• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Księgowość i kontrola dotacji unijnych perspektywa 2021-2027. Praktyczne zagadnienia

online
Miejsce
Internet
Termin
13-16 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
609/649 zł
Zapisz się na szkolenie

13 i 16 grudnia 2024 r Szkolenie w godzinach 10:00-14:30 każdego dnia. Cena: 649 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 listopada 2024 cena wynosi 609 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu podczas którego omówione zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu księgowania wydatków oraz kontrola dotacji rozliczanych w projektach unijnych w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanego szkolenia jest zaprezentowanie metod i praktycznych rozwiązań stosowanych przy realizacji i rozliczaniu dotacji. Podczas zajęć:
• Omówimy zasady prawidłowego dostosowania i przygotowania księgowości jednostki do realizacji i rozliczenia projektów finansowanych z funduszy unijnych, a także przygotowania się do kontroli instytucji audytujących.
• Zaprezentujemy praktyczne rozwiązania z zakresu ujmowania i sprawozdawania wydatków stosowane przy realizacji dotacji oraz przygotowania dokumentów księgowych i ewidencji księgowej do rozliczenia otrzymanej dotacji.
• Przeanalizujemy zagadnienia związane z perspektywą unijną na lata 2021-2027: wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz wytyczne dotyczące warunków księgowania wydatków oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w ramach programów polityki spójności na lata 2021-2027.
Szkolenie ma charakter teoretyczno-praktyczny, wykład połączony z przykładami rozliczania i księgowania dotacji oraz przykładami popełnianych w tym zakresie błędów. Zajęcia poprowadzi trenerka, ekspertka i audytorka projektów unijnych, której szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem i bardzo dobrymi opiniami uczestników, np. "Profesjonalne i wszechstronne podejście do zagadnień (...)", „Dużo przykładów, możliwość zadawania pytań (…)”.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie praktycznej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do prawidłowego rozliczenia otrzymanych dotacji, z uwzględnieniem wytycznych w ramach perspektywy unijnej na lata 2021-2027.
• Poszerzenie wiedzy związanej z księgowością i rozliczaniem dotacji unijnych, w szczególności w zakresie:
- poprawnego przygotowania dokumentacji księgowej i projektowej,
- sporządzenia polityki rachunkowości,
- zmodyfikowania zakładowego planu kont,
- prowadzenia ewidencji księgowej i sprawozdawczości w związku z realizacją umowy o dofinansowanie z różnych programów operacyjnych,
- kwalifikowalności kosztów w projekcie.
• Wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami i możliwość kontaktu z osobami rozliczającymi projekty unijne.
• Rozwiązywanie trudności uwzględniających specyfikę projektu, a także beneficjenta.

zwiń
rozwiń
Program

1. Perspektywa unijna 2021-2027:
• Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
• Wytyczne dotyczące warunków księgowania wydatków oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w ramach programów polityki spójności na lata 2021-2027.
2. Zasady prowadzenia księgowości projektu:
• Beneficjenci prowadzący pełną księgowość.
• Uproszczone formy ewidencji.
• Wymagania przewidziane RPO.
3. Zakładowy plan kont.
4. Dostosowanie polityki rachunkowości:

• Zasady wynikające z uregulowań o rachunkowości, wytycznych oraz zawartych umów.
• Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości w związku z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.
• Wyodrębniona ewidencja środków trwałych oraz ich umorzenie.
• Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych.
• Wyodrębniona ewidencja rozrachunków.
• Wyodrębniona ewidencja kosztów.
• Wyodrębniona ewidencja przychodów.
• Zasady (metody) księgowania dotacji, przychodów projektu oraz zwrotów niewykorzystanych środków.
• Ewidencja pomocnicza pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym – przykłady zastosowań.
• Prezentacja dotacji w sprawozdaniu finansowym jednostki oraz jej wpływ na ocenę działalności jednostki w danym okresie sprawozdawczym.
5. Zasady dokumentowania i ewidencjonowania kosztów w projekcie.
6. Instrukcja obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych związanych z realizacją projektów unijnych.
7. Koszty bezpośrednie i pośrednie.
8. Personel projektu.
9. Rozliczanie delegacji personelu projektu.
10. Księgowanie zaliczek, kosztów umów cywilno-prawnych personelu projektu, wydatków refakturowanych.
11. Księgowania projektów w euro – tym, którzy realizują takie projekty to też nastręcza trudności – kursy, przelewy, rozliczenia.
12. Wspólne warunki kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do przykładowych kategorii wydatków kwalifikowanych:
• Zakup środków trwałych.
• Zakup używanych środków trwałych.
• Zakup gruntu lub nieruchomości zabudowanej.
• Wartości niematerialne i prawne.
• Wkład niepieniężny.
• Opłaty finansowe.
• Koszty przygotowania projektu.
• Leasing.
• Amortyzacja.
13. Poprawność kwalifikowania w projekcie podatku VAT – m.in. na podstawie statusu podatnika, możliwości odzyskania podatku VAT, sporządzanej dokumentacji w zakresie podatku VAT.
14. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Pracownicy działów finansowo-księgowych, którzy to chcą podnieść swoje kwalifikacje z zakresu prowadzenia ewidencji księgowej realizowanych umów o dofinansowanie oraz rozliczania otrzymanych dotacji.
• Koordynatorzy, asystenci projektów, którzy chcą zrozumieć zasady księgowości realizowanych dotacji.
• Osoby, które aplikują o wsparcie finansowe z funduszy UE.
• Audytorzy projektów unijnych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę.
• Doradcy podatkowi, którzy doradzają podmiotom w rozliczaniu kosztów i przychodów podatkowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Współautorka książki „Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej” ODDK Gdańsk 2015. Autorka publikacji w czasopismach o tematyce z rachunkowości dotacji unijnych. Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów, dotacji unijnych. Od 1999 roku pracownik naukowy Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Stały współpracownik wielu firm szkoleniowych, urzędów marszałkowskich, Ministerstwa Gospodarki w zakresie rachunkowości finansowej, finansów, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, finansów przedsiębiorstw, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, księgowości projektów unijnych, przygotowywania biznes planów w celu pozyskania środków unijnych. Audytor projektów unijnych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 649 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 listopada 2024 cena wynosi 609 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 9 grudnia 2024 r.