1. Procedury wewnętrzne niezbędnym warunkiem chroniącym głównych księgowych w wykonywaniu obowiązków służbowych. Wskazanie na istotne ryzyka, przed którymi zabezpieczają zapisy regulacji wewnętrznych. Dostosowanie polityki rachunkowości do potrzeb sporządzenia sprawozdań budżetowych, z wykonania operacji finansowych i sprawozdań finansowych. Omówienie (na przykładach) możliwych do zastosowania w ewidencji księgowej uproszczeń oraz konieczność ich opisania w Polityce rachunkowości.
2. Obligatoryjne czynności związane z zamknięciem ksiąg rachunkowych. Weryfikacja danych ujętych w księgach rachunkowych i stanów na koniec roku w kontekście treści ekonomicznej występujących zdarzeń z uwzględnieniem ich prezentowania w sporządzanej sprawozdawczości na koniec roku (m. innymi wykazywanie należności krótko i długoterminowych, rozliczenie dotacji przez podmioty dotowane, bierne i czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów oraz analiza sald innych kont mających znaczenie dla prezentowania danych w sprawozdawczości sporządzanej na koniec roku).
3. Zasady inwentaryzacji majątku trwałego i obrotowego, zobowiązań
i funduszy na tle ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdań. Najczęściej występujące nieprawidłowości związane z inwentaryzacją, w tym skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
4. Naliczanie i księgowanie odsetek od nieterminowych płatności oraz rekompensat
z tytułu kosztów dochodzenia należności. Zasady tworzenia i ewidencji odpisów aktualizujących na należności wątpliwe. Odmienne zasady wykazywania odpisów aktualizujących w bilansie, w sprawozdaniach Rb-27S i w sprawozdaniu Rb-N. Istota i ewidencja księgowa odpisów aktualizujących wykorzystanych i rozwiązanych.
5. Omówienie sprawozdań budżetowych Rb-27S oraz Rb-28S z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami prawa w 2022 roku wraz z omówieniem treści ekonomicznej poszczególnych pozycji sprawozdań (kolumn i wierszy). Wskazanie na najczęściej popełniane błędy w wykazywaniu danych w tych sprawozdaniach, w tym przypadki świadczące o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
6. Wykazywanie dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych w księgach rachunkowych, stosowanie właściwej klasyfikacji budżetowej.
7. Sprawozdawczość z wykonania operacji finansowych (Rb-N, Rb-Z, Rb-ZN, Rb-UZ): wykazywanie danych z ewidencji księgowej i innych źródeł w poszczególnych wierszach i kolumnach sporządzanych sprawozdań. Wskazanie na wzajemne powiązania ze sprawozdawczością budżetową: Rb-27S oraz Rb-28S. Szczególne znaczenie treści ekonomicznej wynikającej z poprawnego definiowania na koniec roku pojęcia „depozyty” w sprawozdaniu Rb-N w jednostkach samorządu terytorialnego.
8. Omówienie wzajemnych powiązań między różnymi rodzajami sporządzanej sprawozdawczości budżetowej, finansowej i z operacji finansowych (lub braku tych powiązań pomimo wykazywania danych podobnej treści ekonomicznej). Zasady wykazywania danych w „Informacji dodatkowej”.
9. Poprawiane stwierdzonych błędów w ewidencji księgowej i sprawozdawczości oraz możliwość dokonywania korekt w księgach rachunkowych przed zatwierdzeniem sprawozdań i po ich zatwierdzeniu.
10. Konieczne elementy do ujęcia w sprawozdaniu opisowym w zakresie oceny rocznego wykonania budżetu j.s.t.
11. Pytania i odpowiedzi.
Finanse, rachunkowość, podatki