SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SESJI:
I dzień – 23 listopada 2023 r.
UPOWAŻNIENIA I ODPOWIEDZIALNOŚCI DOTYCZĄCE GOSPODARKI FINANSOWEJ, ZA-MÓWIEŃ PUBLICZNYCH, RACHUNKOWOŚCI
1. Różnica pomiędzy upoważnieniem, a pełnomocnictwem.
2. Wprowadzenie - przepisy dotyczące odpowiedzialności oraz przepisy stanowiące podstawę powierzeń w zakresie:
• gospodarki finansowej, rachunkowości, zamówień publicznych,
• rodzaje odpowiedzialności, w tym: służbowa, dyscyplinarna w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
3. Powierzenie obowiązków skarbnikowi/głównemu księgowemu (wzory wymaganych powierzeń) – za-kres odpowiedzialności w tym odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
4. Powierzenie obowiązków osobie realizującej obowiązki głównego księgowego w przypadku CUW (cen-trum usług wspólnych) - wzory wymaganych powierzeń.
5. Zasady kontroli/zatwierdzania wybranych dokumentów jednostek w przypadku ich obsługi przez CUW – powiązana z tym odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych:
• dokonywanie kontroli merytorycznej, formalnej, rachunkowej,
• zatwierdzanie do wypłaty (wydawanie dyspozycji) dokumentów księgowych,
• kontrola wstępna skarbnika/głównego księgowego,
• podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych,
• przykłady gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników jednostki z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania.
6. Kontrasygnata i kontrola wstępna dokonywana w zakresie zawieranych umów:
• różnica między kontrasygnatą i kontrolą wstępną,
• czy w przypadku zawierania umów przez kierowników jednostek organizacyjnych konieczna jest kontra-sygnata skarbnika lub osoby upoważnionej,
• przekazanie przez skarbnika upoważnienia do kontrasygnowania umów (wzór).
7. Skarbnik/główny księgowy jako członek komisji przetargowej (wzór powierzenia w zakresie zamówień publicznych).
8. Odpowiedzialność pracowników z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych – jak prawidłowo ją powierzyć?
UDZIELANIE, ROZLICZANIE I KONTROLA DOTACJI, Z WYSZCZEGÓLNIENIEM KWESTII PROBLEMOWYCH ORAZ NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW
1. Dotacje podmiotowe:
• czy wymagana jest umowa? czy należy je rozliczać?
• dotacje podmiotowe dla instytucji kultury – co kontrolować, jak rozliczać
• wzór zarządzenia wójta, burmistrza itp. w sprawie rozliczania dotacji podmiotowych udzielanych przez jst instytucjom kultury.
2. Dotacje przedmiotowe:
• podstawa prawna udzielenia, sposób kalkulacji, wymagane dokumenty, rozliczanie,
• czy stosujemy wymagania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
3. Dotacje celowe:
• wymagane dokumenty, kiedy stosujemy unormowania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
4. Dotacje dodatkowe zagadnienia:
• odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
• wyjaśnienie kiedy mamy do czynienia z: dotacją pobraną w nadmiernej wysokości, bez podstawy prawnej, niewykorzystaną, wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.
5. Rozliczanie dotacji celowych na przykładzie dotacji udzielanych na podstawie ustawy o działalności po-żytku publicznego i o wolontariacie:
• umowa i jej postanowienia, kontrola,
• praktyczne przykłady rozliczania dotacji – z uwzględnieniem rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań:
• zwrot dotacji, pobranej w nadmiernej wysokości i wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
• zwrot dotacji w sytuacji niedozwolonego przesunięcia poszczególnych pozycji wydatków w stosunku do umowy,
• zwrot dotacji w sytuacji zmniejszenia się udziału innych środków finansowych w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji,
• zwrot dotacji, w sytuacji zmniejszenia się udziału wkładu osobowego i wkładu rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.
• rozliczanie dotacji wg rezultatów realizacji zadania publicznego.
6. „Małe dotacje” - ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
• rodzaje zlecanych zadań, procedura udzielania małej dotacji,
• brak przekazania przez beneficjenta na realizację zadania publicznego w deklarowanej wysokości środków finansowych własnych, środków pochodzących z innych źródeł, wkładu osobowego lub rzeczowego – czy należy wtedy zwrócić całą dotację?
7. Dotacje dla ochotniczych straży pożarnych na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych:
• zakres finansowania,
• jakie rodzaje dotacji można przekazywać dla OSP? czy jest wymagana oddzielna uchwała organu stano-wiącego?
• ważne postanowienia umowy - czy stosujemy unormowania art. 250 czy art. 221 ustawy o finansach publicznych?
• rozliczanie przykładowe dokumenty.
8. Dotacje celowe na promocje jst - podstawa prawna.
9. Dotacje dla żłobków prywatnych – wzór uchwały.
10. Dotacje udzielane przez jst na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska:
• podmioty mogące otrzymać dotacje,
• wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji na wymianę ogrzewania budynków – wzór uchwały organu stanowiącego,
• wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji dotyczącej „małej reten-cji – łapanie deszczówki” – wzór uchwały organu stanowiącego,
• różne interpretacje odnośnie uregulowania sprawy kontroli przez jst wykorzystania dotacji przez beneficjentów.
11. Dotacje przekazywane przez jst dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
12. Dotacje celowe z przeznaczeniem na pomoc między jst oraz powierzenie i przyjęcie zadań.
13. Dotacje celowe w oparciu o przepisy ustawy o sporcie:
• podstawa i zakres dopuszczalnego finansowania, tryb udzielania dotacji.
14. Udzielanie przez jst dotacji np. parafii ze środków pozysk. z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków:
• podstawa prawna z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
• kto udziela dotacji - organ wykonawczy czy stanowiący?
• wzór uchwały organu stanowiącego.
II dzień - 24 listopada 2023 r.
CO SKARBNIK POWINIEN WIEDZIEĆ O E-DORĘCZENIACH?
1. Czym są doręczenia elektroniczne? Jakiej korespondencji dotyczą doręczenia elektroniczne ?
2. Jaki cel ma ustawa o doręczeniach elektronicznych i jakie wywoła skutki.
3. W jakich terminach poszczególne podmioty będą stosować doręczenia elektroniczne. Wątpliwości w kon-tekście jednostek organizacyjnych jst i innych podmiotów.
4. Kim jest podmiot publiczny w rozumieniu ustawy a kim podmiot niepubliczny? Jak będzie w praktyce, jakie obowiązki mają podmioty publiczne.
5. Czym jest :
• Adres do doręczeń elektronicznych – AD, Skrzynka doręczeń – SD, Operator wyznaczony – OW,
• PURDE – Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – standardy, eidas, usługi zaufania publicznego, PUH – Publiczna Usługa Hybrydowa.
6. Kwalifikowana Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – KURDE – standardy.
7. Krajowy system e-doręczeń – z jakich elementów się składa:
• Jak będą wyglądały doręczenia w ramach PURDE w podmiotach publicznych?
• Znaczenie Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) dla PURDE, jak uzyskać wpis adresu do doręczeń w BAE, skutki wpisu do BAE, czy można zrezygnować z adresu do doręczeń elektronicznych?
• Zawarcie umowy na świadczenie PURE z Pocztą Polską – jak będzie wyglądać?
• Usługi dodatkowe.
• Dowody potwierdzające poszczególne etapy świadczenia PURDE (dowody wysłania, dowody otrzymania, dowody jako nieodłączna część korespondencji, okres przechowywania dowodów).
8. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP. Czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach? Przepisy przejściowe.
9. Doręczenia przez portal podatkowy.
10. Jak będą wyglądały doręczenia w ramach PUH?
11. Czy podmiot publiczny będzie mógł wysyłać korespondencję zwykłym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru jak czynił dotychczas?
12. Czy podmiot publiczny będzie mógł wysyłać korespondencję za pomocą innych rozwiązań teleinforma-tycznych, zus pue, portal podatkowy, epupap i inne?
13. Co z listami zwykłymi? Co z korespondencją mailową?
14. Opłaty: za PURDE, opłaty za PUH. Kto jest zwolniony z opłat? Wystawianie faktur.
15. Rola EZD, systemy kancelaryjne, integracja systemów z doręczeniami elektronicznymi, gdzie znaleźć wersje demo oraz instrukcje na ten temat.
16. Korespondencja podmiotów publicznych z podmiotami niepublicznymi i osobami fizycznymi.
17. Wyłączenia w stosowaniu e-doręczeń – omówienie na przykładach.
18. Doręczanie decyzji wymiarowych, upomnień, nakazów płatniczych, faktur.
19. Zmiany w k.p.a. a ustawa o doręczeniach elektronicznych.
20. Zmiany w Ordynacji podatkowej a ustawa o doręczeniach elektronicznych.
Finanse, rachunkowość, podatki