Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza urzędy administracji samorządowej do Konkursu Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej.

Celem Konkursu jest identyfikacja dobrych praktyk i ich popularyzacja i upowszechnianie poprzez publikacje, zwłaszcza na stronie internetowej i newsletterach organizatora i licznych patronów medialnych oraz instytucji współpracujących.
Podsumowanie Konkursu i prezentacja wyróżnionych praktyk odbędzie się podczas IX Krajowego Kongresu Sekretarzy organizowanego 30 września – 1 października 2025 r. w Warszawie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadzenie efektywnych działań w obszarach zarządzania stanowi jedno z najważniejszych wyzwań administracji samorządowej. Stałe analizowanie, w jakim kierunku prowadzone są działania, informacja zwrotna o celowości podejmowanych działań ma zadanie inspirujące i rozwojowe i stoi u podstaw realizacji konkursu. Prowadzone działania zarządzających wpływają na efektywność poszczególnych samorządów i ich konkurencyjność w zakresie realizacji polityk publicznych. Dlatego bardzo serdecznie zapraszamy Państwa do podzielenia się zrealizowanymi wdrożeniami, które będą dobrym przykładem i wzorem do dalszego rozwoju działania samorządu.

Doceniane są nie tylko rozwiązania kompleksowe dotyczące działania urzędu, ale także osiągnięcia w różnych obszarach zarządzania zasobami ludzkimi i obsługi klientów. Zgłoszone mogą zostać pojedyncze procesy zarządzania i obsługi. Ocenie podlegają takie praktyki, które zmierzają do ulepszania organizacji wewnętrznej pracy urzędu, poprawy jakości usług realizowanych przez samorząd a tym samy tworzenie dobrych warunków do rozwoju innowacyjności na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego.

Obszary w ramach który mogą następować zgłoszenia do konkursu to:

1. Zarządzanie relacją z klientem urzędu:
a. innowacyjne sposoby obsługi mieszkańców,
b. poprawa dostępności usług,
c. cyfryzacja kontaktu,
d. samoobsługa lub empatyczna komunikacja.
2. Nowoczesne zarządzanie zespołem i rozwój pracowników:
a. rekrutacja,
b. adaptacja,
c. rozwój ścieżek kariery,
d. działania zapobiegające rotacji,
e. kultura feedbacku,
f. zarządzanie wiedzą,
g. sukcesja.
3. Organizacja pracy w nowej rzeczywistości:
a. modele pracy zdalnej i hybrydowej,
b. cyfrowy obieg informacji,
c. interoperacyjność systemów,
d. zarządzanie zmianą,
e. odporność organizacyjna (rezyliencja).
4. Benefity, motywacja i dobrostan pracowników:
a. systemy premiowania,
b. benefity pozapłacowe,
c. wellbeing,
d. równowaga praca–życie,
e. działania przeciwdziałające wypaleniu.
5. Zarządzanie informacją i cyfrowa transformacja urzędu:
a. automatyzacja procesów,
b. bezpieczeństwo danych,
c. wykorzystanie AI,
d. zarządzanie dokumentacją,
e. transformacja cyfrowa.
6. Współtworzenie kultury organizacyjnej i zaangażowanie społeczne:
a. projekty angażujące pracowników i mieszkańców,
b. partycypacja,
c. innowacje społeczne,
d. inicjatywy ESG,
e. etyka i odpowiedzialność instytucji.

Powołana przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej kapituła nagrodzi za nowatorstwo i osiągnięcia w określonych obszarach statuetką oraz wyróżnieniem: Certyfikatem „Dobra Praktyka Zarządzania w Administracji Samorządowej” urzędy jako jednostki administracji samorządowej lub indywidualnych pracowników jako przedstawicieli konkretnych jednostek administracji samorządowej.

Udział w konkursie jest bezpłatny.

Główną nagrodą w konkursie jest Voucher w kwocie 3.000 zł na szkolenia realizowane przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego.

Korzyści z uczestnictwa w Konkursie:
• okazja do podsumowania wdrożonych rozwiązań w zarządzaniu w instytucją,
• potwierdzenie profesjonalizmu w zakresie zarządzania kadrami w administracji samorządowej i dbania o współpracę z mieszkańcami,
• porównanie swoich doświadczeń z doświadczeniami innych urzędów,
• zaprezentowanie nagrodzonych rozwiązań w trakcie IX Krajowego Kongresu Sekretarzy,
• popularyzacja osiągnięć urzędu i jego pracowników.
Aby wziąć udział w konkursie należy przesłać mailowe zgłoszenie do biura konkursu. Zgłoszenie należy przesłać na wniosku, który jest załącznikiem do regulaminu.

Kryteria wg których kapituła konkursu będzie oceniać przysłane zgłoszenia:

• Innowacyjność i oryginalność rozwiązania. Czy zastosowane podejście wykracza poza standardowe praktyki administracyjne? Czy np. wnosi nową jakość w obszarze organizacji pracy, obsługi mieszkańców lub zarządzania?
• Potencjał replikacji i uniwersalność rozwiązania. Czy dane rozwiązanie może być zaadaptowane przez inne urzędy (różnej wielkości, szczebla)? Czy jego wdrożenie może inspirować inne JST?
• Skuteczność i efektywność wdrożenia. Jaką zmianę wywołał wdrożony projekt, jak określono i zrealizowano wskaźniki efektywności. Jakie konkretne efekty przyniosło wdrożenie? Czy zostały zastosowane wskaźniki? Jakie zmiany jakościowe, ilościowe lub organizacyjne zaobserwowano?
• Przydatność i dopasowanie do potrzeb jednostki lub odbiorców.  W jakim stopniu wdrożenie było odpowiedzią na konkretne problemy, potrzeby lub oczekiwania mieszkańców/pracowników? Czy poprzedziły je diagnozy, badania, konsultacje?
• Zasięg oddziaływania. Liczba pracowników/klientów, którzy skorzystali i potencjalnie będą mogli skorzystać w przyszłości na wdrożeniu rozwiązaniu.

Uwaga! Termin składania zgłoszeń do 31 lipca 2025 (godz. 24.00). Wypełniony i podpisany wniosek (scan lub podpis kwalifikowany) na adres konkurs@frdl.org.pl.

Przesłane wnioski po tym terminie nie będą rozpatrywane.

O wynikach konkursu uczestnicy zostaną powiadomieni w indywidualnych wiadomościach mailowych i telefonicznie.

Regulamin konkursu
Formularz zgłoszenia do konkursu .pdf
Formularz zgłoszenia do konkursu .docx


Biuro Konkursu:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
Warszawa ul. Edwarda Jelinka 6
tel. 660 70 10 13
e-mail: konkurs@frdl.org.pl