WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii nakłada na podmioty publiczne, w tym samorządy, obowiązek wdrożenia systemu raportowania naruszeń oraz ochrony sygnalistów. Termin na wdrożenie Dyrektywy został wyznaczony na 17 grudnia 2021 roku. W związku z opóźnieniem wdrożenia krajowej regulacji i naciskami organów UE obecnie prace nabrały tempa i już niebawem nowa ustawa zostanie uchwalona. Potwierdza to fakt, że 24 maja 2024 r. ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Oznacza to, że już wkrótce przepisy te nieuchronnie staną się częścią krajowego porządku prawnego. Znajomość wymogów prawnych i praktycznych wskazówek usprawni wdrożenie zgodnego z prawem systemu i wprowadzenie koniecznych zmian w organizacji.

CELE I KORZYŚCI:

  • Przygotowanie uczestników kursu do przestrzegania regulacji prawnych związanych z systemem ochrony sygnalistów.
  • Przekazanie pracownikom aktualnej wiedzy i skutecznych narzędzi zgodnie z nowymi regulacjami krajowymi.
  • Uzyskanie wiedzy w zakresie prawidłowego wdrożenia procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń w ramach danej instytucji oraz ochrony sygnalistów.
  • Zapoznanie się z poszczególnymi etapami wewnętrznego raportowania naruszeń.
  • Dodatkowo każdy z uczestników szkolenia otrzyma kompleksowe materiały obejmujące przykładową procedurę. 

PROGRAM:

I. Informacje wprowadzające – prosty, tani i efektywny system w organizacji jest możliwy:

  1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć: sygnalista, whistleblowing, działania odwetowe, dobra wiara, kanały zgłoszeń, incydent.
  2. Korzyści wynikające z whistleblowingu.
  3. Podstawa prawna: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz przyszła ustawa wdrażająca normy zawarte w Dyrektywie 2019/1937.
  4. Postępy w polskiej ustawie o ochronie sygnalistów – ochrona sygnalistów na gruncie nowych przepisów.
     

II. Minimalne obwiązki wynikające z Dyrektywy 2019/1937 w kontekście sektora samorządowego

  1. Cel Dyrektywy.
  2. Zakres podmiotowy – jakich podmiotów dotyczą nowe regulacje?
  3. Sygnalista w sektorze publicznym – specyfika (podległość służbowa, lojalność pracownicza, obawy przed stygmatyzacją, lokalne uwarunkowania).
  4. Zakres przedmiotowy – jakie naruszenia mogą być raportowane?
  5. Kanały dokonywania zgłoszeń: wewnętrzne, zewnętrzne oraz ujawnienie publiczne.
  6. Sygnalista anonimowy – wyzwanie dla organizacji.
     

III. Procedura dokonywania zgłoszeń – wdrożenie „krok po kroku” – omówienie procedury i poszczególnych etapów postępowania wyjaśniającego:

 1. Wewnętrzny kanał dokonywania zgłoszeń.:

  1. Zalety i wady wewnętrznego raportowania (możliwość wykrycia nadużyć w zarodku, poufność, ochrona dobrego imienia organizacji, przystępność, anonimowość, biurokracja, powódź informacyjna, brak wyszkolonych kadr).
  2. Podmioty zobowiązane do utworzenia kanałów dokonywania zgłoszeń.
  3. Opracowanie i wdrożenie indywidualnej procedury dokonywania zgłoszeń
  4. Szkolenia dla pracowników – zebranie oświadczeń o zapoznaniu się z procedurą.
  5. Podmioty uprawnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych: wyznaczona osoba, wyznaczony dział lub osoba trzecia.
  6. Wypracowanie modelu przesyłania i odbierania zgłoszeń.
  7. Gromadzenie i analizowanie dowodów – archiwizacja dokumentów.
  8. Prowadzenie postępowania wyjaśniającego – specyfika wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
  9. Analiza zgłoszenia i plan działania (materiał dowodowy, dialog z sygnalistą, kontakt z zainteresowanymi, skład zespołu wyjaśniającego) .
  10. Prowadzenie rozmów wyjaśniających – kluczowy etap postępowania.
  11. Informacje zwrotne udzielane sygnaliście - terminy.
  12. Wyciąganie konsekwencji i podejmowanie działań naprawczych.
  13. Zgłoszenie organom ścigania.
  14. Przygotowanie do kontroli funkcjonowania mechanizmu w organizacji.

 2. Ochrona tożsamości sygnalisty.
 3. Prowadzenie dokumentacji i rejestrów zgłoszeń.
 4. Dokonanie zgłoszenia w drodze ujawnienia publicznego – szansa czy zagrożenie?

IV. Środki ochrony sygnalisty:

  1. Zakaz działań odwetowych wobec sygnalisty.
  2. Środki ochrony przed działaniami odwetowymi.
  3. Środki wsparcia sygnalisty.
  4. Wyzwania i wątpliwości związane z ochroną sygnalistów.


V. Możliwość skorzystania z outsourcingu – zlecenie obsługi sygnalistów podmiotowi trzeciemu:

  1. Czym jest outsourcing – funkcjonowanie w praktyce.
  2. Zalety i wady platformy IT – jakie funkcjonalności powinny posiadać dostarczane rozwiązania informatyczne.
  3. Doradca prawny i platforma IT – optymalne rozwiązanie dla większej organizacji.


VI. Ćwiczenie praktyczne

  1. Przedstawienie fikcyjnego stanu faktycznego.
  2. Omówienie prawidłowego przebiegu dokonania zgłoszenia kanałem wewnętrznym.
  3. Podsumowanie postępowania wyjaśniającego i czynności naprawczych.


ADRESACI:

Szkolenie jest zaadresowane do urzędników, pracowników jednostek samorządu terytorialnego, ich organów, spółek komunalnych, wszystkich osób odpowiedzialnych za wdrażanie i otrzymanie procedur organizacyjno - prawnych w jednostce.

PROWADZĄCA:

Radca prawny, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, radca prawny, doświadczony szkoleniowiec, doktor nauk prawnych i adiunkt w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, praktyk prowadzący własną działalność gospodarczą w formie kancelarii prawnej, od ponad 10 lat zajmuje się kompleksową obsługą prawną podmiotów z sektora publicznego i prywatnego oraz NGO, wdrażaniem kodeksów etyki, zagadnieniami mobbingu i dyskryminacji, ochroną pracowników przed działaniami odwetowymi, wdrażaniem procedur sygnalizowania nieprawidłowości, doradztwem w zakresie tworzenia kompleksowych rozwiązań chroniących sygnalistów, przygotowaniem dedykowanych ocen ryzyka, przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz procedurami antykorupcyjnymi, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła z wyróżnieniem kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy i terroryzmowi. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie wykłada m.in. przedmioty związane z prawem Unii Europejskiej, compliance, przeciwdziałaniem nadużyciom oraz korupcją i praniem pieniędzy. Dysponuje ogromnym doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi i firmami szkoleniowymi.