• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Uchwały w sprawie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych …. Uchwały w sprawie niedochodzenia rekompensaty …. zapraszamy w ramach Lubelskiego Forum Skarbników

Ważne informacje o szkoleniu

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Regionalny Ośrodek w Lublinie zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Skarbników!
Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniach szkoleniowych oraz do zrzeszenia się w Forum!
Więcej informacji: https://frdl.lublin.pl/fora/forum-skarbnikow/dolacz-do-forum-1

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Podczas spotkania uczestnicy otrzymają odpowiedzi na pytania:

1. Jakie uchwały powinny być podjęte przez organy stanowiące j.s.t. aby można stosować ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych?
2. Czy i jakie ulgi mogą być stosowane w spłacie należności cywilnoprawnych?
3. Czy można udzielić ulgi innej niż wynika z wniosku dłużnika (np. wniosek o umorzenie a udzielana jest ulga o rozłożeniu zaległości na raty)?
4. Czy można udzielić kolejnej ulgi (np. w innej zaległości) jeżeli dłużnik nie wywiązuje się ze spłaty ratalnej w innym tytule zaległości?
5. Jak postąpić gdy zobowiązany nie chce przedłożyć stosownych dokumentów na poparcie wniosku o ulgę (czy stanowi to podstawę do odmowy udzielenia ulgi czy wniosek powinien pozostać bez rozpatrzenia)?
6. W jakich formach mogą być udzielane ulgi lub odmowy udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych (czy ulgi mogą obejmować tylko zaległości czy również należności jeszcze nie wymagalne)?
7. Czy niedochodzenie należności cywilnoprawnych oznacza równocześnie, że należność taka zostanie umorzona i można ją odpisać z ksiąg rachunkowych?
8. Czy wolno umorzyć rekompensatę z tytułu dochodzenia należności w transakcjach handlowych (40, 70 lub 100 Euro)?
9. Czy istnieje potrzeba opracowania w urzędach j.s.t. i samorządowych jednostkach organizacyjnych szczegółowych procedur wewnętrznych dot. stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych?

zwiń
rozwiń
Program

PROGRAM SZCZEGÓŁOWY:

1.Rodzaje i formalnoprawne podstawy stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych. 

2.Przesłanki stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych jednostek samorządu terytorialnego; 
- ważny interes dłużnika lub interes publiczny – jako przesłanki do umorzenia, częściowego umorzenia, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności cywilnoprawnych. 

3. Obowiązek podjęcia uchwały przez organ stanowiący j.s.t. na podstawie art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposób i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych; 
- czy uchwała musi być podjęta aby ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych mogły być stosowane?
- jak w praktyce interpretować ustawowe pojęcie „szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg”? 
- jakie zagadnienia muszą być objęte regulacją uchwałową? 
- czy i jakie kryteria stosowania ulg muszą/powinny zostać określone w uchwale? 
- czy jeżeli ulgi przewidziane w uchwale stanowić będą pomoc publiczną, to czy projekt uchwały podlega opiniowaniu przez UOKiK? 
- jakie mogą być konsekwencje nieprzesłania lub zbyt późnego przesłania projektu uchwały do UOKiK? 

4. Tryb i procedury udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych w odniesieniu do osób fizycznych; 
- czy ulgi mogą być stosowane tylko na wniosek? 
- jakich dokumentów można żądać od osób fizycznych dla wykazania „ważnego interesu dłużnika” lub „interesu publicznego”, 
- czy przy stosowaniu ulg na wniosek osób fizycznych muszą być stosowane procedury o przetwarzaniu danych osobowych (tzw. RODO) i w jaki sposób, 
- czy można udzielić innej ulgi niż wnioskowana (np. wniosek o umorzenie a udzielana jest ulga o rozłożeniu na raty?) 
- jak postąpić w przypadku gdy wnioskujący o ulgę nie chce przedłożyć stosownych dokumentów na udokumentowanie/poparcie prawa do ulgi? 
- czy zamiast stosownych dokumentów (np. kopii zaświadczeń, zeznań podatkowych) można przyjąć oświadczenie od zobowiązanego o jego sytuacji materialnej? 
- czy oświadczenia składane w toku postępowania ulgowego mogą być przyjmowane od dłużników z rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych informacji? 

5. Tryb i procedury stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą; 
- jakie dokumenty powinien złożyć przedsiębiorca ubiegający się o ulgę w spłacie należności cywilnoprawnej? 
- jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca chcący skorzystać z ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej na ramach pomocy publicznej? 

6. Analizowanie i rozpatrywanie wniosków o ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych; - czy gmina – oprócz uchwały – powinna mieć opracowane szczegółowe procedury wewnętrzne dot. stosowania ulg; 
- czy zasadne jest i dlaczego kolegialne rozpatrywanie wniosków o ulgi? 
- czy przed zastosowaniem ulgi, wniosek powinien być zaopiniowany np. przez radę gminy/miasta lub 

odpowiednią komisję rady? 
- czy rada gminy może udzielać indywidualnych ulg w spłacie należności cywilnoprawnych? 

7. Możliwość i warunki umorzenia należności cywilnoprawne j.s.t. z urzędu. 
- czy umarzając należność cywilnoprawną z urzędu należy założyć dla takiej sprawy akta? 
- jakie dokumenty powinny być zgromadzone w aktach sprawy dot. umorzenia z urzędu? 

8. Formy rozstrzygnięcia o udzieleniu lub odmowie udzielenia ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych; 
- w jakiej formie następuję przyznanie ulgi? 
- w jakiej formie następuje odmowa udzielenia wnioskowanej ulgi? 
- czy i w jaki sposób uzasadnić odmowę udzielenia ulgi (przykładowe zapisy uzasadnienia o odmowie)? 
- w jaki sposób umorzyć należność cywilnoprawną z urzędu? 
- czy należności przedawnione należności cywilnoprawne powinny być umorzone i w jakiej formie? 

9. Kto – oprócz wójta (burmistrza, prezydenta miasta) – może podpisać odpowiedni dokument o zastosowanej uldze lub odmowie udzielenia ulgi? 
- czy osoba podpisująca dokument o uldze musi posiadać odpowiednie upoważnienie na podstawie k.p.a. czy powinno to być pełnomocnictwo? 
- jaka podstawa prawna do udzielenia pełnomocnictwa umożliwiającego udzielenie ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej? 

10. Niedochodzenie niskich kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego; 
- czy uchwała o niedochodzeniu niskich kwotowo należności cywilnoprawnych musi być podjęta przez organ stanowiący j.s.t.? 
- czy brak uchwały o niedochodzeniu należności cywilnoprawnych oznacza, że trzeba dochodzić każdej zaległości – nawet symbolicznej złotówki ? 
- czy niedochodzenie należności oznacza automatyczny jej odpis z ksiąg rachunkowych? 
- jak udokumentować dla celów księgowych niedochodzenie niskich kwotowo należności cywilnoprawnych. 

11. Propozycje rozwiązań systemowych w urzędzie j.s.t. lub jednostkach organizacyjnych gminy/miasta w zakresie stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych, a w szczególności; 
- kolegialne rozpatrywanie wniosków, np. przez powołany w tym celu zespół zadaniowy (projekt zarządzenia wójta o powołaniu zespołu zadaniowego w materiałach szkoleniowych), 
- opracowanie jasnych procedur stosowania ulg, sprzyjające jawności i przejrzystości postępowania (wzór procedury w materiałach szkoleniowych), 
- opracowanie ramowych wzorów wniosków, oświadczeń i rozstrzygnięć w sprawie zastosowanej ulgi (wzory w materiałach szkoleniowych). 

12. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako konsekwencja niezgodnego z przepisami zastosowania ulgi w spłacie należności cywilnoprawnej j.s.t
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Do udziału zapraszamy skarbników, ich zastępców, głównych księgowych oraz wszystkich zainteresowanych danymi zagadnieniami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych. Autorka opracowań z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowanych w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla osób zrzeszonych w Lubelskim Forum Skarbników: 180 zł.
Koszt udziału dla pozostałych zainteresowanych z województwa lubelskiego: 349,00 zł., przy zgłoszeniu do 4 maja - 299 zł.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.lublin.pl lub mailem na adres forumskarbnikow@frdl.lublin.pl do 16 maja 2021 r. Karta dostępna na stronie https://frdl.lublin.pl/fora/forum-skarbnikow/spotkania-forum/najblizsze-spotkania-forum-2
UWAGA: Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.