• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Letnia Akademia Zamówień Publicznych

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

FRDL serdecznie zaprasza Państwa na szkolenie z zamówień publicznych. Proponowane szkolenie dotyczące zamówień publicznych będzie prowadzone przez wybitnego eksperta. Z naszej propozycji powinien skorzystać każdy specjalista ds. zamówień publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w Letniej Akademii Zamówień Publicznych.

  • Podstawą programu organizowanej przez nas Akademii są Europejskie ramy kompetencji dla specjalistów ds. zamówień publicznych (ProcurCompEU) przygotowane przez Komisję w celu wspierania profesjonalizacji zamówień publicznych.
  • Merytoryczny zakres Akademii obejmuje zarówno kwestie bezpośrednio związane z procedurą udzielania zamówień, jak również aspekty ekonomiczne i organizacyjne związane z zamówieniami publicznymi jako procesem zakupowym.
  • Kurs przygotuje uczestników do prawidłowego stosowania w praktyce mechanizmów planowania, przygotowania oraz organizacji procedur udzielania zamówień.
  • Uczestnicy otrzymają szereg praktycznych rozwiązań i wskazówek umożliwiających prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie postępowania według reguł nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.
  • Akademia PZP to 3 dni szkoleniowe w formule online.
  • Zajęcia będą miały formułę warsztatową, z elementami dyskusji i prezentacji.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Szczegółowe omówienie zasad związanych z ekonomiczną, organizacyjną i proceduralną stroną przygotowania oraz przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia.
  • Szczegółowo zostaną omówione i przećwiczone reguły szacowania wartości zamówienia, zasady i ryzyka związane z opisem przedmiotu zamówienia, doboru kryteriów oceny ofert, podmiotowej kwalifikacji wykonawców.
  • Omówienie problematyki elektronicznych dokumentów składanych przez wykonawców w związku z obieganiem się o zamówienie publiczne, zdefiniujemy czym jest oferta w kontekście częstych przypadków nieprawidłowości co do formy, momentu i sposobu złożenia.
  • Omówienie i przeanalizowanie zasad zawierania umów o zamówienie oraz ich zmiany, zwłaszcza w zakresie mechanizmów będących odpowiedzią na problemy w realizacji zamówień wywołane okolicznościami ekonomicznymi (inflacja), społecznymi, czy gospodarczymi.
  • Uzyskanie niezbędnej wiedzy w zakresie przygotowania postępowania oraz szeregu praktycznych wskazówek mających wpływ na niwelowanie zagrożeń i negatywnych skutków niewłaściwego działania zamawiającego.
  • Usystematyzowanie i podsumowanie orzecznictwa, piśmiennictwa oraz przedstawienie najlepszych praktyk, w szczególności w obszarach, w których popełniane błędy mogą przynieść bardzo poważne skutki w postaci niewykonania bądź nienależytego wykonania zamówienia, czy zagrożonych odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I – PLANOWANIE I PRZYGOTOWANIE DO UDZIELENIA ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO

  1. Wstęp do Prawa zamówień publicznych:
    • Prawo o zamówieniach publicznych.
    • Fundamentalne zasady oraz podstawowe pojęcia dot. udzielania zamówień publicznych.
    • Zamówienia publiczne - prawo czy ekonomia?
    • Zamówienia publiczne jako proces zakupowy.
  2. Przygotowanie procedury udzielania zamówień publicznych:
    • Szacowanie wartości zamówienia:
      • podstawy i metody szacowania wartości zamówienia,
      • ustalenie zakresu szacowanego zamówienia na podstawie tożsamości przedmiotowej, podmiotowej i czasowej,
      • szacowanie zamówień nieprzewidywalnych,
      • dokumentowanie szacowania wartości zamówienia.
    • Zamówienia udzielane w częściach:
      • obowiązek czy prawo podziału zamówienia,
      • podział zamówienia oraz dopuszczenie składania ofert częściowych a szacowanie wartości zamówienia,
      • uzasadnienie braku podziału zamówienia na części.
    • Ogłoszenie o zamówieniu publicznym. Specyfikacja warunków zamówienia (SWZ):
      • zakres i zasady sporządzania,
      • publikacja ogłoszenia oraz SWZ,
      • wyjaśnianie SWZ,
      • zasady dokonywania zmian w ogłoszeniu oraz w SWZ.
    •  Zasady podmiotowej kwalifikacji wykonawców:
      • warunki udziału w postępowaniu,
      • zasada adekwatności i proporcjonalności warunków udziału,
      • obligatoryjne i fakultatywne podstawy wykluczenia,
      • instytucja samooczyszczenia - okoliczności wpływające na możliwość zastosowania,
      • podmiotowe środki dowodowe - rodzaje dokumentów i ich zakres.
    • Wybór procedury udzielenia zamówienia publicznego:
      • tryby postępowań dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
      • tryby postępowań dla zamówień powyżej progów unijnych,
      • zamówienia wyłączone z obowiązku stosowania ustawy Pzp.
    • Przedmiotowe warunki zamówienia:
      • jak zapewnić jednoznaczny, precyzyjny i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia,
      • przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania, proporcjonalności i przejrzystości,
      • kryteria oceny ofert w nowej ustawie,
      • przedmiotowe środki dowodowe.

DZIEŃ II – PROCEDURA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO

  1. Tryby udzielania zamówień publicznych:
    • Zamówienia wyłączone z obowiązku stosowania ustawy Pzp:
      • wartość zamówienia a obowiązek stosowania ustawy,
      • zamówienia wyłączone ze względu na przedmiot zamówienia,
      • ścieżka postępowania dla zamówień wyłączonych.
    • Zamówienia poniżej progów unijnych - tryb podstawowy w 3 wariantach:
      • tryb ofertowy, ofertowy z możliwością negocjacji oraz negocjacyjny,
      • procedura krok po kroku dla każdego wariantu,
      • szanse i zagrożenia z możliwości prowadzenia negocjacji z wykonawcami w trakcie postępowania.
    • Tryby postępowań dla zamówień powyżej progów unijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przetargu nieograniczonego i ograniczonego oraz trybu z wolnej ręki.
    • Ogłoszenia w postępowaniu wg nowej ustawy Pzp.
    • Specyfikacja warunków zamówienia - zasady sporządzania i publikacji.
  2. Zrównoważone zamówienia publiczne:
    • Aspekty i klauzule społeczne w zamówieniach publicznych - cel stosowania, przykładowe zapisy.
    • Obowiązek zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zamówieniach publicznych.
    • Aspekty środowiskowe w zamówieniach publicznych.
    • Wymagania związane z elektromobilnością w zamówieniach publicznych - podmiotowy i przedmiotowy zakres stosowania.
    • Innowacyjne zamówienia publiczne.

DZIEŃ III – OD OFERTY DO UMOWY, CZYLI CZYNNOŚCI PROWADZĄCE DO ZAWARCIA I REALIZACJI ZAMÓWIENIA

  1. Badanie, ocena oraz zasady klasyfikowania ofert:
    • Definicja oraz forma oferty w kontekście podstaw odrzucenia. Czy oferta złożona w formie papierowej to oferta, którą otwieramy i uwzględniamy w postępowaniu?
    • Dokumenty składane przez wykonawców - forma i postać elektroniczna, elektroniczne podpisy.
    • Wadliwe dokumenty wykonawcy - kiedy zamawiający może uznać podmiotowe środki dowodowe złożone wraz z ofertą, zasady uzupełniania dokumentów, skutki nieprawidłowego podpisu.
    • Wadium,
    • Termin związania ofertą - czy możliwy jest wybór oferty po terminie związania/
    • Przesłanki odrzucenia oferty.
    • Przesłanki unieważnienia postępowania.
    • Wybór oferty najkorzystniejszej.
    • Ponowienie wyboru oferty najkorzystniejszej.
    • Protokół postępowania - zasady sporządzania i udostępniania, przechowywanie oraz archiwizacja dokumentacji postępowania.
  2. Umowa w zamówieniach publicznych:
    • Klauzule niedozwolone.
    • Zaliczki oraz częściowe płatności.
    • Szczególne wymagania w zakresie umów o roboty budowlane.
    • Podwykonawstwo w umowie.
    • Waloryzacja wynagrodzeń.
    • Zasady dokonywania zmian w umowie.
    • Unieważnienie oraz odstąpienie od umowy.
    • Obowiązki informacyjne dot. zawarcia, realizacji oraz zakończenia realizacji umowy.
    • Ewaluacja realizacji umowy.
    • Rejestr umów w zakresie zamówień publicznych - nowy termin wdrożenia obowiązku związanego z jawnością umów, rodzaje umów dot. zamówień oraz zakres informacji podlegający wpisaniu do publicznego rejestru.
  3. Środki ochrony prawnej:
    • Przedmiot odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
    • Definicja „wykonawcy mającego interes w uzyskaniu zamówieniu” jako podmiotowa legitymacja do wniesienia odwołania.
    • Terminy w procedurze odwoławczej.
    • Skarga do sądu.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do pracowników instytucji samorządu terytorialnego, państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za zamówienia w jednostce, kierowników zarządzających komórkami zamówień publicznych, kierowników jednostek, członków komisji przetargowych, a także wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, specjalista w zakresie zamówień publicznych, od niemal 20 lat związany z zamówieniami publicznymi. Doświadczenie zarówno jako zamawiający oraz doradca w instytucjach zamawiających, jak również jako wykonawca i doradca wykonawców przy ubieganiu się o zamówienia publiczne. To również kilkaset przeprowadzonych audytów i kontroli zamówień, organizowanie i wdrażanie procedur i wewnętrznych systemów zarządzania procesami zakupowymi. Wykładowca w ramach studiów podyplomowych dla administracji publicznej m.in. w Akademii Leona Koźmińskiego. Doświadczony trener prowadzący szkolenia m.in. dla pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu i Senatu, Lotniczej Akademii Wojskowej, ministerstw, jednostek samorządowych, spółek komunalnych, szkół, uczelni, czy szpitali. Stały współpracownik Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 820 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia można przesyłać do 28 czerwca 2022 r.