• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zezwolenie na usunięcie drzew w kontekście przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego

online
Miejsce
Internet
Termin
14 maja 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 29 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia wydziałów ochrony środowiska jest procedura administracyjna związana z usuwaniem drzew i krzewów. Szkolenie, które proponujemy ma za zadanie pomóc urzędnikom w rozwiązaniu najważniejszych problemów związanych z zarządzaniem zadrzewieniami.

Ważne informacje o szkoleniu

• Czy przepisy rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody regulują wszystkie kwestie związane z zarządzaniem zielenią?
• Jakie kompetencje posiadają organy wydające zezwolenia na usunięcie drzew?
• Czy każde drzewo da się/należy usunąć?
Na te i wiele innych pytań otrzymasz informacje podczas proponowanego szkolenia.
• Przedmiotem zajęć jest zaprezentowanie i kompleksowe przeanalizowanie problemu zarządzania zielenią zgodnie z obowiązującymi przepisami i oczekiwaniami społecznymi. Omówimy potrzeby skutecznego zarządzania zielenią oraz narzędzia ułatwiające takie zarządzanie. Przedstawimy zagadnienia dotyczące zarządzania zielenią wynikające nie tylko z rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody, ale także innych ustaw. Omówimy zagadnienia związane z pielęgnacją oraz ochroną zadrzewień, a także elementów przyrody związanych z drzewami i terenami zieleni, zarówno w odniesieniu do obszarów zurbanizowanych, jak i wiejskich. Wskażemy także pojawiające się w rozstrzygnięciach administracyjnych błędy merytoryczne i proceduralne, będące powodem wnoszenia zażaleń, odwołań, skarg czy uniemożliwiających wykonanie otrzymanej decyzji.
Zagadnienia prezentować będziemy zarówno z punktu widzenia organu wydającego zezwolenia, jak i inwestora, którym często są organy administracji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz i/lub utrwalisz informacje dotyczące zarządzania zielenią, w tym usuwania drzew (rozdział 4 ustawy o ochronie przyrody) w kontekście innych przepisów i orzeczeń sądowych (np. z zakresu form ochrony przyrody, kodeksu cywilnego, prowadzenia działalności gospodarczej, dróg publicznych), ochrony zadrzewień.
• Zapoznasz się z problematycznymi zagadnieniami jak terminy i zakres prowadzenia prac w obrębie drzew, kompensacja przyrodnicza, oględziny, dodatkowe zezwolenia, zgłoszenia, analiza rozwiązań alternatywnych.
• Poznasz dobre praktyki związane z zarządzaniem zadrzewieniami.
• Dowiesz się:
- Czy zapewnienie bezpieczeństwa i umożliwienie realizacji inwestycji zawsze musi się wiązać z usunięciem drzew?
- Czy zezwolenie na usunięcie drzew może być zastąpione innym?
- Które zezwolenie uzyskiwanie podczas realizacji inwestycji jest najważniejsze?
- Czy do „zamknięcia kwestii środowiska przyrodniczego” wystarczy tylko decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
- Kto może występować z wnioskiem o usunięcie drzew?
- Czy każdy ze współwłaścicieli musi wyrazić zgodę na usunięcie drzew?
- Kogo obowiązuje zezwolenie na usunięcie drzew? Czy zezwolenie może być przeniesione na inny podmiot?
- W jaki sposób wydać zezwolenie na usunięcie drzew, aby nie naruszyć innych przepisów, np. z zakresu form ochrony przyrody czy Kodeksu cywilnego?
- Czy można usuwać drzewa na obszarach Natura 2000 i w parkach krajobrazowych?
- Czy możliwe są zmiany decyzji na usunięcie drzew i w jakim zakresie?
- Kiedy można usuwać drzewa bez zezwolenia?
- Kiedy można odmówić wydania zezwolenia na usunięcie drzew?
- Nasadzenia zastępcze - jak postąpić, jeśli właściciel sprzedał działkę?
- Co powinno być pierwsze: pozwolenie na budowę czy zezwolenie na usunięcie drzew?
- Czy usuwając drzewo na podstawie zgłoszenia będę mogła prowadzić działalność gospodarczą?
- Czy decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji lub usunięcie drzew zwalnia z zakazów dotyczących form ochrony przyrody?
- Kiedy można usuwać drzewa?
- Jaki powinien być stopień szczegółowości ekspertyz i kto powinien je wykonywać?
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe: omówione przepisy ze wskazaniem zagadnień problematycznych, omówione zagadnienia problematyczne związane z usuwaniem drzew, wykaz orzeczeń sądowych, przykładowe wzory rozstrzygnięć administracyjnych, wezwań, protokołów.

zwiń
rozwiń
Program

1. Zarządzanie zielenią:
• Na czym polega zarządzanie zielenią? Dlaczego zielenią należy zarządzać? Czy zarządzanie zielenią to tylko kwestie usuwania drzew i wykonywania nowych nasadzeń?
• Kto zarządza zielenią? Podstawy prawne i zakres działania.
• Jakie są narzędzia pozwalające na skuteczne zarządzanie zielenią?
• Współpraca pomiędzy organami i różnymi jednostkami organizacyjnymi (budżetowymi, fundacjami, stowarzyszeniami).
• Czy przepisy prawne regulują wszystko?
2. Funkcje drzew i obszarów biologicznie czynnych:
• Dlaczego powinniśmy chronić drzewa?
• Czym jest błękitno-zielona infrastruktura?
• Dlaczego rozbetonowywanie miast jest koniecznością?
3. Czy zawsze należy usuwać drzewa?
• Czy usunięcie drzew jest jedynym rozwiązaniem?
• Czy zapewnienie bezpieczeństwa i umożliwienie realizacji inwestycji zawsze musi się wiązać z usunięciem drzew?
• Jak typować drzewa do usunięcia?
• Jakie są przesłanki do wydania zgody/odmowy usunięcia drzew?
• Gdzie są granice organu wydającego zezwolenia na usunięcie drzew w zakresie zbierania i oceny materiału dowodowego?
• Czy warto walczyć o istniejące drzewa?
• Usuwanie drzew, a inne decyzje administracyjne.
4. Kompensacja przyrodnicza:
• Czym jest kompensacja przyrodnicza? Jaki jest jej cel?
• Kiedy się nakłada kompensację przyrodniczą?
• Jak ustalać kompensację przyrodniczą w przypadku usuwania drzew?
• Jakie są ograniczenia przy nakładaniu kompensacji przyrodniczej?
• Czy można odmówić wykonania kompensacji przyrodniczej?
5. Usuwanie drzew jako postępowanie administracyjne – kluczowe zagadnienia: 
• Postępowania administracyjne, które regulują kwestie dot. usuwania drzew (zezwolenie na usunięcie drzew, ZRID, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach)
• Wszczęcie postępowania.
• Ustalenie stron postępowania.
• Ustalenie przedmiotu postępowania:
- Wniosek/zgłoszenie
- Wizja terenowa
• Materiał dowodowy:
- Czy wszystko jest dowodem w sprawie?
- Jak zebrać i właściwie rozpatrzeć materiał dowodowy?
- Jak ocenić ekspertyzę?
- Kto, komu i kiedy zleca wykonanie ekspertyzy?
- Plany inwestycji.
• Treść rozstrzygnięcia.
• Terminy:
- Proceduralne - wynikające z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Materialne - wynikające z przepisów prawa materialnego.
- „Praktyczne” - kiedy najlepiej wykonywać pewne prace.
- Zmiany terminów.
6. Usuwanie drzew w kontekście form ochrony przyrody. 
• Ochrona gatunkowa (w tym problem ptaków i gniazd).
• Parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu.
• Pomniki przyrody i użytki ekologiczne.
7. Dyskusja i pytania od uczestników szkolenia.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, urzędów wojewódzkich, samorządowych kolegiów odwoławczych, wojewódzcy konserwatorzy zabytków, spółdzielni mieszkaniowych, zarządcy nieruchomości, pracownicy spółek miejskich, przedsiębiorstw przesyłowych, jednostek drogowych, kolejowych, zarządcy wód, pracownicy firm realizujących wycinki drzew oraz pielęgnację zieleni, pracownicy firm realizujących inwestycje budowlane (deweloperzy), osoby sporządzające inwentaryzacje zieleni, działające jako pełnomocnicy w postępowaniu przed organem, zarządcy wód, itp.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Pracownik sektora administracji publicznej, były członek Korpusu Służby Cywilnej. Trener i orzecznik administracyjny, z wieloletnim stażem, związany z zagadnieniami z zakresu zarządzania zielenią, formami ochrony przyrody oraz melioracjami. Przyrodnik, miłośnik drzew i postępowania administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 29 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 8 maja 2025 r.