1. Podstawy prawne.
2. Istota, cel i zakres inwentaryzacji, w tym omówienie sytuacji problemowych w obliczu pandemii koronawirusa.
3. Metody przeprowadzania inwentaryzacji:
• spis z natury,
• uzgadnianie sald,
• weryfikacja sald.
4. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji.
5. Teren strzeżony.
6. Rodzaje inwentaryzacji - pełna, ciągła, kontrolna, okresowa, zdawczo-odbiorcza.
7. Wymóg porównania zasobu nieruchomości.
8. Organizacja inwentaryzacji – obowiązkowe czynności, jakie należy wykonać przed, w trakcie oraz po inwentaryzacji, w tym:
• opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji,
• wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
• powołanie przewodniczącego oraz członków komisji inwentaryzacyjnej – powierzenie obowiązków przewodniczącemu jak i członkom komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych,
• szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej,
• spis z natury – praktyczne wskazówki,
• właściwe wypełnianie arkuszy spisu z natury,
• zasady i odpowiedzialność w zakresie podmiotowym i przedmiotowym przy potwierdzaniu sald,
• podstawowe czynności i dokumentacja w inwentaryzacji metodą weryfikacji,
• znakowanie składników majątkowych oraz pól spisowych,
• dokumentowanie czynności inwentaryzacyjnych na poszczególnych etapach,
• protokół różnic inwentaryzacyjnych,
• końcowe wnioski i rekomendacje,
• kontrola i nadzór.
9. Inwentaryzacja kasy.
10. Inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych.
11. Inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania.
12. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych.
13. Ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych oraz zasady dokonywania kompensat.
14. Najczęściej popełniane błędy przy przeprowadzaniu inwentaryzacji.
15. Odpowiedzialność za zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych.
16. Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacji.
17. Dyskusja.
Finanse, rachunkowość, podatki