• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Arkusz organizacyjny szkoły ponadpodstawowej na rok szkolny 2021/2022. Skuteczne i racjonalne planowanie organizacji

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, które pozwoli prawidłowo przygotować arkusz organizacyjny szkoły ponadpodstawowej.

Ważne informacje o szkoleniu

Przygotowanie organizacji kolejnego roku szkolnego jest jednym z najważniejszych zadań z zakresu zarządzania oświatą dla dyrektorów jednostek oświatowych, a także dla samorządowców odpowiedzialnych za lokalny system oświaty. Prawidłowe i umiejętne zaplanowanie organizacji szkół musi być skorelowane pozyskiwaną subwencją oświatową i planowaniem budżetu organu prowadzącego. Zapraszamy na szkolenie, podczas którego kompleksowo omówione zostaną najważniejsze podstawy prawne dotyczące organizacji systemu oświaty na poziomie ponadpodstawowym w roku szkolnym 2020/2021, a także zaproponowane rozwiązania usprawniające i optymalizujące tą organizację.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Przygotowanie uczestników szkolenia do sprawnego przygotowania organizacji pracy szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022 z uwzględnieniem rozproszonych zmian w przepisach prawa oświatowego, w tym:
• przedstawienie podstaw prawnych organizacji pracy LO, techników, szkół branżowych i szkół policealnych,
• omówienie standardów pracy szkoły podstawowej w powiązaniu z ich wpływem na finanse oraz ramowych planów nauczania szkół ponadpodstawowych, w tym zajęć obowiązkowych, dodatkowych i fakultatywnych,
• przekazanie wskazówek dot. uporządkowania spraw kadrowych nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
• wskazanie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego,
• omówienie planowania pracy nauczycieli w arkuszu, w tym w zakresie rozdysponowania nadgodzin,
• prezentacja racjonalnych rozwiązań organizacyjnych, których stosowanie może usprawnić pracę szkół oraz lokalnych systemów oświaty,
• wskazanie trybu pracy nad przygotowaniem arkusza, kompetencji kuratora, związków zawodowych i organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza.

zwiń
rozwiń
Program

1. Związek zadań realizowanych przez szkołę ponadpodstawową z modelem finansowania zadań oświatowych szkół ponadpodstawowych, w tym kształcenia w zawodzie.
2. Związek pozyskiwania środków z subwencji oświatowej z Systemem Informacji Oświatowej – zadania dyrektora w zakresie prawidłowości wprowadzenia danych.
3. Standardy organizacji pracy szkoły ponadpodstawowej wynikające z modelu finansowania zadań oświatowych:
• racjonalna liczebność oddziałów w szkole ponadpodstawowej,
• zasady realizacji zajęć edukacyjnych w podziale na grupy oddziałowe, międzyoddziałowe, międzyklasowe i międzyszkolne – praktyczne rozwiązania.
4. Ramowy plan nauczania LO, technikum, szkół branżowych i szkół policealnych – zajęcia obowiązkowe i zajęcia dodatkowe dla ucznia oraz zajęcia obowiązkowe dla szkoły a fakultatywne dla ucznia.
5. Model organizacji praktycznej nauki zawodu – uporządkowanie spraw kadrowych nauczycieli praktycznej nauki zawodu.

6. Godziny do dyspozycji dyrektora - praktyczny model ustalania liczby godzin dla szkoły i zasady ich wykorzystania.
7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej finansowanie:
• organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny – zapisy w statucie dające możliwość elastycznego przydziału zadań specjalistom,
• elastyczny model organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak dążyć do efektywności i racjonalność tych zajęć?
8. Trzy modele organizacji kształcenia specjalnego (oddział integracyjny, oddział specjalny, włączenie ucznia objętego kształceniem specjalnym do oddziału ogólnodostępnego). Model właściwy dla szkoły ponadpodstawowej - analiza porównawcza pod względem organizacyjnym i finansowym.
9. Elastyczny model organizacji kształcenia specjalnego – jak dążyć do efektywności i racjonalności stosowanych form wsparcia?
10. Cztery formy indywidualizacji kształcenia, co powinniśmy wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
11. Organizacja zajęć na warunkach określonych w odrębnych przepisach:
• nauka języka polskiego dla cudzoziemców i osób powracających z zagranicy,
• zajęcia umożliwiające podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,
• zakres obowiązkowego stosowania i pozyskiwania środków na ten cel.
12. Organizacja biblioteki szkolnej – racjonalne rozwiązania.
13. Planowanie pracy nauczycieli w arkuszu organizacyjnym – czy rozdysponować wszystkie nadgodziny?
14. Kompetencje kuratora oświaty, związków zawodowych i organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego – zasada działania w ramach ustawowo przyznanych kompetencji. W jakich sytuacjach możliwe jest nakazanie dyrektorowi zmian w arkuszu organizacyjnym.
15. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół ponadpodstawowych, liceów, techników, szkół branżowych, policealnych, dyrektorzy, wicedyrektorzy i pracownicy wydziałów oświaty i edukacji starostw powiatowych odpowiedzialni za zadania powiatu związane z organizacją lokalnego systemu oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trenerka zarządzania oświatą legitymująca się uprawnieniami do prowadzenia szkoleń dla dorosłych (Edukator Nr MEN 1012E/888/2001) z wieloletnim doświadczeniem zawodowym na wszystkich szczeblach administracji oświatowej (dyrektor szkoły, wizytator, pracownik administracji samorządowej). Praktyczne doświadczenie w zarządzaniu oświatą zdobyła pełniąc funkcję dyrektora biura edukacji, sekretarza gminy i v-ce burmistrza. Autorka wielu publikacji z zakresu szeroko rozumianego zarządzania oświatą a także licznych projektów szkoleniowych adresowanych do dyrektorów jednostek oświatowych i pracowników samorządowych. Specjalizuje się w trzech obszarach tematycznych: implikacja nowego prawa oświatowego, finansowanie zadań oświatowych i budowanie lokalnych systemów wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W 2017 roku powołana przez Ministra Edukacji Narodowej w skład Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 310 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl lub mailem na adres szkolenia@frdl.org.pl do 17 marca 2021 r.