Projekt jest realizowany w okresie od 02.09.2024 do 31.05.2025 r. na terenie woj. opolskiego dla 64 pracowników JST zaangażowanych w opracowywanie dokumentów planowania przestrzennego oraz osoby spełniające warunki określone w art. 5 ustawy o planowaniu przestrzennym.

Celem projektu jest zapewnienie wsparcia dla gmin w zakresie przygotowania strategii rozwoju oraz ogólnych planów zagospodarowania przestrzennego, tak aby wszystkie gminy w Polsce przyjęły nowe ogólne plany zagospodarowania przestrzennego

Projekt realizowany w grupie partnerskiej - Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze oraz Towarzystwo Urbanistów Polskich.

Szkolenia będziemy realizować w okresie od 7 października 2024 do 30 kwietnia 2025 w następujących modułach:

Moduł 1. Kierunki nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – 4 godziny (webinar)
Zakres merytoryczny:

Przegląd  najważniejszych  zmian  w znowelizowanej  ustawie  o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wraz z wyjaśnieniem ratio legis tychże zmian i przewidywanych efektów.

Moduł 2. Cyfryzacja planowania przestrzennego – 4 godziny (webinar)
Zakres merytoryczny:

Obowiązujące oraz oczekujące na wejście w życie regulacje prawne z zakresu cyfryzacji planowania przestrzennego, ogólne informacje z zakresu funkcjonowania przestrzennych baz danych, wprowadzenie do pojęć z zakresu geoinformacji, GIS i infrastruktury informacji przestrzennych z różnych tematów, przygotowywanie warstw, nadawanie georeferencji, eksport rysunków.

Moduł 3. Integracja planowania przestrzennego z planowaniem strategicznym – planowanie zintegrowane – 4 godziny (webinar)

Zakres merytoryczny:

Pojęcie i znaczenie planowania zintegrowanego, rola strategii rozwoju gminy jako dokumentu kreującego politykę przestrzenną samorządu lokalnego i jej powiązanie z aktami planowania przestrzennego, integracja dokumentów strategicznych i planistycznych jednostek samorządu terytorialnego różnych poziomów administracji, systematyzacja sposobów podejścia do określenia polityki przestrzennej z uwzględnieniem aktualnych wymagań ustawowych.
 
Moduł 4. Projektowanie urbanistyczne w kontekście nowych narzędzi systemu planowania – 8 godzin (wykład stacjonarny/warsztaty)

Zakres merytoryczny:

Projektowanie zespołów urbanistycznych i ruralistycznych na poziomie planu ogólnego gminy i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (zasady ogólne, podobieństwa, różnice), sposoby uwzględniania kompozycji w ustaleniach aktów planowania przestrzennego, analiza przykładów ustaleń obowiązujących i projektowanych aktów planowania przestrzennego, sposób uwzględniania uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego w projektowaniu urbanistycznym, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych i infrastrukturalnych, w tym komunikacyjnych.

Moduł 5. Technika legislacyjna w planowaniu przestrzennym – 6 godzin (wykład stacjonarny/warsztaty)

Zakres merytoryczny:

Forma planu ogólnego gminy, formułowanie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jako aktu normatywnego (podstawy zasad techniki prawodawczej), dobre praktyki zapisów ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wpływ instytucji uzgadniających i opiniujących na ustalenia aktów planowania przestrzennego (wprowadzanie treści uzgodnień i opinii do dokumentów planistycznych zgodnie zasadami techniki prawodawczej).

Moduł 6. Plan ogólny gminy – 12 godzin (wykład stacjonarny/warsztaty)

Zakres merytoryczny:

Szczegółowa analiza poszczególnych ustaleń planu ogólnego gminy z wypracowaniem tzw. dobrych praktyk na podstawie rzeczywistych danych w formie symulacji procesu tworzenia ustaleń planu ogólnego w formie danych przestrzennych. Ćwiczenia obejmować będą uwzględnienie uwarunkowań planu ogólnego gminy w formułowaniu ustaleń, sporządzanie bilansu, wyznaczanie obszaru uzupełnienia zabudowy, podział obszaru planu na strefy planistyczne i przypisanie im ustaleń w zakresie profilu funkcjonalnego oraz parametrów zabudowy i zagospodarowania terenu, wyznaczanie obszaru zabudowy śródmiejskiej oraz sposób formułowania i oznaczania tychże ustaleń jako danych przestrzennych.
 

Moduł 7. Zintegrowany plan inwestycyjny – 4 godziny (wykład stacjonarny/warsztaty)

Zakres merytoryczny:

Dobre praktyki w komunikacji między inwestorem i gminą w procedurze sporządzania ZPI, warsztat z prowadzenia negocjacji między inwestorem i stroną samorządową – przedstawicielem wójta oraz rady gminy, formułowanie ustaleń umowy urbanistycznej.

Moduł 8. Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym – 4 godziny (wykład stacjonarny/warsztaty)


Zakres merytoryczny:

Przykłady działań włączających lokalną społeczność do współtworzenia dokumentów planistycznych. Wymogi dotyczące partycypacji społecznej wynikające ze zmiany ustawy, specyfika narzędzi konsultacji społecznych oraz zasady zarządzania procesami partycypacji.
 
Moduł 9. Formułowanie polityki przestrzennej w strategii rozwoju gminy – 8 godzin (wykład stacjonarny/warsztaty)

Zakres merytoryczny:

Przybliżenie  uczestnikom  w jaki  sposób  można  określać  politykę przestrzenną w gminie. Zajęcia mają na celu prześledzenie procesu powstawania komponentu przestrzennego strategii od analizy uwarunkowań opisanych w diagnozie sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej.


Moduł 10. Cyfryzacja planowania przestrzennego - 10 godzin (wykład stacjonarny/warsztaty)

Zakres merytoryczny:

Wskazanie tzw. dobrych praktyk omawianych w części wykładowej, wzmocnienie roli danych przestrzennych – tworzenie, aktualizacja i udostępnianie:
- utworzenie przykładowych danych przestrzennych w otwartym oprogramowaniu GIS, z wykorzystaniem zagadnień omówionych w części wykładowej,
- utworzenie kolejnych wersji danych przestrzennych (wersjonowanie, aktualizacja danych),
- utworzenie usług sieciowych niezbędnych do udostępniania danych przestrzennych m.in. usługi pobierania (WFS), usługi przeglądania (WMS), usługi wyszukiwania (CSW)