• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Należności w jednostkach budżetowych – najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości

Miejsce
Szczecin
Termin
06 czerwca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
520 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Członkowie Forum księgowych – 90 zł netto/os

Ważne informacje o szkoleniu

Należności to niezwykle ważny aspekt funkcjonowania jednostek budżetowych. Prawidłowe ich ustalenie, dochodzenie, stosowanie ulg to kluczowe aspekty, które definiuje ustawa o finansach publicznych. Szkolenie przybliży uczestnikom podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem należności w obszarze ewidencji, klasyfikacji, sprawozdawczości i windykacji, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych, po zmianach przepisów prawnych.

Odpowiemy na pytania:

  • Dlaczego ważne jest jednoznaczne ustalenie ścieżki przypisowej należności?
  • Czy przedawnienie należności następuje zawsze z końcem roku? Jaka powinna być procedura w jednostce związana z ujmowaniem księgowym przedawnienia należności?
  • Dla jakich należności nie nalicza się odsetek za zwłokę, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej?
  • Czy zawsze trzeba ustalać odpisy aktualizujące należności?
  • Na jakim paragrafie ująć należy karę naliczoną wykonawcy za nieterminowe wykonanie robót?
  • Jak ujmować księgowo i w sprawozdawczości należności sporne?
  • Dlaczego istotne jest prawidłowe ustalenie pomocy publicznej?
  • Dlaczego nadpłaty nie mogą być ujmowane na koncie 245?
  • Kiedy należy przypisać koszty upomnienia?
  • Jakie dane zwiera upomnienie, a jakie tytuł wykonawczy?
  • Czy windykacja niepodatkowych należności publicznoprawnych różni się od ścieżki windykacji należności cywilnoprawnych?
  • Jak należy wykazywać dochody wykonane w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S w roku 2025 po zmianach?
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych spotykanych przy naliczaniu oraz dochodzeniu należności w jednostkach budżetowych,
  • poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania pomocnych przepisów wewnętrznych dla uporządkowania funkcjonowania należności w jednostce,
  • dowiesz się, czy prawidłowo ujmujesz należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych, szczególnie po zmianie przepisów w tym zakresie.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:
    1. należności krótkoterminowe i długoterminowe,
    2. przypisy, odpisy – właściwe dokumenty,
    3. dochody nieprzypisane,
    4. nadpłaty,
    5. zaległości,
    6. przedawnienia,
    7. należności sporne i wątpliwe.
  2. Dochody związane z realizacją zadań zleconych JST ustawami.
  3. Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności – terminy, zasady.
  4. Odpisy aktualizujące należności – ustalanie prawdopodobieństwa otrzymania należności wątpliwej - zasady, ewidencja.
  5. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:
    1. umorzenie należności,
    2. odroczenie terminu płatności,
    3. rozłożenie zaległości na raty,
    4. pomoc publiczna – podstawowe zasady.
  6. Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:
  1. upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,
  2. koszty upomnienia – moment przypisu, zasady,
  3. wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, wniosek egzekucyjny – należności cywilnoprawne,
  4. rekompensata za koszty odzyskiwania należności cywilnoprawnych – istota, zasady naliczania,
  5. kontrahent w likwidacji, upadłości,
  6. postanowienia komornicze,
  7. zakończenie postępowania egzekucyjnego,
  8. wykorzystanie lub rozwiązanie odpisu aktualizującego należności,
  9. koszty egzekucji.
  1. Najczęstsze problemy klasyfikacji budżetowej dochodów, z uwzględnieniem ostatnich zmian przepisów w tym zakresie.
  2. Należności i dochody budżetowe – problemy sprawozdawczości budżetowej, również po zmianach i z zakresu operacji finansowych.
  3. Inwentaryzacja należności – terminy, zasady:
  1. potwierdzanie sald,
  2. weryfikacja.
  1. Należności i dochody w sprawozdaniach finansowych.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Campanile w Szczecinie

ul. Wyszyńskiego 30

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Adrianna Soroczyńska
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 725 302 316
centrum@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 520 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Członkowie Forum księgowych – 90 zł netto/os.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 2 czerwca 2025 r.