• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wszystko o niepodatkowych należnościach budżetowych o charakterze publicznoprawnym w jst, w szczególności o opłatach: za zajęcie pasa drogowego, holowanie, parkowanie i przechowywanie pojazdów, kary za niewyrejestrowanie pojazdu, opłata adiacencka, renta planistyczna, opłata za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, mandaty i inne

Miejsce
Internet
Termin
04 sierpnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 21 lipca 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu ze skomplikowanej tematyki, jaką są niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. W trakcie zajęć zostaną omówione takie zagadnienia jak: definicja niepodatkowych należności budżetowych, ustalanie, terminy płatności, odsetki, zarachowanie wpłat, zaokrąglanie, umarzanie, odraczanie terminu płatności, rozkładanie na raty, pomoc publiczna, windykacja, przedawnienie, ewidencja księgowa, klasyfikacja budżetowa, inwentaryzacja, dyscyplina finansów publicznych. 

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie poświęcone jest kompleksowemu omówieniu wybranych opłat publicznoprawnych oraz zasad ich ustalania, naliczania, egzekwowania i umarzania. Podczas zajęć wskażemy, krok po kroku, jakie przepisy stosuje się do tych należności, jak prawidłowo formułować decyzje administracyjne oraz jak obliczać odsetki i terminy przedawnienia. Wskażemy też praktyczne aspekty księgowania, zarachowania wpłat, rozpatrywania ulg oraz prowadzenia egzekucji administracyjnej. Przeanalizujemy nowe wzory tytułów wykonawczych oraz najczęściej występujące problemy interpretacyjne i proceduralne.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zdobycie i uporządkowanie wiedzy na temat wybranych opłat publicznoprawnych (m.in. opłaty za holowanie, parkowanie i przechowywanie pojazdów, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za przejazd pojazdów nienormatywnych, opłaty za wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, opłaty adiacenckiej, opłaty przystankowej, renty planistycznej, mandatów i innych) z uwzględnieniem sposobu ustalania, określania terminu płatności, rodzaju odsetek i terminu przedawnienia należności.
Poznanie praktycznych aspektów stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych, k.p.a. i Ordynacji podatkowej.
Nabycie umiejętności prawidłowego sporządzania decyzji administracyjnych i określania terminów płatności oraz odsetek.

Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
- W jakim zakresie do wybranych opłat publicznoprawnych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, kodeksu postępowania administracyjnego i ordynację podatkową?
- Jak prawidłowo powinien być określony w decyzji ustalającej daną należność publicznoprawną termin płatności?
- Czy w decyzji naliczającej opłatę planistyczną powinien być zapis o terminie płatności oraz rodzaju odsetek tak, aby można było je naliczać (rodzaj odsetek oraz czy naliczać je po upływie 14 dni od doręczenia decyzji czy od uprawomocnienia się decyzji)?
- Czy zawsze w przypadku należności publicznoprawnych muszą być naliczane odsetki od nieterminowej płatności?
- Czy od kar za niezarejestrowanie pojazdu w terminie trzeba naliczać odsetki „podatkowe” czy odsetki ustawowe za opóźnienie płatności, czyli wynikające z k.c.?
- Kiedy decyzja o naliczeniu opłaty (kary pieniężnej) powinna być zaksięgowana: czy w miesiącu doręczenia (zwrotki przychodzą często z dużym opóźnieniem), czy też w miesiącu, w którym decyzja jest ostateczna?
- Czy w przypadku uiszczenia należności publicznoprawnej po terminie stosujemy zasady zarachowania wpłat, wynikające z Ordynacji podatkowej?
- Czy w przypadku nadpłaty należy ją zwrócić, stosując w tym zakresie procedury zwrotu nadpłat wynikające z Ordynacji podatkowej?
- Czy zarachowanie wpłaty zobowiązanego po terminie płatności i zarachowanie nadpłaty odbywa się na tych samych zasadach?
- Kiedy przedawniają się należności publicznoprawne i jakie działania podejmowane przez organ administracji publicznej mogą przerwać bieg terminu przedawnienia?
- Czy karę pieniężną za niezarejestrowanie pojazdu można umorzyć z urzędu ze względu na zgon zobowiązanego, jeśli tak, to na jakiej podstawie?
- Czy niepodatkowych należności budżetowych dochodzimy od spadkobierców?
- Opłata za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności – czy to należność publicznoprawna czy cywilnoprawna? Jakie naliczać odsetki, jak się przedawnia? W jaki sposób egzekwować?
- Czy przed skierowaniem do egzekucji tytułu wykonawczego na nieuregulowaną w terminie należność publicznoprawną musi być zobowiązanemu doręczone upomnienie? 

Otrzymanie w materiałach szkoleniowych wzorów przydatnych dokumentów m.in. wzór zarachowania wpłaty na należność główną, odsetki i koszty upomnienia, wzór odpisu należności przedawnionej, nowy wzór upomnienia z klauzulą RODO, wzory wystąpień z zapytaniami do organu egzekucyjnego i inne.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Definicja i charakterystyka niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych.
2. Szczegółowe omówienie wybranych należności publicznoprawnych z uwzględnieniem: 
• Sposobu powstawania zobowiązania.
• Określania terminu płatności.
• Rodzaju stosowanych odsetek. 
• Zarachowania wpłaty dokonanej po terminie płatności.
• Przedawnienia.
• Zwrotu nadpłaty.
• Dochodzenia zaległych opłat od spadkobierców.
• Kierowania sprawy do egzekucji.
3. Decyzja administracyjna jako podstawowy dokument ustalający wysokość i termin zapłaty należności budżetowej o charakterze publicznoprawnym niepodatkowym - elementy decyzji.
4. Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji ustalającej daną opłatę publicznoprawną? Rozróżnienie pojęć przedawnienie wymiaru i przedawnienie należności.
5. Inne niż decyzja formy naliczania opłat publicznoprawnych.
6. Zakres zastosowania przepisów Działu III Ordynacji podatkowej do niepodatkowych należności publicznoprawnych, stanowiących dochody jst:
• Czy do wszystkich należności publicznoprawnych stosujemy odsetki od zaległości podatkowych?
• Czy w przypadku rozłożenia na raty zaległości należy naliczyć opłatę prolongacyjną: jeżeli w danej gminie jest uchwała dot. możliwości poboru opłaty prolongacyjnej?
• Czy w przypadku opóźnienia w płatności stosować zasadę, że odsetek do kwoty 8,70 zł nie pobiera się?
• Jaką datę należy przyjąć przy księgowaniu opłaty za zajęcie pada drogowego – czy datę obciążenia rachunku bankowego dłużnika, czy datę wpływu na rachunek organu, aby od właściwej daty naliczać odsetki za opóźnienie płatności?
• Czy stosować zasady zarachowania wpłat dokonywanych po terminie na należność główną, odsetki i koszty upomnienia wynikające z Ordynacji podatkowej?
• Kiedy po zmianie przepisów Ordynacji podatkowej, wobec likwidacji obowiązku wydawania postanowień o zarachowaniu wpłaty – postanowienie powinno być jednak wydane?
7. Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych, stanowiących dochody jst. Przesłanki stanowiące uzasadnienie dla umorzenie z urzędu:
• Śmierć zobowiązanego będącego osobą fizyczną i zaniechanie dochodzenia zaległości od następców prawnych.
• Dłużnik, osoba prawna wykreślona z rejestru przy jednoczesnym braku odpowiedzialnych osób trzecich.
• Faktyczna lub potencjalna bezskuteczność egzekucji.
• Likwidacja dłużnika nieposiadającego osobowości prawnej.
• Zaistnienie interesu publicznego.
8. Wniosek dłużnika o udzielenie ulgi w spłacie tych należności:
• Przesłanki do umorzenia całości zobowiązania.
• Przesłanki do częściowego umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty.
• Czy opłatę planistyczną można na wniosek zobowiązanego rozłożyć na raty miesięczne płatne przez kilka lat i czy w przypadku niezapłacenia w terminie 3 rat spowoduje to wygaśnięcie decyzji ratalnej?
• Czy jeżeli raty wynikające z decyzji o rozłożeniu na raty są płacone w wyznaczonych terminach, ale w niepełnej wysokości to czy taka decyzja też wygasa, jak np. 3 raty są zapłacone terminowo, ale mniejszych kwotach niż wynika to z decyzji ratalnej?
9. Procedura postępowania dot. rozpatrzenia wniosku o ulgę (najważniejsze zasady, wynikające z k.p.a.).
10. Forma rozstrzygnięcia wniosku o ulgę w spłacie należności publicznoprawnej.
11. Egzekucja administracyjna niepodatkowych należności publicznoprawnych:
• Nowy wzór tytułu wykonawczego -TW-1(7).
• Czy i kiedy wysłać upomnienie?
• Czy w upomnieniu powinna być zamieszczona klauzula RODO?
• Czy małżonek zobowiązanego odpowiada za niepodatkowe należności publicznoprawne, w tym kary administracyjne, jeżeli decyzja była wystawiona tylko na zobowiązanego (jednego z małżonków)?
• Czy upomnienie powinno być wysłane również do małżonka osoby zobowiązanej do zapłaty należności publicznoprawnej?
• Czy wystawiając tytuł wykonawczy dot. niepodatkowej należności publicznoprawnej zaznaczyć należy w tym tytule, że odpowiedzialność za należność obejmuje majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka czy też, że jest to obowiązek ściśle związany ze zobowiązanym?
12. Konsekwencje nieprawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego.
13. Kiedy organ egzekucyjny zawiadomi o nie przyjęciu tytułu wykonawczego, a kiedy o nieprzystąpieniu do egzekucji?
14. Obowiązki informacyjne wierzyciela wobec organu egzekucyjnego.
15. Obowiązek stosowania elektronicznego dokumentu zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego (e-ZW).
16. Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli ile razy tą samą sprawę można kierować do egzekucji administracyjnej?
17. Czy występując z wnioskiem o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej należy ponownie wysłać upomnienie?
18. Jakie formalne wymogi musi spełnić wniosek o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
19. Indywidualne pytania, konsultacje. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jsfp, skarbnicy, księgowi, pracownicy merytoryczni, odpowiedzialni za naliczanie świadczeń pieniężnych, osoby odpowiedzialne za windykowanie należności w jsfp, pracownicy sporządzający sprawozdania.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Stawiarska
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 21 lipca 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 29 lipca 2025 r.