Inwestycje samorządowe, to te zadania, które pokazują rozwój, odpowiadają na potrzeby mieszkańców, dają satysfakcję z ich rezultatów. Z drugiej strony ich przygotowanie, finansowanie, a później realizacja, również przy pomocy środków finansowych z różnych źródeł, są często przyczyną wątpliwości, problemów, a nawet nieporozumień między komórkami merytorycznymi i finansowymi. Czasami stanowią również spore obciążenie dla późniejszej realizacji budżetu, jeśli niewłaściwie uwzględnione zostało ich oddziaływanie na wydatki bieżące. Przedmiotem proponowanego szkolenia jest omówienie zagadnień związanych z realizacją i rozliczaniem inwestycji w aspekcie księgowym. Podczas zajęć:
• Wskażemy, na co należy zwrócić uwagę, co stanowi sedno przygotowań do zadań inwestycyjnych tak, aby ich realizacja przebiegała sprawnie, a rozliczanie odbyło się bezproblemowo.
• Krok po kroku omówimy działania jednostki:
- od momentu pierwszej myśli związanej z pojawieniem się pomysłu o inwestycji, poprzez całość przygotowań, w tym ewentualne dostosowanie polityki rachunkowości,
- wszelkie aspekty charakterystyczne dla realizacji inwestycji z różnych źródeł, w tym przy możliwości odliczania podatku VAT i przy braku takiej możliwości,
- aż do działań związanych z rozliczaniem inwestycji na majątek jednostki, również w sytuacjach przekazywania majątku od jednostek podległych.
• Przeanalizujemy najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie realizacji inwestycji z różnych funduszy czy innych źródeł oraz przedstawimy możliwe rozwiązania, które mają na celu wyeliminowanie błędów.
Finanse, rachunkowość, podatki