• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rachunkowość podatków i opłat lokalnych oraz innych należności publicznoprawnych w 2024 r. z uwzględnieniem zasad i problemów dotyczących sporządzania sprawozdań rb-27s, rb-pdp i sp-1 przez gminne organy podatkowe.

Zapraszamy Państwa na dedykowane pracownikom wydziałów księgowo-finansowych szkolenie, którego przedmiotem będą podatki i opłaty lokalne w kontekście rachunkowo-księgowym z uwzględnieniem zasad sprawozdawczości.

Ważne informacje o szkoleniu

• Podczas szkolenia przeanalizujemy najnowsze zmiany Ordynacji podatkowej, wchodzące w życie od 25 marca 2024 r. dotyczące wygaszania decyzji o rozłożeniu należności podatkowych i innych należności publicznoprawnych na raty.
• Omówimy najczęściej występujące błędy w zakresie przypisów i odpisów należności podatkowych i innych publicznoprawnych: terminowość, błędne deklaracje, przypis na podstawie niedoręczonej decyzji, przypis na zmarłego podatnika, odpis należności przedawnionych.
• Przeanalizujemy znaczenie zapisów sprawozdań w księgowości podatkowej, obowiązujących gminne organy podatkowe - w szczególności sprawozdania Rb-27S i Rb-PDP i SP-1.
• Wskażemy, jak poprawnie sporządzać wymagane sprawozdania przez gminne organy podatkowe.
• Wyjaśnimy wątpliwości i odpowiemy na pytania z zakresu stosowania przepisów związanych z rachunkowością podatków i opłat lokalnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:
- Kto odpowiada za poprawność i terminowość przypisów i odpisów – wymiar czy księgowość?
- W jaki sposób i w oparciu o jakie dokumenty „pozbyć” się nadpłaty i przedawnionego podatku z kartoteki podatnika? Kiedy powinny być dokonane operacje księgowe w zakresie odpisu należności przedawnionych?
- Które dane ze sprawozdania Rb-27S powinny być zgodne z danymi w sprawozdaniu Rb-PDP?
- Jak ująć w sprawozdaniu Rb-27S umorzone zaległości podatkowe, odsetki i opłatę prolongacyjną?
- Czy umorzone koszty upomnienia podlegają wykazaniu w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S?
- Czy należności, których termin przedawnienia upłynął z końcem 2023 r. powinny być wykazane w sprawozdaniu Rb-27S za 2023 r.?
- W jaki sposób powiadomić podatnika o zarachowaniu wpłaty wobec braku obowiązku wydawania postanowienia? Czy można zarachować wpłatę na zaległość objętą tytułem wykonawczym?
- Czy nadpłata zawsze musi być zwrócona podatnikowi i czy zawsze – nawet przy niskiej kwocie – należy wydać decyzję o nadpłacie? Co z nadpłatą, gdy podatnik ma zaległości z innych podatków lub należności publicznoprawnych?
- Jakie mogą być konsekwencje niepoinformowania lub późnego poinformowania organu egzekucyjnego o wpłacie zaległości, objętej tytułem wykonawczym lub o przedawnieniu należności?
- Czy księgowość ma obowiązek informować organ egzekucyjny o przedawnieniu kosztów upomnienia wg „starych” i „nowych” zasad przedawnienia kosztów upomnienia?  
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, które będą zawierały przydatne w zakresie zadań komórek rachunkowości, wzory pism (m. in. korespondencję z organami egzekucyjnymi), decyzji, postanowień, a także wzory instrukcji dot. m.in. ewidencji księgowej podatków i opłat).

zwiń
rozwiń
Program

1. Obowiązki wierzyciela jako podmiotu inicjującego postępowanie egzekucyjne:
• Obowiązek ustalania i dochodzenia należności publicznoprawnych – kontrolowanie terminowości wpłat, naliczanie odsetek. Czy od wszystkich należności publicznoprawnych należą się odsetki?
• Wymagalność publicznoprawnego świadczenia pieniężnego jako moment podjęcia działań o charakterze przedegzekucyjnym przez wierzyciela. Czy kierować do egzekucji administracyjnej można tylko należności, wynikające z ostatecznych decyzji? Kiedy można wystawić tytuł wykonawczy na należność, która nie wynika z decyzji ostatecznej? 
2. Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej:
• Aktualnie obowiązujące przepisy dot. postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
• Działania informacyjne wierzyciela wobec zobowiązanego – formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych.
• Wystawianie upomnień na zaległości publicznoprawne - doręczenie upomnienia, terminy, kwoty – obligatoryjne elementy upomnienia, omówienie istoty i treści pouczeń. Czy upomnienie musi być podpisane? Aktualne rozporządzenie dot. upomnień, kolejna zmiana w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia.
• Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia, ale przed jego doręczeniem. Czy do małżonka zobowiązanego należy wysyłać upomnienie? Czy małżonek zobowiązanego, który nie jest podatnikiem powinien otrzymać upomnienie i co z kosztami takiego upomnienia?
• Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć? 
• Przedawnienie kosztów upomnienia. Czy koszty upomnienia mogą być egzekwowane po wygaśnięciu zobowiązania, którego te koszty dotyczyły? Praktyczne przykłady liczenia terminów przedawnienia aktualnych i „starych” kosztów upomnienia. Zmiany w przedawnieniu kosztów upomnienia.
• Kiedy upomnienie na zaległości publicznoprawne nie musi być wysyłane? Przykłady należności, na które nie ma obowiązku wysyłania upomnienia przed wystawieniem TW.
• Czy upomnienie należy wystawić i doręczyć małżonkowi zobowiązanego odpowiedzialnego tylko majątkiem wspólnym, który nie jest ujęty w części A tytułu wykonawczego?
3. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej elektronicznego tytułu wykonawczego – sposoby elektronicznego przekazywania TW, aktualne wzory:
• Omówienie aktualnych wzorów TW i prawidłowego ich wypełnienia – wybrane elementy, m. in. pouczenie dla małżonka zobowiązanego o prawie sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym, sposób przesłania do organu egzekucyjnego.
• Kolejny Tytuł Wykonawczy – elementy, postać i cel kolejnego TW.
• Omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych. Jak prawidłowo określić odsetki w tytule wykonawczym? Jaką datę doręczenia upomnienia wskazać w przypadku podwójnego awizo? 
• Czy i kiedy wierzyciel powinien załączyć do przekazywanego tytułu wykonawczego informację dodatkową? 
• Podpis elektroniczny. Kto może podpisywać TW podpisem elektronicznym? Upoważnienie do podpisywania TW - podstawa prawna - najnowsze orzeczenie sądu dot. upoważnienia do działania w imieniu wierzyciela.
• Nowe narzędzie do podpisywania i wysyłki dokumentów elektronicznych (e-TW, e-ZW) – aplikacja AK - Signer.
• Konsekwencje nieprawidłowego wypełnienia i podpisania e-TW – zakres weryfikacji tytułu wykonawczego przez organ egzekucyjny.
4. Przebieg postępowania egzekucyjnego w administracji:

• Moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Zmiana przepisów – rozróżnienie pomiędzy wszczęciem postępowania egzekucyjnego i wszczęciem egzekucji.
• Badanie dopuszczalności przystąpienia do egzekucji przez organ egzekucyjny – przesłanki i konsekwencje dla wierzyciela nie przystąpienia do egzekucji. Co wierzyciel może zrobić po otrzymaniu zawiadomienia o nieprzystąpieniu do egzekucji?
• Obowiązki wierzyciela w zakresie przekazywania zawiadomień i informacji do organu egzekucyjnego – nowy obowiązujący od 1 stycznia 2023 r. formularz e-ZW.
• W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela, wysyłanych do organu egzekucyjnego.
• Jak wypełnić e-ZW w zakresie informacji dotyczącej zapłaty należności do wierzyciela, przedawnieniu lub zmianie wysokości należności np. na skutek złożenia korekty deklaracji?
• W jaki sposób poinformować organ egzekucyjny o zastosowanej uldze w spłacie zobowiązania – umorzenie, częściowe umorzenie, raty?
• Czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o nienaliczaniu odsetek w związku z przedawnieniem należności?
• Kto podpisuje e-ZW – czy musi to być ta sama osoba, która podpisała wcześniej e-TW?
• Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności, objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
• Czy wyegzekwowaną przez organ egzekucyjny należność po uprzedniej wpłacie należności, objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela można uznać za nadpłatę?
• W jaki sposób księgować wpłaty otrzymane z organu egzekucyjnego np. inna kwota odsetek niż naliczona w systemie księgowym?
• Nowe sposoby płatności egzekwowanych należności. Czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego?
5. Zmienione zasady ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego:
• Czy i w jaki sposób można ponownie wszcząć egzekucję administracyjną po uprzednim umorzeniu postępowania?
• Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji – zakres informacji, przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego.
• Wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela lub organ egzekucyjny do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku (forma wyjawienia majątku). Jak postąpić w przypadku, gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku? Projektowane zmiany przepisów w zakresie sankcji za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym.
• Dalszy lub dotychczasowy tytuł wykonawczy jako podstawa ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
• Zmiany dotyczące dalszego i kolejnego tytułu wykonawczego.
• Zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej - dochodzenie kosztów egzekucyjnych, powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji.
6. Indywidualne pytania i konsultacje.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy pionów podatkowych, obsługujący należności publicznoprawne, osoby odpowiedzialne za księgowość podatków i opłat lokalnych, a także nadzorujące wykonywanie tych zadań.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Przy zgłoszeniach do 27 grudnia 2023 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zgłoszenia należy przesłać do 4 stycznia 2024 r.