• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Klasa różnorodna – jak skutecznie uczyć i integrować uczniów o różnych potrzebach

Miejsce
Gdańsk
Termin
29 września 2025
Czas trwania
16:00 - 18:30
Cena
450 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie łączy aspekty pedagogiczne, psychologiczne i społeczne, nie skupiając się wyłącznie na formalnych wymogach czy teorii. Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków, uczestnicy uczą się przez działanie, analizują realne sytuacje szkolne i ćwiczą adaptację metod do konkretnych potrzeb. Dostosowanie do aktualnych zmian prawnych i edukacyjnych, informacje o obowiązujących przepisach i rekomendacje zgodne z najnowszymi wytycznymi MEN.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie podstawowych zasad i znaczenia pracy z klasą różnorodną pod kątem potrzeb edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych uczniów.
  • Zrozumienie różnorodnych potrzeb uczniów wynikających m.in. z odmiennych stylów uczenia się, specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz różnic kulturowych i językowych.
  • Stosowanie strategii indywidualizacji i różnicowania nauczania, które umożliwią skuteczne wspieranie każdego ucznia.
  • Nabycie umiejętności integracji uczniów, budowania pozytywnych relacji w klasie i kształtowania atmosfery wzajemnego szacunku i akceptacji.
  • Praktyczne narzędzia do diagnozowania potrzeb uczniów oraz do planowania i realizacji zajęć dostosowanych do zróżnicowanej grupy.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Różnorodność w klasie – charakterystyka i wyzwania
    • Definicja i rodzaje różnorodności w klasie (np. SPE, styl uczenia się, różnice kulturowe, językowe)
    • Wpływ różnorodności na proces nauczania i relacje w klasie
    • Przykłady najczęstszych wyzwań i trudności
  2. Indywidualizacja i różnicowanie nauczania – teoria i praktyka
    • Zasady indywidualizacji i różnicowania – na co zwrócić uwagę?
    • Metody i narzędzia dostosowywania zadań, tempa, form pracy
  3. Budowanie integracji i pozytywnych relacji w klasie
    • Znaczenie integracji społecznej dla rozwoju uczniów
    • Techniki i ćwiczenia wspierające współpracę i akceptację różnorodności
    • Rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie wykluczeniu
  4. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
    • Charakterystyka najczęstszych SPE i ich wpływ na naukę i zachowanie
    • Dostosowanie wymagań i form wsparcia
    • Współpraca z rodzicami i specjalistami
  5. Różnorodność kulturowa i językowa w klasie
    • Wyzwania i możliwości wynikające z wielokulturowości
    • Strategie wspierania uczniów z odmiennym językiem i kulturą
    • Budowanie otwartości i szacunku w klasie
  6. Planowanie zajęć i monitorowanie postępów w klasie zróżnicowanej
    • Jak efektywnie planować lekcje uwzględniające różnorodne potrzeby?
    • Metody monitorowania i ewaluacji postępów uczniów
    • Dokumentacja i raportowanie zgodne z wymogami MEN
zwiń
rozwiń
Adresaci
  • Nauczyciele i wychowawcy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy pracują z klasami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i społecznych
  • Pedagodzy i specjaliści ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych
  • Dyrektorzy i kadra zarządzająca szkół odpowiedzialni za tworzenie i wdrażanie polityki edukacyjnej uwzględniającej różnorodność w klasie
  • Pracownicy oświatowych jednostek samorządowych, szczególnie z wydziałów edukacji, wychowania i pomocy społecznej, którzy wspierają nauczycieli i placówki w realizacji zadań edukacyjnych
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ukończyła filologię polską w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz studia podyplomowe z resocjalizacji, psychokorekcji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży, coachingu - efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie oraz terapii dzieci i młodzieży. Przez dwadzieścia lat była związana Regionalnym Ośrodkiem Metodyczno – Edukacyjnym Metis w Katowicach jako nauczyciel – konsultant. Kierowała Pracownią Doskonalenia i Doradztwa. Jest instruktorką Szkoły dla Rodziców i Wychowawców. Programu mającego na celu zwiększenie umiejętności wychowawczych rodziców oraz zmianę postaw wychowawczych rodziców/ wychowawców. Jest jedną, z 5. trenerów w Polsce, Programu Golden Five (Złota Piątka). Implementowała Program na Litwie w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wilnie. Obecnie wdraża program w ramach WłączaMY GDAŃSKie szkoły – Gdańska szkoła otwarta dla wszystkich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel ibis Gdańsk Stare Miasto

Jana Heweliusza 24, 80-861 Gdańsk

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl