- relacje między pracownikami a klientami (pomoc);
- relacje między pracownikami a przełożonymi (zaburzona komunikacja, mobbing, rywalizacja, konflikty, kwestionowanie kompetencji.
c. Sfera organizacyjna:
- przeciążenie nadmierną ilością obowiązków,
- wysoki poziom stresu zawodowego,
- sprzeczne wymagania,
- zbyt krótki czas na wykonanie zadania,
- konflikty interpersonalne w miejscu pracy,
- brak wsparcia społecznego w pracy,
- zbyt duże obciążenie pracą,
- zbyt długie godziny pracy,
- brak równowagi pomiędzy wysiłkiem wkładanym w pracę a oczekiwanymi za pracę nagrodami finansowymi i niefinansowymi – szacunek, prestiż, docenienie pracy,
- niski poziom autonomii zawodowej,
- poczucie niesprawiedliwego traktowania,
- duży rozdźwięk pomiędzy pracą, którą pracownik chciałby wykonywać a pracą, którą musi wykonywać w rzeczywistości
- cele instytucji sprzeczne z wartościami klienta.
• Objawy wypalenia zawodowego - trzy wymiary:
- wyczerpanie lub brak energii,
- cynizm, negatywizm i zdystansowanie się wobec pracy,
- zmniejszone poczucie własnej skuteczności.
a. Uczestnicy w tym module dowiedzą się, jakie są przyczyny oraz objawy wypalenia zawodowego i uświadomią sobie, że na niektóre z nich sami mają wpływ. Ponieważ na syndrom wypalenia zawodowego, oprócz czynników związanych z organizacją w miejscu pracy, wpływają również czynniki indywidualne, osobnicze, kompetencje psychospołeczne (komunikacja, asertywność, poczucie własnej wartości), dowiedzą się, jak wpływać, wzmacniać i rozwijać swoje te obszary.
Moduł 2. PERMANENTYNY STRES – JEDEN Z CZYNNIKÓW WYPALENIA ZAWODOWEGO
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych i ich wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu; pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na sytuacje trudne i radzenia sobie z nim.
• Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres).
• Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona.
• Przyczyny chronicznego stresu.
• Objawy stresu – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
• Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała.
• Psychologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”,
• Następstwa chronicznego stresu – frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność.
• Test Martinetta – badanie wieku serca.
• Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna.
• Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania.
• Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem.
• „Koło życia” wg Aleksandra Lowena – co blokuje dostęp do naszych mocnych stron?
a. W tym module uczestnicy uświadomią sobie, jak reagują fizycznie, emocjonalnie i mentalnie na sytuacje stresogenne, dowiedzą się, że nie każdy stres jest zły, a nawet odpowiednia dawka pobudzenia pomaga wykonać sprawniej i szybciej zadanie. Równocześnie uświadomią sobie swoje reakcje fizjologiczne na zbyt duży stres i dowiedzą się, jakie skutki negatywne może to mieć na ich zdrowie fizyczne i psychiczne.
b. Poznają mechanizmy neurologiczne wpływające na stres, dowiedzą się o neuroprzekaźnikach w mózgu (adrenalina, kortyzol, grelina, leptyna itd.), które wpływają na nasze reakcje stresogenne oraz jak na nie wpływać i je regulować.
c. Dowiedzą się o mentalnej stronie stresu - mechanizmach obronnych i kotwicach emocjonalnych, które warunkują reakcje na sytuacje trudne i blokują dostęp do mocnych stron i potencjału.
Moduł 3. W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA, TECHNIKI REDUKCJI STRESU, TRENING KONTROLI EMOCJI
Cel: Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat stylu życia i jego wpływu na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.
• ABC radzenia sobie ze stresem
• Ćwiczenia oddechowe:
- oddychanie naturalne,
- oddychanie „na 16”,
- oddychanie 4 : 7 : 8.
• Świadoma kontrola tętna.
• „Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna.
• Rozluźnianie mięśni.
• Trening relaksacji neuromięśniowej.
• Techniki umysłowe - wizualizacje, afirmację.
• Gimnastyka mózgu - ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe.
• Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową.
• Ćwiczenia i zabawy ruchowe - ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.
• Jak odzyskać wewnętrzną energię:
- efektywne radzenie sobie z przeciążeniem zadaniami,
- odpoczynek i sen,
- ćwiczenia fizyczne,
- energetyzująca dieta,
- muzyka relaksacyjna.
• Moja lista życiowych sukcesów, czyli jak nauczyć się doceniać siebie.
• Pewność siebie - jak zasilać swoje korzenie?
• Myśli - afirmacja i jej znaczenie w budowaniu pewności siebie.
• Wdzięczność – metoda czyszczenia mózgu z „chwastów”.
a. Ta część szkolenia skoncentrowana jest na praktyczniej stronie radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Uczestnicy nauczą się kilku technik oddychania, które regulują pracę serca, wpływają na rozluźnienie mięśni, pozwalają szybciej zasnąć, uspokoić myśli, zrelaksować się. Zwiększą świadomość swojego ciała, nauczą się rozpoznawać reakcje ciała na stres, rozluźniać mięśnie i świadomie wpływać na reakcje fizjologiczne.
b. Nauczą się kilku ćwiczeń z zakresu office aerobiku, które w zdecydowany sposób wpływają pozytywnie na pracę umysłową, lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne, pracę mózgu (gimnastyka mózgu), a w konsekwencji obniżają zbyt wysoki poziom stresu.
c. Nauczą się, jak regularnie pić wodę, racjonalnie się odżywiać, dbać o sen, dzięki czemu przyczynią się do poprawienia funkcji mózgu, a w konsekwencji lepszego radzenia sobie ze stresem.
d. Oprócz część dotyczącej neurofizjologicznej strony stresu uczestnicy nauczą się kilku sposobów wpływania na stronę mentalną i emocjonalną związaną ze stresem. Doświadczą, jak myśli wpływają na nasze samopoczucie na poziomie emocjonalnym i fizjologicznym i nauczą się, jak przekierować negatywne myślenie na inne tory. Poznają kilka technik, dzięki którym wypracują nawyki umożliwiające dbanie o swój dobrostan.
Uwaga!
Polecamy także zamkniętą formę tego szkolenia, które daje możliwość przeszkolenia i wzmocnienia całego zespołu pracowników. Szkolenie dopasujemy do Państwa indywidualnych wymagań i potrzeb, w dowolnym terminie i miejscu.