1. Charakterystyka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi –aspekty prawno-podatkowe należności.
2. Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Podmioty zobowiązane do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (kto powinien złożyć deklarację w przypadku współwłasności, czy deklarację muszą złożyć/podpisać wszyscy współwłaściciele, obydwoje małżonkowie?)
• Nowe wymogi formalne co do wzoru deklaracji.
• Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania jako odpadów segregowanych.
• Nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie).
• Konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu (decyzja o utracie prawa do zwolnienia).
• Konsekwencje braku segregacji odpadów.
• Wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
• Dopuszczenie możliwości składania odrębnych deklaracji dla budynków wielolokalowych,
• Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2015 r., (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
• Pojęcie właściciela nieruchomości dla celów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Odpowiedzialność spółdzielni mieszkaniowej i wspólnoty mieszkaniowej z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3. Zmiana danych w deklaracji.
• Zmieniony termin składania nowych deklaracji.
• Możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej zobowiązanie w przypadku śmierci mieszkańca.
• Jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
• Czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
• Czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
• Nowa ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek,
• Zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
4. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji.
• Wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
• Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym.
• Przedawnienie prawa do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
• Kiedy przedawnia się należność wynikająca z decyzji określającej (np. Decyzja wydana w 2014r., 2015r. Lub 2016r?)
• Jakie działania przerywają bieg przedawnienia?
• Co można zrobić, aby przerwać bieg przedawnienia?
5. Wybrane zagadnienia związane z poborem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwzględnieniem przepisów Ordynacji podatkowej.
• Nowe zasady zarachowania wpłaty zgodnie ze wskazaniem podatnika (zmiana art. 62 Ordynacji podatkowej).
• Odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej płatności opłaty – do jakiej kwoty odsetek nie należy pobierać?
• Kto jest zobowiązany do naliczania odsetek – organ podatkowy czy podmiot wpłacający opłatę po terminie płatności?
• Czy w przypadku nieterminowej płatności opłaty i konieczności zarachowania wpłaty proporcjonalnie na należność główną i odsetki należy każdorazowo wydawać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
• Zasady zaliczania wpłat i dokonywania przerachowań w przypadku wpłaty na zaległości,
• Pierwszeństwo zaliczenia wpłaty na koszty upomnienia.
6. Postępowanie z nadpłatami opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Zakres decyzji o stwierdzeniu nadpłaty.
• Zaliczenie nadpłaty na koszty upomnienia.
• Zasady zwrotu nadpłaty w niewielkiej wysokości oraz dla osoby niemającej obowiązku posiadania rachunku bankowego.
• Czy na każdą nadpłatę należy wydawać decyzję o zwrocie nadpłaty?
• Postępowanie z nadpłatami powstałymi w wyniku korekty lub nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• W jakich formach następuje zwrot nadpłaty?
• Zasady oprocentowania nadpłat - kiedy zwrot nadpłaty będzie oprocentowany?
7. Zasady dokonywania płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Możliwość dokonania płatności przez małżonka, zstępnego, wstępnego, rodzeństwo – kiedy wpłatę można uznać za prawidłową?
• Możliwość płatności kartą.
• Kto musi dokonywać płatności w formie przelewu z rachunku bankowego?
• Możliwość powierzenia obsługi kasowej podmiotowi zewnętrznemu.
8. Nieefektywne formy likwidacji zaległości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Umorzenie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wniosek osoby fizycznej.
• Umorzenie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wniosek podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
• Czy przesłaną umorzenia zaległości może być fakt zakłóceń w odbiorze odpadów komunalnych?
• Zasady wygaszania decyzji ratalnej i odroczeniu terminu płatności w przypadku niedotrzymania terminu płatności ustalonych rat.
9. Istotnie zmiany przepisów w zakresie egzekucji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Terminy wejścia w życie nowych/zmienionych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
• Nowe/zmienione obowiązki wierzyciela w zakresie egzekucji administracyjnej m.in. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
10. Działania o charakterze przedegzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Czy wystawiać upomnienia w przypadku braku wpłaty i w jakim terminie po upływie terminu płatności?
• Jakie są minimalne kwoty, na które upomnienie powinno być wystawione?
• Elementy niezbędne upomnienia wg przepisów rozporządzenia ministra finansów.
• Kiedy należy wystawić tytuł wykonawczy?
• Omówienie aktualnego wzoru tytułu wykonawczego i zasad jego wypełnienia w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Nowa podstawa wystawienia tytułu wykonawczego w oparciu o zawiadomienie.
• Czy po zawiadomieniu musi być doręczone upomnienie przed wystawieniem tytułu wykonawczego?
• Czy i kiedy można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego wystawienia upomnienia?
• Zmienione zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
• Zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.
11. Omówienie przepisów w zakresie właściwości organu egzekucyjnego w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Czy wójt gminy może być nadal organem egzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
• Możliwość zawarcia porozumienia z naczelnikiem urzędu skarbowego w zakresie prowadzenia przez wójta gminy egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Pozytywne i negatywne aspekty prowadzenia egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez wójta gminy.
12. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki