I. Dotacje podmiotowe
- definicja
- podstawa prawna udzielenia
- czy wymagana jest umowa
- czy należy je rozliczać
- dotacje podmiotowe dla instytucji kultury – co kontrolować, jak rozliczać
- wzór zarządzenia wójta, burmistrza itp. w sprawie rozliczania dotacji podmiotowych udzielanych przez jst instytucjom kultury.
II. Dotacje przedmiotowe
- definicja
- podstawa prawna udzielenia
- sposób kalkulacji
- wymagane dokumenty
- czy stosujemy wymagania art. 250 ustawy o finansach publicznych
- rozliczanie
III. Dotacje celowe
- podstawa prawna
- wymagane dokumenty
- kiedy stosujemy unormowania art. 250 ustawy o finansach publicznych
IV. Dotacje dodatkowe zagadnienia:
- odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
- wyjaśnienie kiedy mamy do czynienia z: dotacją pobraną w nadmiernej wysokości, bez podstawy prawnej, niewykorzystaną, wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.
V. Rozliczanie dotacji celowych na przykładzie dotacji udzielanych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
- umowa i jej postanowienia
- kontrola
- praktyczne przykłady rozliczania dotacji – z uwzględnieniem rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań:
- odpowiedź na pytanie: jeśli w rozliczeniu występują wydatki z przed umowy i po umowie to czy one oznaczają dotację pobraną w nadmiernej wysokości, niewykorzystaną czy wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem?
- zwrot dotacji pobranej w nadmiernej wysokości i wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.
- zwrot dotacji w sytuacji niedozwolonego przesunięcia poszczególnych pozycji wydatków w stosunku do umowy.
- zwrot dotacji w sytuacji zwiększenia się udziału dotacji w całkowitym koszcie zadania – występują dwie metody liczenia, więc którą należy stosować.
- zwrot dotacji w sytuacji zmniejszenia się udziału innych środków finansowych w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.
- zwrotu dotacji w sytuacji zmniejszenia się udziału wkładu osobowego i wkładu rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.
- rozliczanie dotacji wg rezultatów realizacji zadania publicznego
VI. Dotacje celowe dla OSP
- podstawa prawna
- czy jest wymagana oddzielna uchwała organu stanowiącego
- ważne postanowienia umowy - czy stosujemy unormowania art. 250 czy art. 221 ustawy o finansach publicznych
- rozliczanie przykładowe dokumenty
VII. Dotacje celowe na promocje jst - podstawa prawna
VIII. Dotacje dla żłobków prywatnych – wzór uchwały
IX. Dotacje udzielane przez jst na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska
- podstawa prawna
- podmioty mogące otrzymać dotacje
- wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji na wymianę ogrzewania budynków
X. Dotacje przekazywane przez jst dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej
XI. Dotacje celowe z przeznaczeniem na pomoc między jst oraz powierzenie i przyjęcie zadań.
XII. Dotacje celowe w oparciu o przepisy ustawy o sporcie
- Podstawa i zakres dopuszczalnego finansowania
- Tryb udzielania dotacji
- Najczęstsze nieprawidłowości
XIII. Dotacje, a COVID-19
- Dotacje podmiotowe dla instytucji kultury.
- Dotacje dla organizacji pozarządowych udzielane na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
- nierealizowanie lub nienależyte realizowanie zadania przez organizacje pozarządową – konsekwencje,
- nieosiągnięcie rezultatów,
- terminy sprawozdawczości,
- co należy aneksować w zawartych umowach,
- kiedy należy wypowiedzieć umowę,
- uznanie dotacji za niewykorzystaną, pobraną w nadmiernej wysokości, wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem w kontekście COVID-19,
- dotacje, a dyscyplina finansów publicznych i odpowiedzialność karna w sytuacji COVID-19.
Finanse, rachunkowość, podatki