1. Zamknięcie roku – harmonogram niezbędnych czynności.
2. Wprowadzenie do ksiąg rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i finansowych, w tym osiągniętych przychodów i kosztów.
3. Koszty i zobowiązania na przełomie roku budżetowego - rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów oraz rezerwy.
4. Należności i zobowiązania, odsetki i ich aktualizacja:
- naliczanie odsetek od należności, zobowiązań i transakcji (obowiązek ustawowy) i ich odpisy aktualizacyjne (zmiany),
- aktualizacja należności budżetowych - zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności i ich ewidencja.
5. Rozliczenie udzielonych i otrzymanych dotacji.
6. Rozliczenie środków na wydzielonym rachunku dochodów.
7. Rozliczenie nadwyżki środków obrotowych wypracowanej przez samorządowy zakład budżetowy.
8. Ewidencja wydatków niewygasających z końcem roku budżetowego.
9. Środki trwałe, pozostałe środki trwałe, wnip, środki trwałe w budowie (inwestycje) – po zmianach, problemy z ewidencją – wybrane zagadnienia.
10. Inwentaryzacja – terminy i sposoby inwentaryzacji, rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie w księgach rachunkowych (dokumentacja – wzory).
11. Podstawy prawne sporządzania sprawozdania finansowego, zmiana polityki rachunkowości.
12. Bilans – zasady sporządzania bilansu budżetu jednostki samorządu terytorialnego – wypełniony wzór.
13. Bilans – wycena poszczególnych pozycji aktywów i pasywów w świetle ustawy o rachunkowości – zasady sporządzania bilansu jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego – wypełniony wzór – przykład.
14. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) – przychody i koszty, wycena, sposób prezentacji – przykład.
15. Zestawienie zmian w funduszu własnym jednostki – przykład.
16. Informacja dodatkowa- przykład (zarządzenie oraz załączniki jak sporządzić – wzory w excelu).
17. Zasady sporządzania łącznych sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego – po dokonaniu eliminacji wzajemnych rozliczeń między jednostkami – przykład.
Finanse, rachunkowość, podatki