• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Organizacja pracy biura rady i współpracy z radnymi

Miejsce
Internet
Termin
29 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 14:30
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 12.05.2025 r. promocyjna cena szkolenia wynosi 419 zł netto/os.

Zapraszamy na szkolenie, którego przedmiotem będą praktyczne aspekty pracy biura obsługi rady, a także działanie samej rady oraz radnych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie to nie tylko szczegółowe przedstawienie procesów związanych z pracą biura rady, ale to przede wszystkim wskazanie wielu praktycznych przykładów sposobów postępowania w zakresie omawianego tematu, gotowych do wdrożenia w każdej jednostce. Podczas zajęć:
- Przeanalizujemy zadania biura rady, opierając się na istotnych aktach prawnych, takich jak np. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa o samorządzie gminnym/powiatowym, regulamin organizacyjny oraz ustawy dotyczące petycji czy dostępu do informacji publicznej.
- Omówimy kwestie związane z terminami, porządkiem obrad, lokalizacją spotkań oraz umożliwieniem wglądu do dokumentacji urzędowej przez radnych na ich wniosek.
- Przyjrzymy się roli mieszkańców w sesjach rady w kontekście przepisów RODO oraz sytuacjom, w których radny może naruszać te przepisy.
- Zwrócimy uwagę na kontrowersyjny temat uchwały dotyczącej diet dla radnych oraz konieczności jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa.
- Przeanalizujemy „dyplomatyczną” rolę pracownika biura rady i zaprezentujemy, jak zbudować profesjonalną współpracę z prezydium rady, innymi radnymi oraz komisjami stałymi.
- Przedyskutujemy zagadnienia związane z interpelacjami, zapytaniami oraz dostępem do dokumentów na wniosek radnych.
Zajęcia poprowadzi praktyk bardzo wysoko oceniany przez Uczestników. Przykładowe opinie to „Profesjonalista!”, „Bardzo profesjonalne szkolenie – dziękuję”, „Bardzo merytoryczny prowadzący. Wyczerpująco i konkretnie odpowiadał Pan na pytania. Intersująco, płynnie prowadzone szkolenie, dużo przykładów z codziennej pracy - to fajne”. 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

 Zapoznasz się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z pracą w Biurze Rady oraz otrzymasz kluczowe wskazówki, które pomogą we sprawnym funkcjonowaniu biura.
 Zdobędziesz praktyczną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania i organizacji posiedzeń komisji stałych oraz sesji Rady.
 Dowiesz się, czy też otrzymasz odpowiedzi na pytania w zakresie:
 - Jaka jest prawidłowa kwalifikacja i podział dokumentów biura rady?
 - Jak prawidłowo transmitować i nagrywać oraz dokumentować posiedzenia?
 - Udział mieszkańców w posiedzeniach a RODO?
 - Jakie dane podlegają anonimizacji?
 - Co należy i w jakim czasie publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej?
 - Radny, który nie przestrzega RODO – streaming a nagranie z posiedzenia?
 - Streaming sesji przez YouTube – czy to legalne?
 - Napisy do nagrań z sesji Rady w ciągu 14 dni – ułatwienia dla osób o szczególnych potrzebach czy kolejny problem dla JST?
 - Absolutorium vs wotum zaufania – czy są ze sobą ściśle połączone?
 - Czy pracownik biura rady może przygotować treść normatywną uchwały?
 - Jak dobrze, krótko i zwięźle napisać protokół? Techniki i darmowe pomoce.
 - Czy elektroniczny obieg dokumentów rzeczywiście ułatwia pracę? Dlaczego poprawne rejestrowanie spraw wg JRWA jest istotne?
 - Informacja międzysesyjna Przewodniczącego Rady, odczytywanie porządku obrad – czy to konieczne?
 - Elektroniczne podpisywanie uchwał. Czy da się definitywnie zamknąć temat sesji tego samego dnia?
 - Autopoprawki a poprawki do uchwał – jak poprawnie je przyjmować?

zwiń
rozwiń
Program

1. Omówienie podstawowych i istotnych zagadnień w obecnej kadencji organu uchwałodawczego i wykonawczego:
- Radni a pracownicy biura rady.
- IX kadencja – czym różni się od pozostałych?
- Czy pracownika biura rady może być pracownikiem „od wielu zadań”?
- Czynniki mające wpływ na pracę biura rady.
- ABC pracownika biura rady – niezbędne akty prawne.
a. Skuteczna organizacja pracy. Praktyczne porady i wskazówki.
b. Czy biuro rady powinien ogarniać tylko jeden pracownik? – odniesienie do innych samorządów.
2. Podstawy działania samorządu gminnego/powiatowego: 
- Radny – kim jest, czym się zajmuje, status prawny, kluby radnych, ilu radnych zasiada w radzie?
- Prawa, ochrona i ograniczenia radnego – szerokie omówienie wraz z interpretacją zagadnień.
- Diety radnych (liczbowe i procentowe) + przykładowe uchwały. Czy uchwała w sprawie diet dla radnych jest aktem prawa miejscowego?
3. Posiedzenia organu uchwałodawczego:
- Przygotowanie posiedzeń komisji – krok po kroku.
- Przygotowanie sesji – krok po kroku.
4. Publikacja dokumentów na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
- Jakie dokumenty powinny się tam znaleźć?
- Publikacja w zgodzie z ustawą o dostępności.
- Terminy publikacji.
- Anonimizacja danych.
- Wzory.
- Publikacja dokumentów biura w social mediach - czy to korzystne?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie dedykowane dla pracowników Biura Rady na szczeblu gminnym i powiatowym oraz osób, którzy ich zastępują.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radny gminy wiejskiej oraz pracownik Starostwa Powiatowego, posiadający wieloletnie doświadczenie w administracji samorządowej. Jako były pracownik Biura Rady Gminy w jednej z największych gmin Województwa Dolnośląskiego, zdobył praktyczną wiedzę z zakresu organizacji pracy organów uchwałodawczych oraz skutecznej współpracy z radnymi. W ramach swojej działalności w administracji publicznej pełnił funkcję członka zespołu ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz zespołu ds. dostępności, co pozwoliło mu na efektywne wdrażanie polityki partycypacyjnej i zwiększanie transparentności działania samorządu. Jego praktyczna znajomość przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz statutu jednostek samorządu terytorialnego pozwala na precyzyjne doradztwo w zakresie kompetencji radnych i funkcjonowania rady jako organu uchwałodawczego. Jako współpracownik FRDL zajmującej się szkoleniami dla radnych i pracowników biura rady, zrealizował z sukcesem liczne szkolenia dotyczące funkcjonowania samorządu terytorialnego, procedur uchwałodawczych, kompetencji radnych oraz współpracy z mieszkańcami i organizacjami społecznymi. Jego profesjonalizm i umiejętność przekazywania wiedzy zostały wysoko ocenione przez uczestników szkoleń, co potwierdza jego skuteczność jako trenera i doradcy w obszarze administracji samorządowej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Przy zgłoszeniu do 12.05.2025 r. promocyjna cena szkolenia wynosi 419 zł netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 26 maja 2025 r.