Niemcy należą do grupy państw federacyjnych (związkowych) charakteryzujących się dużą samodzielnością poszczególnych krajów związkowych (tzw. landów – Länder) wchodzących w skład państwa jako związku. Samorząd lokalny w Niemczech odznacza się bardzo wysoką kompetencją krajów związkowych, niemniej jednak system w swoim funkcjonowaniu jest skomplikowaną współbieżnością jurysdykcji federalnej i krajów związkowych. W artykule podjęta zostanie próba rzucenia nieco więcej światła na przebieg i wzorzec funkcjonowania sektora publicznego w Niemczech oraz na czynniki, które go kształtowały. Niemiecki przykład nie jest typowy, ponieważ istnieją różne typy i formy organizacji miejskiej. Ze względu na doświadczenie historyczne i ewolucję w Niemczech rozwinęły się różne typy lokalnej organizacji administracji publicznej, które będą głównym przedmiotem niniejszego artykułu. Przedstawione zostaną specyficzne cechy systemów wyborów miejskich, wskazana zostanie różnorodność systemów politycznych miejskich i możliwości zaangażowania obywateli w administrowanie sprawami publicznymi oraz najważniejsza kwestia ‒ sposób finansowania. Wartym wskazania jest także fakt, iż dla politologów administracja publiczna w Niemczech – jej organizacja i funkcja – jest interesującym laboratorium, w którym można badać godne uwagi zachodzące interakcje.

 

Link do tekstu