Podczas proponowanego szkolenia, w praktyczny, warsztatowy sposób zostanie przekazana wiedza dotycząca możliwości wykorzystania arkusza Excel w oświacie- do analizy danych finansowych, wydatków, raportów subwencyjnych i wysokości środków własnych zaangażowanych w realizację zadań oświatowych. Wskazanie możliwości wykorzystania tego narzędzia do kalkulacji kosztów organizacji poszczególnych placówek oświatowych, czy też łączenia danych finansowych z niefinansowymi dla potrzeb planowania strategicznego wydatków oświatowych w samorządzie.
optymalizacja wydatków związanych z oświatą dzięki zastosowaniu arkusza Excel,
rozwinięcie umiejętności posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel w rozwiązywaniu problemów oświatowych, ze szczególnym uwzględnieniem finansów w oświacie,
szkolenie zorganizowane jest w formie warsztatu online. Poszczególne ćwiczenia będą realizowane z wykorzystaniem danych oświatowych, w tym danych SIO, danych z arkuszy organizacji szkół, danych z Rb oraz danych subwencyjnych,
po szkoleniu, modele na nim wykorzystane, wraz z krótkimi instrukcjami, będą przekazane uczestnikom.
Praca na filtrach. Sumy częściowe. Wykorzystanie w dużych bazach danych.
Funkcja „Jeżeli”. Wykorzystanie w porównaniu raportów subwencyjnych o różnych datach wygenerowania.
Tworzenie tabel przestawnych. Wykorzystanie w analizie budżetu.
Sumy warunków. Wykorzystanie w tworzeniu zestawień subwencyjnych na podstawie raportów szczegółowych. Porównanie arkusza organizacji z raportem subwencyjnym.
Łączenie baz danych po kluczach. Wyszukiwanie w bazach danych. Łączenie danych finansowych z niefinansowymi dla potrzeb tworzenia strategii.
Podział subwencji między szkoły i placówki oraz zestawienie go z danymi z planów finansowych. Środki własne samorządu. Podstawowe i użyteczne statystyki finansowe.
Kalkulacja kosztów arkusza organizacji szkoły z połączeniem jego wpływu na dochody subwencyjne.
Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy, pracownicy samorządowi odpowiedzialni za oświatę, pracownicy CUW-ów, ZEAS-ów, dyrektorzy przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN napoczątku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.
Finanse, rachunkowość, podatki