• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje z uwzględnieniem kompetencji komisji rady ds. skarg, wniosków i petycji

Miejsce
Internet
Termin
21 maja 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do dnia 7 maja 2025 r. obowiązuje cena promocyjna 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym pracownikom biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przybliżenie radnym, w tym członkom komisji oraz pracownikom administracji Zagadnienia w przedmiocie procedowania i załatwiania skarg, wniosków i petycji. Prowadzący omówi zarówno obowiązujące przepisy prawa, jak i praktyczne kwestie. Poruszone zostaną m.in. takie zagadnienia jak odróżnienie skargi od wniosku, kompetencje komisji rady do spraw skarg, wniosków i petycji oraz przeprowadzenie i zakończenie postępowania skargowego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Nabycie teoretycznej wiedzy z zakresu prawa do składania, skarg, wniosków i petycji, w tym poznanie właściwych podstaw prawnych (konstytucyjnych i ustawowych) działania organów samorządowych w przedmiocie ww. środków prawnych.
• Poznanie procedur w przedmiocie załatwiania skarg, wniosków i petycji. 
• Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie rozpatrywania ww. wystąpień, co jest przydatne zwłaszcza dla członków komisji skarg, wniosków i petycji.
• Zapoznanie z problematyką skarg, wniosków i petycji, z uwzględnieniem kompetencji komisji rady ds. skarg, wniosków i petycji.
• Przedstawienie teoretycznych aspektów rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w samorządzie terytorialnym, w tym zaprezentowanie właściwych podstaw prawnych i procedur załatwiania wystąpień.
• Zaprezentowanie praktycznych aspektów związanych z załatwianiem ww. wystąpień, np.:
- Jak odróżnić skargę od wniosku, a wniosek od petycji.
- Kiedy właściwy będzie wójt, a kiedy rada gminy.
- Jak należy poprawnie zredagować zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, czy wniosku.

zwiń
rozwiń
Program


1. Prawo do składania skarg, wniosków i petycji w Konstytucji RP. 
• Konstytucyjna podstawa do składania wystąpień, zakresu regulacji konstytucyjnej i odesłania do ustaw.
• Komu przysługuje prawo do składania skarg, wniosków i petycji i kto jest zobowiązany do rozpatrzenia tych środków prawnych.
2. Skarga, wniosek, petycja – zakres przedmiotowy. 
• Jak odróżnić skargę od wniosku, a wniosek od petycji.
• Jak postępować „krok po kroku” w sytuacji wątpliwości co do kwalifikacji środka prawnego?
• W jakim zakresie można składać wystąpienia?
3. Komisja skarg, wniosków i petycji.
• Skład i kompetencje organu, zwłaszcza w kontekście kompetencji rady.
• Do czego jest uprawniona komisja a do czego rada.
• Czy komisja może samodzielnie załatwić skargę czy wniosek?
4. Organy właściwe do rozpatrywania skargi.
• Omówienie organów, ze szczególnym uwzględnieniem organów samorządowych.
• Wyjaśnienie, np. kiedy właściwy będzie wójt, a kiedy rada.
• Problematyka organu właściwego do rozpatrzenia skargi na radę oraz przedstawienie sytuacji, kiedy skargę skierowano do niewłaściwego organu.
5. Skarga dotycząca postępowania administracyjnego. 
• Kiedy skarga ma związek z postępowaniem administracyjnym oraz jakie są konsekwencje w tym zakresie?
• Co zrobić, gdy okaże się, że do rady wpłynie skarga na wójta w sprawie gdzie powinna zostać wydana decyzja administracyjna albo już taka decyzja została wydana?
6. Postępowanie skargowe.
• Procedura załatwiania skarg, w tym omówienie formy wystąpienia, kwestii wezwania do usunięcia braków, skarg anonimowych, skarg wysłanych e-mailem, faxem itd. 
• Omówienie tego zagadnienia w kontekście pracy rady, m.in. kto jest uprawniony (rada, czy komisja, czy przewodniczący?) do wystosowania wezwania do uzupełnienia braków.
• Jakie czynności wyjaśniające należy podjąć w toku postępowania?
7. Terminy załatwiania skarg. 
• Terminy załatwiania skarg, z uwzględnieniem różnych kategorii skarżących i kwestii związanych z tą tematyką.
•  W jaki sposób przedłużyć termin załatwienia skargi i kto jest uprawniony do dokonania tej czynności  (rada, czy komisja, czy przewodniczący?).
8. Zakończenie postępowania skargowego. 
• Możliwe sposoby zakończenia postępowania (uznanie skargi za zasadną, uznanie skargi za niezasadną, pozostawienie skargi bez rozpoznania itd.).
• Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi. Jak właściwie zredagować to zawiadomienie? Jakie elementy powinny być zawarte w tym zawiadomieniu?
9. Wnioski.
• Postępowanie w sprawie wniosku, w tym przedstawienie podobieństw i odrębności w stosunku do skarg. 
• Jakie podmioty są zobowiązane do załatwienia wniosków?
• Jak przedłużyć termin postępowania wnioskowego i co zrobić gdy wniosek wpłynie do organu niewłaściwego?  10. Petycje. 
• Omówienie instytucji petycji, podstawy prawnej i procedury załatwiania sprawy.
• Wskazanie na różnice w postępowaniu w stosunku do skarg i wniosków, m.in. w zakresie terminów, publikowania treści petycji.
11. Nadzór, kontrola i rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody. 
• Omówienie tych instytucji prawnych w zakresie przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków.
• Uchwały o sposobie załatwienia skargi (wniosku), w tym wyjaśnienie różnic między nadzorem zwierzchnim a bieżącym.
• Przedstawienie organów uprawnionych do nadzoru i kontroli oraz wydania rozstrzygnięcia nadzorczego, jak również zakresu tych instytucji.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Radni gminni, powiatowi i wojewódzcy, pracownicy urzędów gminy, starostw powiatowych oraz urzędów marszałkowskich obsługujący sprawy skarg, wniosków i petycji.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, autor wyróżnionej pracy doktorskiej pt.: "Konstytucyjne prawo do składania skarg i wniosków i jego realizacja w ustawodawstwie zwykłym", wykładowca w Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, radca prawny, doświadczony trener oraz autor publikacji naukowych m.in. z zakresu Kpa, wieloletni pracownik administracji publicznej (administracji samorządowej i rządowej), specjalizujący się w prowadzeniu postępowań administracyjnych, w tym postępowań skargowych i wnioskowych oraz praktyk stosowania prawa w kancelarii prawnej. Aktualnie pracownik samorządowy w miejskiej jednostce organizacyjnej, gdzie pełni funkcje kierownika działu oraz dodatkowo koordynatora skarg, wniosków i petycji.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Stawiarska
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do dnia 7 maja 2025 r. obowiązuje cena promocyjna 409 PLN netto/os.

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 15 maja 2025 r.