• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Trening zachowań społecznych

Ważne informacje o szkoleniu

Praca z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami rozwoju czy dysfunkcjami w sferze umiejętności społecznych wymaga szczególnych umiejętności. Wiedza zdobyta podczas szkolenia będzie bardzo przydatna w pracy w placówkach oświatowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach samopomocy, placówkach terapii zajęciowej, domach spokojnej starości, czy w trakcie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych.

Warto podkreślić, że Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych nakłada na osoby świadczące usługi specjalistyczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi obowiązek posiadania udokumentowanego przeszkolenia w zakresie prowadzenia treningów zachowań społecznych, przewidywanych w zakresie specjalistycznych usług.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie z treningiem umiejętności/zachowań społecznych jako jedną z form terapii dla osób defaworyzowanych.
  • Nabycie umiejętności prowadzenia treningów umiejętności/zachowań społecznych z podopiecznymi, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, napotykanych w codziennej pracy.
  • Przygotowanie uczestników do prowadzenia treningu umiejętności/zachowań społecznych z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z dysfunkcjami w sferze społecznej, z osobami ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami zachowania, zapoznanie z założeniami pracy grupowej wg Goldsteina, zasadami tworzenia grup oraz prowadzenia zajęć.
  • Zdobycie umiejętności stosowania różnych form, metod i technik stymulujących szeroko pojęty rozwój społeczny oraz współpracy i skutecznego komunikowania się z podopiecznym oraz jego rodziną.
  • Otrzymanie certyfikatu potwierdzającego przeszkolenie w zakresie prowadzenia treningów zachowań społecznych, przewidywanych w zakresie specjalistycznych usług, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z 6 lipca 2006r.
zwiń
rozwiń
Program

1. Trening umiejętności/zachowań społecznych (TUS):

  • podstawowe założenia (wg Goldsteina),
  • cele indywidualne i grupowe,
  • rola terapeutów,
  • podstawowe założenia organizacyjne tj. liczba uczestników, czas trwania/częstotliwość sesji.

2. Dobór do grupy:

  • grupy docelowe oraz adresaci pracy metodą TUS,
  • główne trudności przejawiane przez uczestników z diagnozą ze spektrum autyzmu (w tym Zespół Aspergera),
  • magiczne pytanie.

3. Organizacja zajęć:

  • umiejętności społeczne ćwiczone podczas TUS,
  • plany zajęć,
  • narzędzia do pracy z grupą,
  • określenie systemów motywacyjnych,
  • określenie zasad panujących na grupie oraz ich wprowadzenie i egzekwowanie,
  • wyznaczenie celów indywidualnych i grupowych,
  • współpraca z rodzicami/opiekunami uczestników,
  • zasady reagowania w sytuacji występowania zachowań trudnych,
  • dostosowanie form pracy do specyfiki grupy.

4. Ćwiczenia mające na celu:

  • dobór grupy,
  • określenie celów i narzędzi pracy,
  • określenie planu zajęć,
  • opracowanie systemu motywacyjnego,
  • określenie strategii postępowania w sytuacji, wystąpienia zachowań trudnych.
     
zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze, pracownicy socjalni, psychologowie, pedagodzy, nauczyciele i osoby współpracującym z dzieckiem z niepełnosprawnością, zaburzeniami rozwoju, wszyscy zainteresowani tematem szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Psycholog, trener, specjalista z zakresu m.in. komunikacji personalnej, rozwiązywania konfliktów. Mediator rodzinny, specjalista ds. postępowania terapeutycznego w kryzysach małżeńskich, zajmuje się pomocą oraz interwencją psychologiczną dziecka i rodziny w sytuacji rozwodu, rozpadu rodziny oraz straty. Zajmuje się pomocą psychologiczną oraz interwencją kryzysową dla sprawców przemocy domowej. Posiada wiedzę oraz doświadczenie kilkuletniej pracy z rodziną w kryzysie.

zwiń
rozwiń