1. Uchwała budżetowa na 2025 rok:
• Procedura uchwalania budżetu.
• Obligatoryjne i fakultatywne elementy uchwały budżetowej.
• Rodzaje zadań jednostek samorządu terytorialnego, a ich sposób planowania i wykazania w uchwale budżetowej.
• Rezerwy budżetowe – przykłady rozwiązań.
• Szczególne zasady wykonywania budżetu.
• Dokumenty, mające wpływ na przygotowanie projektu uchwały budżetowej:
- uchwały dotyczące m. in. funduszu sołeckiego, zaciągania zobowiązań, trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, programu współpracy z organizacjami pożytku publicznego, dotacji udzielanych z budżetu jst,
- fiszki, preumowy, umowy dotyczące zadań współfinansowanych ze środków europejskich, rządowych funduszy celowych.
2. Wieloletnia Prognoza Finansowa od 2025 roku:
• Metodologia prognozowania wielkości ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
• Powiązanie Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
• Przedsięwzięcia wieloletnie:
- zakres przedsięwzięć wieloletnich,
- wykaz przedsięwzięć wieloletnich jako załącznik do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
3. Środki pozostające na rachunku budżetu na dzień 31.12 w świetle art. 217 ustawy o finansach publicznych:
• Definicja poszczególnych źródeł przychodów, określonych w art. 217 ustawy o finansach publicznych.
• Przychody z tytułu środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków a wydatki w roku budżetowym.
• Planowanie w budżetach deficytowych i nadwyżkowych.
• Określanie wartości przychodów, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5-8.
• Przeznaczenie środków, stanowiących przychody budżetu.
4. Zrównoważenie części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
5. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i Wieloletniej Prognozie Finansowej:
• Zmiany w zakresie zadań inwestycyjnych i dotacji, udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
• Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z budżetu państwa.
• Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z jednostek samorządu terytorialnego.
• Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji od innych jednostek sektora finansów publicznych.
• Zmiany przedsięwzięć wieloletnich.
• Wykorzystanie środków rezerwy ogólnej i rezerw celowych.
6. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego:
• Cel zaciągania zobowiązań dłużnych.
• Określenie limitów w uchwale budżetowej.
• Limity spłaty zobowiązań dłużnych m. in. kredytów, pożyczek, wykupu obligacji określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
• Możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętych kredytów czy pożyczek w świetle art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych.
• Uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań dłużnych.
7. Upoważnienia w uchwale budżetowej i w uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
8. Zobowiązania, zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków europejskich oraz zadań współfinansowanych z Programu Inwestycji Strategicznych – sposób przedstawienia w uchwale budżetowej, WPF i uchwale w sprawie zaciągania zobowiązań:
• Wyprzedzającego finansowania projektów ze środków europejskich.
• Zobowiązań dłużnych, zaciąganych na wkład krajowy do projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
• Wyprzedzającego finansowania zadań realizowanych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
9. Uchwały organów stanowiących dotyczące realizacji budżetu.
10. Nowe obowiązki dla jednostek samorządu terytorialnego, wynikające z projektowanych ustaw – zadania własne i zlecone.
11. Projektowane zmiany w zakresie systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
12. Orzecznictwo sądów administracyjnych i RIO dotyczące omawianych zagadnień.
13. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Finanse, rachunkowość, podatki