DZIEŃ I
1. Poznać i polubić strategię:
a. Co to jest strategia a czym strategia nie jest; strategie statyczne i dynamiczne.
b. 4 sfery oddziaływania/inteligencji - 4S: Sens - Społeczność - Strategia - Struktura.
c. Organizacja i otoczenie. Przyjazne prądy i fale czy wzburzone morze?
d. Kultura organizacyjna a strategia.
e. Wyzwania a zmiana – poziom inteligencji organizacyjnej; analiza pola sił.
f. S x 3: Przywództwo – Zespół – Doradcy.
g. S x 4: Kontekst: tożsamość, wartości – Treść: cele i droga – Realizacja: w drodze – Nauka: mądrość.
h. S x 5: Kadry - Koncentracja - Korelacja - Komunikacja – Kojarzenie.
2. Proces strategiczny:
a. Decyzja o opracowaniu strategii rozwoju.
b. Rola radnych - uchwała w sprawie strategii, udziału społecznego.
c. Wewnętrzna analiza przywództwa, powołanie zespołu - osoby, role, kompetencje, doproszenie doradców - osoby, role, kompetencje.
d. Budowanie funkcjonalnego zespołu (sztabowego): zaufanie, konstruktywny (czasem twardy) dialog, zaangażowanie, branie odpowiedzialności, dbałość o wyniki.
e. Odpowiedź na pytanie: komu strategia ma służyć? komu ma służyć proces strategiczny? kto ma być zadowolony? – jaki produkt, rezultat, oddziaływanie?
f. Wstępna ocena sytuacji - gdzie jesteśmy, wizja, tożsamość, wartości, misja.
g. Określenie celów i kierunków.
h. Diagnoza jako funkcja celów: potencjały, wyzwania, przewagi.
i. Scenariusze i opcje.
j. Modele funkcjonalno-przestrzenne: strategia a przestrzeń.
k. System realizacji strategii.
l. Ewaluacja uprzedzająca - ex-ante.
m. Włączanie mieszkańców - badania społeczne i strategie komunikacji.
n. Uchwała w sprawie przyjęcia strategii rozwoju gminy.
DZIEŃ II
3. Strategia a procesy organizacyjne - realizacja i uczenie się:
a. Ustawienie procesów kluczowych strategicznie.
b. Procesy kluczowe a „generałowie” w zespole sztabowym.
c. Procesy kluczowe a zasoby (aktywa) strategiczne.
d. Modele działania dla przedsięwzięć.
e. Monitoring i ewaluacja - 4 perspektywy oceny, karta wyników.
f. Elastyczność i aktualizacja.
4. Strategia marki - budowanie marki, kapitału wizerunkowego.
Audyt, kontrola, zarządcze