• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wieloletnia prognoza finansowa oraz uchwała budżetowa na 2025 rok. Aspekty praktyczne

Miejsce
Kielce
Termin
20 września 2024
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
509/549 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do 31 sierpnia 2024 r. cena szkolenia 509,00 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego przedstawimy problematykę dotyczącą opracowywania Wieloletnich Prognoz Finansowych i uchwał budżetowych na 2025 rok w świetle ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Podczas zajęć omówimy m. in.

  • Rodzaje zadań i sposób ich ujęcia w budżecie i WPF.
  • Wyliczenia i planowanie nadwyżki budżetu z lat ubiegłych, wolnych środków, niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu.
  • Zasady zaciągania i spłaty zobowiązań dłużnych: kredytów, pożyczek, obligacji, zobowiązań, zaliczanych do kategorii kredytów i pożyczek, wynikających z umów leasingu, zakupów na raty itp.

Wykładowca, praktyk, wysoko oceniany za klarowny sposób przekazywanej wiedzy i duże doświadczenie, wskaże przykładowe rozwiązania w zakresie omawianych zagadnień, jak również najczęściej popełniane błędy przy sporządzaniu WPF i uchwał budżetowych. Przedstawi także projektowane zmiany w zakresie systemu dochodów jst i ich wpływa na uchwały budżetowe na 2025 r.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy z zakresu zasad przygotowania Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
  • Uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących sporządzania WPF i uchwały budżetowej.
  • Poznanie najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych i Regionalnych Izb Obrachunkowych w zakresie stwierdzanych nieprawidłowości dotyczących omawianych zagadnień, co przyczyni się do ich uniknięcia w bieżącej pracy.
zwiń
rozwiń
Program

1. Uchwała budżetowa na 2025 rok:
• Procedura uchwalania budżetu.
• Obligatoryjne i fakultatywne elementy uchwały budżetowej.
• Rodzaje zadań jednostek samorządu terytorialnego, a ich sposób planowania i wykazania w uchwale budżetowej.
• Rezerwy budżetowe – przykłady rozwiązań.
• Szczególne zasady wykonywania budżetu.
• Dokumenty, mające wpływ na przygotowanie projektu uchwały budżetowej:
 - uchwały dotyczące m. in. funduszu sołeckiego, zaciągania zobowiązań, trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, programu współpracy z organizacjami pożytku publicznego, dotacji udzielanych z budżetu jst,
 - fiszki, preumowy, umowy dotyczące zadań współfinansowanych ze środków europejskich, rządowych funduszy celowych.
2. Wieloletnia Prognoza Finansowa od 2025 roku:
• Metodologia prognozowania wielkości ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
• Powiązanie Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
• Przedsięwzięcia wieloletnie:
 - zakres przedsięwzięć wieloletnich,
 - wykaz przedsięwzięć wieloletnich jako załącznik do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
3. Środki pozostające na rachunku budżetu na dzień 31.12 w świetle art. 217 ustawy o finansach publicznych:
• Definicja poszczególnych źródeł przychodów, określonych w art. 217 ustawy o finansach publicznych.
• Przychody z tytułu środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków a wydatki w roku budżetowym.
• Planowanie w budżetach deficytowych i nadwyżkowych.
• Określanie wartości przychodów, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5-8.
• Przeznaczenie środków, stanowiących przychody budżetu.
4. Zrównoważenie części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
5. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i Wieloletniej Prognozie Finansowej:

• Zmiany w zakresie zadań inwestycyjnych i dotacji, udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
• Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z budżetu państwa.
• Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z jednostek samorządu terytorialnego.
• Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji od innych jednostek sektora finansów publicznych.
• Zmiany przedsięwzięć wieloletnich.
• Wykorzystanie środków rezerwy ogólnej i rezerw celowych.
6. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego:
• Cel zaciągania zobowiązań dłużnych.
• Określenie limitów w uchwale budżetowej.
• Limity spłaty zobowiązań dłużnych m. in. kredytów, pożyczek, wykupu obligacji określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
• Możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętych kredytów czy pożyczek w świetle art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych.
• Uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań dłużnych.
7. Upoważnienia w uchwale budżetowej i w uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
8. Zobowiązania, zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków europejskich oraz zadań współfinansowanych z Programu Inwestycji Strategicznych – sposób przedstawienia w uchwale budżetowej, WPF i uchwale w sprawie zaciągania zobowiązań:

• Wyprzedzającego finansowania projektów ze środków europejskich.
• Zobowiązań dłużnych, zaciąganych na wkład krajowy do projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
• Wyprzedzającego finansowania zadań realizowanych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
9. Uchwały organów stanowiących dotyczące realizacji budżetu.
10. Nowe obowiązki dla jednostek samorządu terytorialnego, wynikające z projektowanych ustaw – zadania własne i zlecone.
11. Projektowane zmiany w zakresie systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
12. Orzecznictwo sądów administracyjnych i RIO dotyczące omawianych zagadnień.
13. Odpowiedzi na pytania uczestników.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jst, skarbnicy i pracownicy wydziałów finansowych jednostek samorządu terytorialnego, osoby przygotowujące projekt budżetu, kontrolerzy wewnętrzni i audytorzy.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni pracownik RIO w Kielcach, obecnie Z-ca Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, trener od wielu lat współpracująca z ośrodkami FRDL, Świętokrzyską Agencją Rozwoju Regionu, Wyższą Szkołą Administracji Publicznej w Kielcach, autorka wielu publikacji z zakresu finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Grand Hotel w Kielcach

ul. Henryka Sienkiewicza 78,

25-501 Kielce

Koordynatorzy
Aneta Panek
Specjalista ds szkoleń i konsultingu
tel. 41-344-66-30 wew. 32 / +48 730-696-423
aneta.panek@frdl.kielce.pl
Monika Dziedzic
Informacje dodatkowe

Cena: 549 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do 31 sierpnia 2024 r. cena szkolenia to 509,00 PLN netto/os.
 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.kielce.pl lub mailem na adres centrum@frdl.kielce.pl do 16 września 2024 r.