• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowe standardy wymagane od funkcjonujących żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów, jak i od podmiotów tworzących nowe instytucje. Planowane zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

Miejsce
Internet
Termin
19 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 5 maja 2025 r. obowiązuje cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będą żłobki i kluby dziecięce - zadania osób nimi kierujących oraz organów prowadzących takie placówki.

Ważne informacje o szkoleniu

W związku z szeregiem obowiązujących i wdrażanych istotnych zmian prawnych, mających wpływ na funkcjonowanie instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 obejmujących:

  • zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
  • planowane niezbędne wymagania (standardy) warunkujące wpis do rejestru/wykazu form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i zasady ich funkcjonowania,
  • określone ustawowe standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki,
  • przepisy, normujące ustawowy status osób sprawujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3, precyzujące wymagane wykształcenie/kwalifikacje opiekunek/opiekunów dziecięcych oraz ich ustawiczne doskonalenie zawodowe

zapraszamy do udziału w szkoleniu, podczas którego uczestnicy zapoznają się z wdrożonymi i planowanymi zmianami prawnymi. Podczas zajęć omówimy wpływ tych przepisów na działania jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów prywatnych i osób fizycznych. Wskażemy, jak przygotować dokumenty do rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna. Podpowiemy, jakie standardy, działania, procedury musi wdrożyć już istniejący podmiot opieki nad dzieckiem do lat 3.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • W trakcie szkolenia zostaną praktycznie omówione zmiany, wynikające ze świadczenia „Aktywnie w żłobku”, gdyż od 1 października 2024 roku wszystkie nowo tworzone i funkcjonujące dotychczas formy opieki obowiązuje aktualizacja danych w rejestrach i wykazach oraz dostosowanie sprawozdawczości do wymogów, wynikających z realizacji ww. świadczenia.
  • Przekazanie pakietu dokumentów - zarządzeń, wzorów pism, niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań.
zwiń
rozwiń
Program

1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - podobieństwa i różnice w tworzeniu i funkcjonowaniu i dokumentacji w stosunku do samorządowych i prywatnych form opieki.
2. Wymagania ustawowe, analiza i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe).
3. Jednoosobowa forma opieki realizowana przez osoby fizyczne i prawne, podejmujące samodzielne prowadzenie dziennej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. 
4. Dzienny opiekun - możliwości gminy dotyczące samodzielnego prowadzenia i organizacji form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Zlecanie ich prowadzenie podmiotom innym niż jst. 
5. Możliwości i formy rządowego wsparcia finansowego tworzenia form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz wsparcia już istniejących form opieki.
6. Szczegółowa analiza warunków i dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych- – w kontekście wniosku o rejestrację/wpis/zmianę w formach opieki. 
7. Dostosowanie wyżywienia do obowiązujących zmian wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
8. Ustawowe wymagania administracyjno- kadrowe względem osób kierujących żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennych opiekunów, w tym: 
• wymagania kwalifikacyjne wobec osób zatrudnianych na stanowiskach opieki nad dziećmi- poziom wykształcenia, 
• aktualizacja uprawnień stosownie do wdrażanych zmian w ustawie o opiece i programach kształcenia opiekunek, weryfikacja i obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy z dziećmi,
• czynności nadzorcze organu rejestrowego.
9. Określenie ustawowych zmian w statusie zawodowym opiekunki/opiekuna dziecięcego.
10. Podejmowanie stosownych uchwał rady o utworzeniu samorządowych form opieki/zmian w dokumentacji stanowiącej: żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
11. Aktualizacja i dostosowanie do obowiązującego prawa uchwał rady, zarządzeń, regulaminów, procedur, umów (dot. również niesamorządowych form opieki).
12. Zakres wymaganych niezbędnych standardów, określonych w rozporządzeniu MRPiPS z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (mające obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku).
13. Przygotowanie organów prowadzących (samorządowych i niesamorządowych) oraz wszystkich form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 do zaplanowania, do obowiązku uwzględnienia i spełniania niezbędnych standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
14. Zakres obowiązkowych do spełnienia i realizacji ustawowych, niezbędnych standardów jakości w każdej instytucjonalnej formie opieki dot.:
• pracy z dziećmi,
• organizacji pracy personelu,
• współpracy personelu z rodzicami,
• monitorowania wdrażania standardów w określonych powyżej zakresach.
15. Standardy opieki, które należy spełnić przed wpisem do rejestru lub wykazu oraz standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3- zakres, formy, etapy planowania, wdrażania.
16. Przykładowa forma dokumentowania standardów opieki:
• stworzenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka,
• określenie zasad, procedur i programów dotyczących organizacji pracy personelu żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna,
• określenie zasad i procedur służących zapewnieniu efektywnej komunikacji z rodzicami, mającej na celu współdziałanie w zakresie najlepszego interesu dziecka.
17. Dyskusja, wymiana doświadczeń, odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin/miast wykonujący z upoważnienia wójta/burmistrza/prezydenta zadania organów rejestrujących samorządowe i niesamorządowe formy opieki nad dziećmi w wieku do lat, podmioty/osoby zainteresowane utworzeniem i realizacją instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, dyrektorzy żłobków, kierownicy klubów dziecięcych i dzienni opiekunowie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Ekspert szkoleń w zakresie realizacji opieki nad dziećmi do lat 3, w tym m. in. w projekcie „Program podnoszenia kompetencji w zakresie tworzenia i prowadzenia instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 w województwie lubelskim”, realizowanym na zlecenie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 5 maja 2025 r. obowiązuje cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 14 maja 2025 r.