• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. EZD – konieczność czy potrzeba?

Cena promocyjna dla przedstawicieli JST zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych (lista wn).

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Szanowni Państwo, 
Sekretarze Gmin, Miast i Powiatów woj. lubelskiego

FRDL Lublin w ramach Forum Sekretarzy Województwa Lubelskiego zaprasza na dwutematyczną ONLINE sesję szkoleniowo-konsultacyjną w dniu 24 września 2025r. 

Zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w świetle uchwały nr 72 Rady Ministrów z dnia 25 maja 2025  

Spotkanie ma pomóc w zrozumieniu mechanizmów związanych z finansowaniem zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. Jednym z podstawowych elementów każdego systemu jest jego finansowanie, które w myśl nowej ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej oparte jest na „Programie ochrony ludności”. Realizacja wielu z zadań wymaga przeznaczenia na ten cel stosownych środków finansowych. Jednocześnie w przestrzeni publicznej funkcjonuje wiele niejasności w tej kwestii. Trzeba również pamiętać, że są to środki publiczne i ich wydatkowanie musi być nie tylko uzasadnione potrzebami czy zgodne z przepisami, ale powinno również spełniać warunek gospodarności.

EZD – konieczność czy potrzeba?

EZD stało się koniecznością w polskiej administracji publicznej z uwagi na wprowadzenie obowiązku wdrożenia tego systemu od 1 stycznia 2028 roku dla wszystkich jednostek administracji publicznej, zarówno rządowej, jak i samorządowej. Jest to wymóg prawny, który ma na celu cyfryzację procesów, zwiększenie wydajności, transparentności i dostępności usług publicznych poprzez elektroniczne zarządzanie dokumentacją, a nie tylko tradycyjne drukowanie papierowych wersji. 
System EZD wspiera komunikację elektroniczną i integrację z innymi platformami, takimi jak ePUAP i system do eDoręczeń, co jest niezbędne do elektronicznej obsługi spraw obywatelskich. 

zwiń
rozwiń
Programy sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w świetle uchwały nr 72 Rady Ministrów z dnia 25 maja 2025  

Uczestnicy
1) dowiedzą się:
• jaka jest rola i miejsce organów ochrony ludności i obrony cywilnej w zakresie finansowania zadań;
• jakie są obszary finansowania wynikające z „Programu ochrony ludności na lata 2025 i 2026”;
• jakie zadania można finansować w ramach ww. programu;
• jakie są priorytety i obszary finansowania;
• jakie przewidziano formy, zakres oraz sposób finansowania zadań zgodnie z programem;
• jakie są potencjalne perspektywy na kolejne lata i edycje programu;
2) zrozumieją mechanizmy finansowania podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej;
3) uzyskają praktyczne wskazówki jak planować wydatki w zakresie zapewnienia zasobów 
 w sposób umożliwiający ich właściwą rotacje w przyszłości oraz wynikające z wniosków z  planowania pierwszej transzy na 2025 rok;
4) seria pytań i odpowiedzi.

EZD – konieczność czy potrzeba?

1. Czym jest i do czego służy EZD? Aktualny stan prawny. 
2. EZD – konieczność czy potrzeba?
3. Obowiązki JST w zakresie dokumentowania i archiwizacji przebiegu załatwiania i rozstrzygania
spraw: systemy kancelaryjne, systemy wykonywania czynności kancelaryjnych (tradycyjny, EZD,
dziedzinowe), przepisy szczególne.
4. Wdrażanie systemu klasy EZD w jednostce.
5. Wybór podstawowego modelu wykonywania czynności kancelaryjnych (który system podstawowy
i wyjątki) i wpływ tego wyboru na organizację (aspekty praktyczne i prawne).
6. Wykonywanie czynności kancelaryjnych w systemie klasy EZD, w modelu EZD i w modelu
tradycyjnym wspomaganym systemem klasy EZD.
7. Pytania i odpowiedzi - na bieżąco w trakcie.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze, kierownicy wydziałów, wszyscy zainteresowani tematyką spotkania.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących sesję

Ekspertką prowadzącą temat „EZD – konieczność czy potrzeba?” będzie Dyrektorka Biura Obsługi Kancelaryjnej, Departament Organizacji i Administracji Urzędu Miasta Lublin. 
Posiada ogromne doświadczenie pracując od 2011 r. jako koordynator czynności kancelaryjnych Urzędu, także z zakresu zarządzania dokumentacją, w tym w ramach EZD. Współpracuje w grupach roboczych zajmujących się elektronicznym zarządzaniem dokumentacją i komunikacją elektroniczną powoływanych, m.in w ramach działań podejmowanych przez Unię Metropolii Polskich, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji czy Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych.

Ekspertem prowadzącym temat „Zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w świetle uchwały nr 72 Rady Ministrów z dnia 25 maja 2025” będzie Kierownik Referatu ds. obronnych i obrony cywilnej Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Lublin. 
Z wykształcenia żołnierz-przeciwlotnik inżynier o specjalności budowa i eksploatacja rakiet bliskiego zasięgu. Z doświadczenia zawodowego specjalista ds. bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Od 35 lat zajmuje się systemami bezpieczeństwa. Początkowo w czasie służby wojskowej gdzie m.in. pełnił obowiązki Szefa Wydziału Ochrony Wojsk Wielonarodowej Dywizji Centrum-Południe w Iraku. Jest weteranem operacji poza granicami kraju. Uczestniczył w ponad 80 akcjach bojowych w Iraku, w tym jako Szef sekcji operacyjnej batalionu w czasie działaniach bojowych w rejonie Karbali w 2004 roku. Po zdjęciu munduru pracował jako Kierownik Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Lublinie, a następnie jako główny specjalista w Wydziale Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie Miasta Lublin. Do czasu uchylenia przepisów o obronie cywilnej komendant formacji OC – Miejski Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania (MOADA). Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zarządzania kryzysowego m.in. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Obecnie wykładowca na studiach dziennych UMCS z przedmiotów związanych z systemem ostrzegania i alarmowania ludności oraz zarządzania kryzysowego. Współpracownik pisma „Wspólnota samorządowa”, m.in. autor artykułu z propozycją systemu kształcenia kadr dla potrzeb zarządzania kryzysowego. Autor poradnika „Zasady zachowania się w sytuacjach zagrożeń”. Twórca „Banku dobrych praktyk” – platformy wymiany informacji pomiędzy pracownikami zarządzania kryzysowego starostw powiatowych województwa lubelskiego. Za działalność w zakresie bezpieczeństwa w czasie epidemii w 2020 roku otrzymał wyróżnienie „Lubelski Lider Bezpieczeństwa” w kategorii „Osobowość”.
 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Lubelskie Fora Samorządowe/ członkowskie JST (dane na dzień 16.09.2025): 
Abramów, Annopol, Bełżyce, Biała Podlaska (miasto), Biłgoraj (miasto i powiat), Bychawa, Chodel, Chrzanów, Czemierniki, Dęblin, Drelów, Garbów, Głusk, Godziszów, Firlej, Frampol, Hańsk, Janów Lubelski (powiat), Jastków, Józefów nad Wisłą, Kamionka, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Kock, Końskowola, Krynice, Krzczonów, Księżpol, Kurów, Leśniowice, Lubartów (gmina, miasto, powiat), Lublin (miasto), Ludwin, Łęczna (powiat), Łomazy, Łuków (powiat), Mełgiew, Miączyn, Michów, Międzyrzec Podlaski (gmina), Niedrzwica Duża, Niedźwiada, Niemce, Opole Lubelskie (gmina i powiat), Ostrów Lubelski, Puchaczów, Puławy (miasto i powiat), Rachanie, Rossosz, Sawin, Sosnowica, Spiczyn, Stanin, Siennica Różana, Strzyżewice, Szczebrzeszyn, Świdnik (miasto), Telatyn, Tomaszów Lubelski (gmina i powiat), Ulhówek, Uścimów, Wąwolnica, Włodawa (miasto), Wisznice, Wilków, Wohyń, Wojciechów, Wojsławice, Ulan-Majorat, Wólka, Wysokie, Żółkiewka