• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w samorządowych jednostkach organizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem majątku trwałego

Potwierdzone
Ważne informacje o szkoleniu

Na spotkaniu przedstawimy cel, metody i terminy inwentaryzacji aktywów i pasywów jednostki. Szczegółowo omówimy procedury inwentaryzacyjne ze szczególnym uwzględnieniem najczęściej pojawiających się nieprawidłowości. Omówimy także indywidualne problemy uczestników związanych z procedurą inwentaryzacyjną.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie metod inwentaryzacji, sposób organizacji, przebieg, zasady dokumentowania oraz ustalania wyników i różnic inwentaryzacyjnych.
  • Przedstawienie najczęściej popełnianych błędów w procesie inwentaryzacji. 
  • Podczas zajęć zostaną poruszone istotne zagadnienia budzące wątpliwości i sprawiające trudności.
zwiń
rozwiń
Program

I. Zasady i terminy inwentaryzacji.

  1. przedmiot i zakres inwentaryzacji;
  2. metody i terminy inwentaryzacji;
  3. organizacja, przebieg, rozliczenie i wykorzystanie wyników inwentaryzacji;
  4. instrukcja inwentaryzacyjna.

II. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury.

  1. zakres rzeczowy;
  2. czynności przygotowawcze w tym przygotowanie pól spisowych;
  3. arkusze spisu z natury i dopuszczalne uproszczenia w tym zakresie;
  4. przebieg spisu z natury w podziale na czynności spisowe i pozostałe ze szczególnym omówieniem dopuszczalnych terminów;
  5. spis z natury składników niskocennych – obowiązek czy uprawnienie?
  6. spis z natury w jednostkach obsługiwanych – obowiązki jednostki obsługującej i obsługiwanej.

III. Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda.

  1. zakres rzeczowy;
  2. technika uzgadniania sald środków pieniężnych w bankach oraz należności;
  3. technika uzgadniania sald środków trwałych użytkowanych przez inną jednostkę;
  4. terminy realizacji.

IV. Inwentaryzacja metodą weryfikacji.

  1. zakres rzeczowy;
  2. terminy realizacji;
  3. dokumentacja poświadczająca dokonanie weryfikacji aktywów i pasywów jednostki.

V. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w jednostkach oświatowych i bibliotekach (instytucjach kultury).

  1. ewidencja księgowa na koncie bilansowym „014 zbiory biblioteczne”;
  2. skontrum;
  3. ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.

VI. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w pozostałych samorządowych jednostkach organizacyjnych.

  1. ewidencja księgowa na koncie bilansowym „014 zbiory biblioteczne”;
  2. spis z natury czy skontrum;
  3. ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.

VII. Różnice inwentaryzacyjne.

  1. ustalenie różnic inwentaryzacyjnych;
  2. ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.

VIII. Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji.

  1. odpowiedzialność kierownika jednostki;
  2. odpowiedzialność pracownika;
  3. rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych.

IX. Dokumentacja inwentaryzacyjna.

X. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jsfp, główni księgowi, skarbnicy, osoby materialnie odpowiedzialne i inne uczestniczące w procesie inwentaryzacji, pracownicy urzędów, szkół i przedszkoli, jednostek obsługujących i objętych wspólną obsługą, jednostek pomocy społecznej, zakładów budżetowych, samorządowych instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 1999 r. Pracownik samorządowy, praktyk. Posiada certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa i jst. Doświadczony szkoleniowiec z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej jsfp.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesłać mailem do dnia 13 września 2024 na adres: centrum@frdl.szczecin.pl