• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Raport o stanie gminy (powiatu). Przygotowanie, procedowanie raportu oraz udzielanie wotum zaufania z uwzględnieniem dotychczasowej praktyki i najnowszego orzecznictwa

online
Miejsce
Internet
Termin
09 maja 2025
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 25 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego uczestnicy zapoznają się z metodologią przygotowywania raportu, procedurami jego procedowania oraz zasadami udzielania wotum zaufania. Program oparty jest na analizie dotychczasowej praktyki oraz najnowszego orzecznictwa, co pozwala na dostosowanie działań do aktualnych wymogów prawnych i administracyjnych.

Ważne informacje o szkoleniu

Organy wykonawcze jednostek samorządowych są zobowiązane do przygotowania i przedstawienia raportu o stanie jednostki samorządowej, zaś rady gmin i powiatów po raz kolejny debatować będą nad nim z udziałem mieszkańców. Proces przygotowywania raportu wymaga wszechstronnej analizy działalności jednostki samorządowej, a to z kolei pociąga za sobą konieczność przygotowania urzędników do procedury jego opracowania. Omówienie doświadczeń (negatywnych i pozytywnych) w zakresie przygotowania i procedowania raportów pomogą w przygotowaniu ich kolejnej, udoskonalonej wersji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie i aktualizacja wiedzy w zakresie przepisów dotyczących raportu oraz zasad jego przygotowywania ze wskazaniem obligatoryjnych i fakultatywnych jego elementów.
• Poznanie elementów procedury rady, w tym debaty oraz zasady podejmowania uchwały w sprawie wotum zaufania, jak również konsekwencji nieudzielenia wotum zaufania z uwzględnieniem rozstrzygnięć nadzorczych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych.
• Uzyskanie odpowiedzi między innymi na pytania:
- Czy w raporcie należy uwzględnić realizację wszystkich podejmowanych przez radę uchwał?
- Czy przedstawienie raportu radzie oznacza konieczność jego zaprezentowania na sesji, czy też wystarczające jest przesłanie go radnym w formie pisemnej?
- Czy możliwa jest inna forma prezentacji raportu niż forma pisemna?
- Czy możliwe jest pominięcie etapu debaty w związku z brakiem zgłoszeń mieszkańców i radnych?
- Czy w przypadku nieudzielenia przez radę wotum zaufania należy przegłosowywać uchwałę negatywną?
- W jaki sposób należy potwierdzić fakt nieudzielenia przez radę wotum zaufania?

zwiń
rozwiń
Program

1. Raport o stanie gminy (powiatu) – pojęcie i cel.
2. Raport o stanie gminy (powiatu) a absolutorium.
3. Specyfika raportu o stanie jednostki samorządowej a innych dokumentów sprawozdawczych.
4. Zakres przedmiotowy raportu:

• Elementy obligatoryjne.
• Elementy fakultatywne.
• Uchwała rady w sprawie treści raportu.
5. Przygotowanie raportu:
• Zmiana regulaminu organizacyjnego.
• Zmiana zakresów czynności pracowników.
• Udział komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych w przygotowaniu raportu.
• Forma raportu.
6. Najczęściej popełniane błędy przy konstruowaniu raportu.
7. Dobre praktyki w zakresie tworzenia raportu:

• Dostępność raportu.
• Przystępność raportu.
• Zawartość merytoryczna raportów.
8. Przekazywanie raportu radym i mieszkańcom.
9. Termin i procedura przedstawienia raportu.
10. Ustalenie listy mieszkańców biorących udział w debacie nad raportem.
11. Debata nad raportem:

• Termin.
• Udział radnych.
• Udział mieszkańców.
12. Wotum zaufania dla organu wykonawczego:
• Treść uchwały.
• Uzasadnienie uchwały.
• Procedowanie.
13. Skutki nieudzielenia wotum zaufania:
• Referendum w sprawie odwołania organu wykonawczego w gminie,
• Wniosek o odwołanie zarządu w powiecie.
14. Wpływ uchwały o udzieleniu lub nieudzieleniu wotum zaufania na procedurę absolutoryjną.
15. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, członkowie zarządu powiatu, sekretarze gmin i powiatów, przewodniczący rad gmin i powiatów, pracownicy uczestniczący w procedurze przygotowywania raportu, pracownicy biur rady.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 25 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 6 maja 2025 r.