• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prawo pracy w warunkach kryzysu epidemicznego z uwzględnieniem tzw. „Tarczy 4.0”

Cele i korzyści

Analiza problemów związanych ze stosowaniem lub modyfikacją przepisów prawa pracy w warunkach kryzysu epidemicznego (COVID – 19) , w szczególności w jednostkach samorządowych.

Uzyskanie wskazówek na temat organizacji pracy, spraw kadrowych, naboru w warunkach podwyższonego reżimu sanitarnego związanego z zagrożeniem epidemicznym lub stanem epidemii

Zapoznanie z rozwiązaniami prawnymi związanymi z zatrudnianiem w jednostkach samorządowych wynikającymi ze specustaw związanych z COVID -19, w tym najnowszą tzw. „Tarczą 4.0”.

zwiń
rozwiń
Program

 I. Zagadnienia ogólne

  • definicje związane z kryzysem epidemicznym
  • prawo pracy a warunki kryzysowe
  • podstawy prawne dotyczące prawa pracy w ramach szczególnych rozwiązań związanych z COVID-19, innych chorób zakaźnych i wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

 II. Podróże służbowe

  • nowe znaczenie polecenia wyjazdu służbowego - ograniczenie wyjazdów służbowych w rejony ze zwiększonym ryzykiem zarażenia, wybór środka transportu, miejsca noclegu, kwestie organizacyjne itp.
  • problematyka odmowy przez pracownika wyjazdu służbowego

 III. Badania lekarskie  i ocena stanu zdrowia pracownika przez pracodawcę

  • polecanie wykonania dodatkowych badań lekarskich pracownikowi, który powraca do pracy po wyjeździe z rejonu zwiększonego zagrożenia epidemicznego
  • dopuszczalność i sposób procedury mierzenia temperatury ciała pracownika, a ochrona danych osobowych
  • dopuszczalność samodzielnej ocenę stanu zdrowia pracownika przez pracodawcę
  • dopuszczalność przeprowadzania przez pracodawcę wywiadu w zakresie ostatnich miejsc pobytu pracownika.
  • przymusowa kwarantanna w wyniku polecenia służbowego

 IV. Urlopy pracownicze

  • wpływ pracodawcy na miejsce pobytu lub wykorzystywania przez pracownika urlopu wypoczynkowego
  • polecenie wykorzystania urlopu wypoczynkowego lub niedopuszczanie do pracy pracownika po okresie obowiązkowej kwarantanny pracownika powracającego do pracy z regionu objętego zagrożeniem epidemicznym lub zwiększoną liczbą zachorowań.
  • możliwość wykorzystywania urlopu wypoczynkowego w okresie, w którym pracownik nie posiada aktualnego orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do pracy na zajmowanym stanowisku
  • przesłanki korzystania przez pracownika z urlopu bezpłatnego – niezbędne oświadczenia, dokumentacja
  • zasady udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych w tzw. „tarczy 4.0”.

 V. Praca zdalna z uwzględnieniem postanowień tzw.”tarczy 4.0”

  • forma i uzasadnienie powierzenia pracownikowi pracy zdalnej, forma świadczenia obowiązków pracowniczych w ramach pracy zdalnej
  • dokumentowanie pracy zdalnej,
  • polecenie pracy zdalnej, a dokumentacja pracownicza
  • czasokres powierzenia pracy zdalnej (wydłużanie i skracanie)
  • polecenie pracy zdalnej i skutki odmowy wykonania polecenia
  • problematyka okoliczności i uwarunkowań np. brak sprzętu, brak dostępu do internetu lub stabilnego łącza internetowego, warunki mieszkaniowe , stosunki rodzinne itp.
  • miejsce świadczenia pracy zdalnej
  • bezpieczeństwo informacji prze pracy zdalnej
  • praca zdalna, a telepraca

 VI. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy

  • brak możliwości wykonania w jednostkach medycyny pracy badań wstępnych, okresowych, kontrolnych a możliwość dopuszczenia pracownika do pracy – rozwiązania czasowe
  • rozwiązania czasowe w zakresie organizacji szkoleń w dziedzinie bhp – wstępnych i okresowych
  • stanowiska Głównego Inspektora Pracy w sprawie obowiązków pracodawcy w dziedzinie bhp (badania lekarskie, szkolenia bhp) w stanie epidemii.
  • niedopuszczenie pracownika do pracy w związku z brakiem możliwości przeprowadzenia szkolenia w dziedzinie bhp lub badań profilaktycznych, a prawo do wynagrodzenia.
  • szczególny reżim sanitarny w zakładzie – wymagania i dobre praktyki
  • czy zachorowanie na COVID-19 może być uznane za chorobę zawodową lub wypadek przy pracy?

 VII. Ochrona trwałości stosunku pracy

  • modyfikacja rodzaju wykonywanej pracy stosownie do potrzeb pracodawcy – wypowiedzenia zmieniające i porozumienia zmieniające - dopuszczalność, powierzanie pracy zastępczej.
  • przeniesienie pracownika samorządowego
  • procedura dokonywania wypowiedzeń zmieniających , formułowanie przyczyny wypowiedzenia.
  • wypowiedzenie definitywne – przesłanki ekonomiczne, organizacyjne; ochrona pracownika, doręczanie pism ( problematyka skuteczności i wadliwości sms-ów lub e-maili). 

 VIII. Świadczenia pracownicze w okresie kryzysu epidemicznego.

  • dopuszczalność i przesłanki zawieszenia wykonywania wewnątrzzakładowych przepisów płacowych.
  • ograniczenie wymiaru czasu pracy, świadczenia „przestojowe”
  • wynagrodzenie w okresie przestoju ( czy pojęcie z Kodeksu pracy ma zastosowanie do przestoju związanego z epidemią)
  • wynagrodzenie za przestój, świadczenia „przestojowe”, praca zdalna, a „trzynastka” dodatkowe wynagrodzenie roczne
  • zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów szczególnych
  • ograniczenia w wysokości odpraw i odszkodowań w tzw. „Tarczy 4.0”w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury i placówek oświatowych.

 IX. Organizacja naboru na wolne stanowiska urzędnicze pracowników samorządowych w warunkach kryzysu epidemicznego

  • Czy w związku z ryzykiem związanym z COVID – 19 można odstąpić od naboru na wolne stanowiska urzędnicze?
  • Czy można żądać od kandydatów dodatkowych badań lekarskich?
  • Nabór, a szczególny reżim sanitarny wynikający z kryzysu epidemicznego ( minimalizacja kontaktu osobistego z kandydatem, postępowanie z dokumentacją przekazywaną przez kandydatów, organizacja testów on-line a reżimy sanitarne organizowania testów w sposób tradycyjny, rozmowa kwalifikacyjna)

 X. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

  • wysokość odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 r. Czy istnieje możliwość jego kształtowania, rezygnacji z tworzenia Funduszu i wypłacania świadczenia urlopowego?
  • zmiany w zakresie z.f.ś.s. w tzw. „Tarczy 4.0”.
  • plan wydatków Funduszu; korekta w trakcie roku m.in. wynikająca ze zmiennej sytuacji ekonomicznej osób uprawnionych.
  • ustalanie i dokumentowanie sytuacji dochodowej: materialnej, życiowej itp. osób korzystających ze świadczeń socjalnych. Aktualizacja oświadczeń osób uprawnionych m.in. wynikająca ze zmiennej sytuacji ekonomicznej, w przypadku składania oświadczeń raz w roku.
  • zasady procedowania przyznawania świadczeń socjalnych w warunkach ograniczonego lub wyłączonego kontaktu bezpośredniego ciał przedstawicielskich wynikające z zagrożenia epidemiologicznego.
  • limity zwolnień wypłat z ZFŚS w wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz.2175) oraz ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568)
zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze i osoby zajmujące się sprawami kadrowymi u pracodawców samorządowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego i studiów podyplomowych w zakresie prawa pracy na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ekspert w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, prawa związkowego i prawa o wykroczeniach. W latach 1994-2007 zawodowo związany z Państwową Inspekcją Pracy. Doświadczony wykładowca i organizator szkoleń dotyczących ochrony pracy, a także prelegent w projektach realizowanych przez inne instytucje. Wykładowca na studiach podyplomowych m.in. Politechnika Gdańska – Wydział Zarządzania i Ekonomii (2010-2015).

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 450,00 zł netto/os.

Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. W cenie: materiały szkoleniowe, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, serwis kawowy i obiad.

Rabat 10% dla każdej kolejnej osoby zgłoszonej z tej samej instytucji.

Zgłoszenia:

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl, fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 8 października 2020 r.