Dzień I
1. Podstawy rachunkowości budżetowej – przypomnienie:
• Aktywa, pasywa, rodzaje i zasady funkcjonowania kont księgowych, ewidencja syntetyczna i analityczna, konta pozabilansowe, księgi rachunkowe, zestawienie obrotów i sald.
• Polityka rachunkowości.
2. Zasady ewidencji należności i przychodów/dochodów, w tym:
• Charakterystyka ewidencji na kontach przychodowych, rodzaje przychodów w jednostkach budżetowych, należności cywilnoprawne i publicznoprawne, inne rodzaje należności, przypisy, odpisy, wpłaty, nadpłaty, zaległości, należności krótko i długoterminowe.
• Specyfika ewidencji odsetek od należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych.
• Rozliczenia międzyokresowe przychodów.
• Dochody z realizacji zadań zleconych jst ustawami.
• Zasady funkcjonowania dochodów w finansach publicznych. Dochody bieżące i majątkowe.
Dzień II
3. Zasady ewidencji kosztów rodzajowych, finansowych, pozostałych operacyjnych, w tym:
• Charakterystyka ewidencji na kontach kosztowych.
• Koszty postępowań spornych i egzekucyjnych.
• Koszty o nadzwyczajnej wartości i incydentalne, amortyzacja.
• Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
4. Rodzaje zobowiązań i zasady zaciągania zobowiązań finansowych, szczególnie długoterminowych. Zaangażowanie. Ewidencja wydatków, w tym:
• Wydatki na dotacje.
• Wydatki remontowe i inwestycyjne.
• Wydatki niewygasające – istota, zasady ewidencji, dokumentacja, ważne zapisy w instrukcjach.
5. Zasady funkcjonowania wydatków w finansach publicznych. Wydatki bieżące i majątkowe.
6. Środki pieniężne, środki w drodze.
7. Fundusze i wynik finansowy – istota, ewidencja, dokumentacja.
8. Problemy ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych:
• Nabycie.
• Wytworzenie.
• Darowizna.
• Nieodpłatne otrzymanie.
• Ulepszenia.
• Amortyzacja.
• Likwidacja.
9. Podsumowanie. Dyskusja.
Finanse, rachunkowość, podatki