• Reforma planowania przestrzennego z 2023 r. to jedna z najgłębszych zmian w systemie gospodarowania przestrzenią w Polsce. Zbliża się czas przygotowania i uchwalania planów ogólnych i likwidacji studium uwarunkowań przestrzennych.
  • Radni gminni stają się kluczowymi uczestnikami tego procesu – to oni będą podejmowali najważniejsze decyzje.
  • Dlatego zapraszamy na szkolenie, które w przystępny sposób wyjaśni:
    – co się zmieniło,
    – jakie obowiązki mają radni,
    – jakie ryzyka i konsekwencje niesie zaniechanie działań,
    – oraz jak podejmować decyzje zgodne z prawem i interesem mieszkańców.

Dlaczego warto?
Szkolenie prowadzone przez doświadczonych ekspertów, z praktyką pracy w samorządzie
Uwzględnia charakter gminy, w której jest realizowane: wiejskie, miejskie, turystyczne, podmiejskie
Oparte na realnych przypadkach i obowiązujących dokumentach

Dwie formy szkolenia – do wyboru:
✅ Szkolenie 1-dniowe – intensywny przegląd zmian i obowiązków radnych, z analizą kluczowych tematów (plan ogólny, WZ, MPZP, rola radnych).
✅ Warsztat 2-dniowy – rozbudowana forma z dodatkowymi modułami (ZPI, strategia rozwoju, presja urbanizacyjna), z elementami symulacji decyzyjnych, warsztatami i pracą na dokumentach.

Moduł szkoleniowy

Szkolenie 1-dniowe

Warsztat 2-dniowy

I. Wprowadzenie do reformy planowania przestrzennego 2023–2026

II. Plan ogólny gminy – serce nowego systemu planowania

III. Decyzja o warunkach zabudowy – nowe zasady i ograniczenia

IV. Strategia rozwoju gminy jako kontekst polityki przestrzennej

 

V. Zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI) i umowa urbanistyczna

 

VI. Procedura uchwalania planu miejscowego (MPZP)

– Procedura uproszczona MPZP

 

VII. Partycypacja społeczna i rola radnych w dialogu z mieszkańcami

VIII. Dokumenty i obowiązki radnych w procedurze planistycznej

IX. Głosowanie nad aktami planistycznymi – scenariusze i obowiązki

X. Konsekwencje nieprzyjęcia planu ogólnego w terminie

XI. Zarządzenie wojewody ws. planu miejscowego – inwestycje strategiczne

 

XII. Warsztaty praktyczne i symulacje decyzyjne

 

XIII. Podsumowanie i sesja Q&A

 

Moduły dostosowujące wybór treści do specyfiki gminy

A. Planowanie w gminie wiejskiej (np. ochrona użytków rolnych, zabudowa zagrodowa)

B. Gmina wiejska w sąsiedztwie dużego miasta (presja urbanizacyjna, suburbanizacja)

C. Gmina miejska rozwijająca się inwestycyjnie (zabudowa wielorodzinna, MPZP dla usług i przemysłu)

D. Gmina turystyczna / uzdrowiskowa (ochrona krajobrazu, ograniczenia ustawowe)

E. Gmina z dużymi obszarami zieleni lub funkcjami rekreacyjnymi (teren Natura 2000, parki)

 

Program szczegółowy:

I. Wprowadzenie: Nowa architektura planowania przestrzennego po reformie z 2023 r.

  • Cele reformy i kalendarz zmian (2023–2026)
  • Zmiana systemowa: likwidacja studium, wprowadzenie planu ogólnego
  • Rola rady gminy w nowym systemie planowania

II. Plan ogólny gminy – serce nowego systemu planowania

  • Charakter prawny, znaczenie i zasięg planu ogólnego
  • Strefy planistyczne (13 typów) i profil funkcjonalny
  • Gminne standardy urbanistyczne: intensywność zabudowy, powierzchnia biologicznie czynna, itd.
  • Obszary uzupełnienia zabudowy (warunek wydawania decyzji WZ)
  • Obszary zabudowy śródmiejskiej (łagodniejsze normy)
  • Gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej (fakultatywne)
  • Uzasadnienie planu ogólnego (część tekstowa i graficzna)
  • Rozporządzenie z 8 grudnia 2023 r. ws. planu ogólnego

III. Decyzje o warunkach zabudowy – nowe zasady i ograniczenia

  • Ograniczenie czasowe ważności decyzji WZ
  • Obowiązek zgodności z planem ogólnym
  • Zasady kontynuacji funkcji i ochrona ładu przestrzennego
  • Nowe wzory decyzji i analiza urbanistyczna (rozporządzenie z 2024 r.)

IV. Strategia rozwoju gminy jako kontekst polityki przestrzennej

  • Obowiązek uchwalenia strategii rozwoju do 2026 r.
  • Powiązania ze strukturą przestrzenną i polityką planistyczną
  • Rekomendacje dot. OZE, zabudowy, handlu, infrastruktury

V. Zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI) i umowa urbanistyczna

  • Czym jest ZPI, co obejmuje inwestycja uzupełniająca
  • Obowiązek zawarcia umowy urbanistycznej (cywilna)
  • Zasady negocjacji między gminą a inwestorem
  • ZPI jako alternatywa dla specustawy mieszkaniowej

VI. Procedura uchwalania planu miejscowego (MPZP)

  • Etapy i nowości: uzasadnienie na początku, nowe wskaźniki
  • Zgodność z planem ogólnym – zakres i parametry
  • Procedura uproszczona MPZP (fakultatywna – dla gmin aktualizujących istniejące plany)
  • Rozporządzenia wykonawcze (m.in. dot. parametrów zabudowy)

VII. Partycypacja społeczna i rola radnych w dialogu z mieszkańcami

  • Nowe techniki i formy konsultacji: warsztaty, panele, spotkania
  • Obowiązkowy raport podsumowujący konsultacje
  • Rola radnych jako nieformalnych uczestników
  • Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza

VIII. Dokumenty i obowiązki radnych w procedurze planistycznej

  • Dokumentacja planu ogólnego i MPZP przekazywana radnym
  • Znaczenie raportu z konsultacji społecznych
  • Brak głosowania nad uwagami – nowa rola raportu

IX. Głosowanie nad aktami planistycznymi – scenariusze i obowiązki

  • Tryb uchwalenia planu ogólnego i MPZP
  • Warianty: przyjęcie, odrzucenie, skierowanie do poprawy
  • Zasady synchronizacji uchwał (MPZP nie może być uchwalony na tej samej sesji co plan ogólny)
  • Przepisy przejściowe – interpretacje MRiT

X. Konsekwencje nieprzyjęcia planu ogólnego w terminie

  • Brak możliwości uchwalenia nowych MPZP
  • Brak możliwości wydawania decyzji WZ i ULICP
  • Wygaszenie mocy studium
  • Potencjalne paraliże inwestycyjne

XI. Zarządzenie wojewody ws. planu miejscowego – nowy tryb dla inwestycji strategicznych

  • Kiedy i jak może być stosowany (500 mln zł + 50 miejsc pracy)
  • Rada gminy jako organ mający moc weta
  • Kwestie bezpieczeństwa państwa i inwestycji zbrojeniowych

XII. Warsztaty praktyczne i symulacje decyzyjne

  • Ćwiczenie: analiza przykładowego planu ogólnego i jego stref
  • Ćwiczenie: konsultacje społeczne, rozwiązywanie problemów społecznych na tle planu
  • Praca na rzeczywistych dokumentach: uzasadnienie, raporty
  • Narzędzia cyfrowe w planowaniu przestrzennym – co radny powinien wiedzieć

XIII. Podsumowanie i sesja Q&A

  • Najczęstsze pytania i niejasności w interpretacji nowych przepisów
  • Wskazanie źródeł wsparcia i materiały pomocnicze