DZIEŃ I – 3 września 2025 r.
Przygotowanie do postępowania w trybie przetargu nieograniczonego - regulacje prawne, schemat.
Pierwszy dzień kursu to zapoznanie się z wymaganiami i przepisami regulującymi system zamówień publicznych. To także analiza ustawy pzp, aktów wykonawczych, ustaw i rozporządzeń istotnych do sprawnego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Omówimy również zagadnienia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, warunków i wykluczenia, regulaminu komisji przetargowej oraz inne obejmujące procedury o wartości zamówienia równej lub powyżej progów unijnych na przykładzie przetargu nieograniczonego. Przeanalizujemy praktyczny przykład przygotowania analizy potrzeb i wymagań wymagany w procedurach unijnych. Omówimy przykładowe rozwiązania związane z systemem zamówień publicznych, stronę organizacyjną, w tym elektroniczną, systemu zamówień publicznych. W tym dniu również zaczniemy przygotowywać specyfikację warunków zamówienia.
- Zestawienie regulacji prawnych związanych z systemem zamówień publicznych, w tym ustawa Prawo zamówień publicznych i akty wykonawcze. Zmiany w systemie zamówień publicznych.
- Analiza podstawowych pojęć i definicji. Informacje praktyczne.
- System zamówień publicznych z podziałem na rodzaje.
- Wartość zamówienia – obliczenie / schemat i wpływ na obowiązki wynikające z ustawy pzp.
- Rodzaj przedmiotu zamówienia (wstęp)– opis /określenie/wymagania.
- Warunki udziału, wykluczenia w procedurach zamówień publicznych (wstęp).
- Rozwiązania organizacyjne (wstęp) - wymagania i obowiązki. Regulamin komisji przetargowej.
- Strona elektroniczna zamówień publicznych – niezbędne minimum (e-Zamówienia).
- Analiza potrzeb i wymagań – część 1.
- Schemat czynności w trybie przetargu nieograniczonego – zamówienia klasyczne.
- Ogłoszenie o planowanych postępowaniach w BZP.
- Specyfikacja warunków zamówienia – cz. 1.
- Strona organizacyjna przygotowania do postępowania.
- Analiza przypadku – ćwiczenia.
DZIEŃ II – 4 września 2025 r.
Przygotowanie do postępowania - cz. II. Wszczęcie postępowania, czynności do terminu składania ofert.
Podczas drugiego dnia kursu zakończymy etap przygotowania do postępowania, łącznie z omówieniem specyfikacji warunków zamówienia i załączników. Przeanalizujemy w praktyce dużą ilość przykładowych dokumentów, w tym SWZ, załączniki, protokoły, wnioski, które przygotowane w tym etapie pozwolą sprawnie wszcząć procedurę w trybie przetargu nieograniczonego. Na przykładowym rozwiązaniu omówimy i przećwiczymy: procedurę postępowania w trybie przetargu nieograniczonego z analizą możliwych błędów i nieprawidłowości, które często występują w tego typu procedurach. Lista sprawdzająca (wersja edytowalna) pozwalająca osobie akceptującej specyfikację zweryfikować prawidłowe przygotowanie postępowania w trybie przetargu przed wszczęciem postępowania.
- Przygotowanie specyfikacji warunków zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego łącznie z załącznikami. Czy i jak zastosować procedurę odwróconą? Na co zwrócić uwagę?
- Przedmiot zamówienia w połączeniu z ogłoszeniem o zamówieniu, warunkami udziału w postępowaniu, formularzem oferty, podmiotowymi środkami dowodowymi, kryteriami oceny ofert, projektem umowy, protokołem odbioru, karami umownymi.
- Analiza potrzeb i wymagań – cz. 2 (opracowanie autorskie).
- Przykładowe rozwiązania w postępowaniach o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego oraz analiza istniejących rozwiązań. Kiedy zmienić i dlaczego? W trakcie kursu możliwa weryfikacja rozwiązań zaproponowanych przez uczestników szkolenia.
- Lista sprawdzająca w trybie przetargu nieograniczonego przed wszczęciem postępowania. Dokumentacja, czynności. Analiza przypadku – ćwiczenia.
- Wszczęcie postępowania w trybie przetargu nieograniczonego. Ogłoszenie o zamówieniu.
- Pytania i odpowiedzi, zmiany, przesunięcie terminu składania ofert. Termin składania ofert.
DZIEŃ III – 5 września 2025 r.
Postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, unieważnienie lub wybór wykonawcy, zawarcie umowy. Realizacja umowy i jej wykonanie.
W kolejnym dniu kursu omówimy zagadnienia związane z prowadzeniem postępowania, procedurą badania i oceny ofert, wyborem oferty najkorzystniejszej, odrzuceniem oferty, unieważnieniem postępowania. Przeanalizujemy czynności wymagane po stronie Wykonawcy w trakcie procedury badania i oceny ofert. Na przykładowych dokumentach prześledzimy procedurę unieważnienia postępowania, odrzucenia oferty, żądania wyjaśnień czy poprawy/uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń. Zaprezentujemy praktyczne rozwiązania związane z nadzorowaniem realizacji umowy w zamówieniach publicznych, konieczność przygotowania raportu z realizacji umowy, ogłoszenia o wykonaniu umowy.
- Termin składania i otwarcia ofert – dokumentacja. Protokół postępowania – e-Zamówienia.
- Praca komisji przetargowej – protokoły / przykładowe rozwiązania. Protokół postępowania i zasady jego udostępnienia.
- Weryfikacja złożonych ofert/oświadczeń przez wykonawców w postępowaniu. Ćwiczenia – dokumentowanie czynności – walidacja. Rażąco niska cena, omyłki, wyjaśnienia, poprawa, uzupełnienie – przykładowe dokumenty. Sprawdzenie ofert pod kątem odrzucenia – schemat postępowania. Dokumenty – ćwiczenia praktyczne. Kryteria oceny ofert – podmiotowe środki dowodowe. Przykładowa dokumentacja – czynności.
- Wybór oferty najkorzystniejszej – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
- Unieważnienie postępowania – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
- Protokół postępowania – e-Zamówienia. Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania.
- Lista sprawdzająca – weryfikacja postępowania w trybie przetargu nieograniczonego przed zawarciem umowy lub unieważnieniem postepowania.
- Zawarcie umowy i nadzór nad realizacją umowy – rozwiązania organizacyjne. Dokumentacja.
- Zmiana umowy – aneksy. Zakres możliwości zmian w umowach zaplanowanych i niezaplanowanych. Dokumentacja, przykładowe rozwiązania. Ćwiczenia.
- Wykonanie umowy. Protokół odbioru. Przykładowe rozwiązanie. Raport z realizacji umowy w świetle art. 446 ust. 1 ustawy pzp – przykład. Zestawienie praktycznych uwag. Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Wypełnienie oraz punkty krytyczne.
- Sprawozdania z udzielonych zamówień – przykład. Zestawienie uwag/ćwiczenia.
- Lista sprawdzająca realizacji umowy – weryfikacja realizacji umowy.
Podsumowanie kursu. / Test sprawdzający wiedzę.