• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak w jednostce prawidłowo zdejmować ze stanu składniki zniszczone, zużyte, uszkodzone, przeterminowane lub postawione do sprzedaży czy nieodpłatnego przekazania? Jak zgodnie z przepisami gospodarować mieniem w praktyce? Procedury i niezbędna dokumentacja. Przydatne wzory i praktyczne rozwiązania. Najczęstsze nieprawidłowości

Miejsce
Internet
Termin
19 sierpnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 5 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie gospodarowanie składnikami majątkowymi Jednostek Sektora Finansów Publicznych, w szczególności majątkiem zbędnym i nienadającym się do użytku.

Ważne informacje o szkoleniu

Jednostki sektora finansów publicznych są zobligowane do należytego gospodarowania mieniem, tak by rozporządzać wyłącznie składnikami majątkowymi, które są sprawne i zdatne do faktycznego użytku. Przed przygotowaniem się do inwentaryzacji warto przejrzeć i zweryfikować majątek jednostki, by pozostał na stanie jedynie ten, który nadaje się do dalszego użytkowania.

Podczas proponowanego szkolenia:

  • Omówimy regulacje prawne i prawidłowe postępowanie w zakresie gospodarowania składnikami majątkowymi jednostki państwowej i  samorządowej – w szczególności procedur dotyczących zdejmowania ze stanu składników zniszczonych, zużytych, uszkodzonych, przeterminowanych lub postawionych do nieodpłatnego przekazania po zmianach.
  • Zweryfikujemy stosowne zapisy dotyczących należytego gospodarowania mieniem i zdejmowania ze stanu składników majątkowych m.in. polityce rachunkowości.
  • Zaprezentujemy najczęstsze nieprawidłowości i sposoby zapobiegania im.
  • Przeanalizujemy na konkretnych przykładach, jak należy gospodarować składnikami mienia, w jaki sposób zdejmować ze stanu składniki zużyte, uszkodzone czy przeterminowane lub postawione do nieodpłatnego przekazania w  jednostkach sektora finansów publicznych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy, jak należy właściwie i zgodnie z prawem gospodarować mieniem, jak skutecznie wdrożyć procedury postępowania w zakresie gospodarowania mieniem.
  • Możliwość sprawdzenia, czy nasza jednostka prawidłowo zarządza majątkiem zgodnie z przepisami ustaw o samorządzie terytorialnym czy finansach publicznych, w szczególności czy nie posiada na stanie rzeczowych składników mienia ruchomego, które z różnych względów nie przynoszą już korzyści ekonomicznych jednostce, są zniszczone, zużyte, zbędne i nie nadają się do dalszego wykorzystania.
  • Uzyskanie wiedzy, jak zgodnie z przepisami prawa w praktyce gospodarować mieniem.
  • Wskazanie właściwych procedur postępowania, najczęstszych nieprawidłowości, a także sposobów zapobiegania m. in. wskazówek i podpowiedzi, kiedy najlepiej dokonywać okresowych przeglądów i jak je stosownie udokumentować.
  • Uzyskanie praktycznych wytycznych, jak należy postąpić ze zbędnymi lub zepsutymi składnikami elektrycznymi czy elektronicznymi.
  • Poznanie rozwiązań użytecznych przy powoływaniu komisji likwidacyjnej, kasacyjnej czy wspólnej.
  • Otrzymanie solidnego materiału w postaci skryptu, obejmującego przydatne w pracy, przykładowe oświadczenia, schematy księgowań oraz zarządzenie w sprawie gospodarowania mieniem ruchomym.
  • Możliwość konsultacji kwestii problemowych, wymiany doświadczeń z trenerem i innymi uczestnikami.
zwiń
rozwiń
Program

Podstawy prawne, regulujące zasady zdejmowania ze stanu składników majątkowych jsfp ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa.
2. Zasady gospodarowania nieruchomościami oraz mieniem ruchomym w jednostkach budżetowych.
3. Odpowiedzialność kierownika jednostki, w tym jednostki obsługującej i obsługiwanej za gospodarowanie majątkiem jednostki.
4. Podstawy prawne i uwarunkowania zdjęcia ze stanu składników majątkowych jednostki:
• ustalenie wewnętrznych procedur zdjęcia ze stanu składników zbędnych, zużytych, zniszczonych, niewykorzystywanych przez jednostkę oraz stanowiących zagrożenie bezpieczeństwa dla użytkowników lub generujących wysokie nakłady,
• zarządzenie w sprawie powołania Komisji Kwalifikacyjnej, Komisji Likwidacyjnej, Komisji Kasacyjnej lub komisji wspólnej:
− zasady działania, 
− obowiązki i odpowiedzialność,
− dokumentowanie prac Komisji,
− przykładowy regulamin,
• obowiązek dokonywania przeglądu składników majątkowych pod względem kompletności, zdatności i przeznaczenia na potrzeby jednostki.
8. Kontrola majątku jednostki, w tym:
• sposób postępowania ze środkami trwałymi, pozostałymi środkami trwałymi, niskocennymi, w ujęciu ilościowym, ujawnionymi, obcymi, użyczonymi itp.,
• opisy na dokumentach źródłowych – tworzenie i obieg dokumentów oraz kontrola merytoryczna, formalno – rachunkowa i wstępna – przykładowe zarządzenie,
• znakowanie składników majątkowych oraz pól spisowych – przykłady rozwiązań,
• inwentaryzacja i jej wyniki.  
9. Okresowe oceny stanu technicznego i dalszej przydatności składników majątkowych do prowadzonej działalności jednostki (np. przed lub po inwentaryzacji). 
10. Zdjęcie ze stanu i co dalej? Księgowa i fizyczna likwidacja składników.
11. Ewidencja księgowa nieodpłatnie przekazanego środka trwałego – schematy księgowań.
12. Darowizna między samorządowymi jednostkami (wniosek, protokół zdawczo- odbiorczy).
13. Sprzedaż złomu – procedury, ewidencje księgowe, mechanizm MPP.
14. Szczególny tryb likwidacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia, stanowiącego odpady w oparciu o ustawę o odpadach.
15. Przykłady nieprawidłowości w gospodarowaniu mieniem ruchomym.
16. Przykładowe zarządzenie w sprawie gospodarki mieniem ruchomym jednostki.
17. Przykładowe zarządzenie w sprawie gospodarowania nieruchomościami jednostki.
18. Przesłanki odpowiedzialności pracowników za powierzone mienie na zasadach ogólnych i z obowiązkiem wyliczenia się – wzory oświadczeń.
19. Współodpowiedzialność za powierzone mienie:
• kiedy można zawrzeć umowę o wspólnej odpowiedzialności? 
• zakres odpowiedzialności,
• inwentaryzacja na żądanie oraz wzór umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej.
20. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy i główni księgowi jednostek sektora finansów publicznych, jednostek podległych i jednostek obsługujących/CUW oraz pracownicy merytoryczni ww. jednostek – właściwi rzeczowo w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, znakowania pól spisowych, tworzenia, obiegu i ewidencjonowania źródłowych dokumentów księgowych, a także pracownicy odpowiedzialni materialnie, wchodzący w skład komisji inwentaryzacyjnych, kontrolerzy spisowi, rachmistrze spisowi, magazynierzy i intendenci, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Barbara Jemioło-Róg
Specjalista ds. szkoleń
tel. 17 862 69 64
barbara.jemiolo@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 5 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 13 sierpnia 2025 r.