• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Koordynator ds. dostępności w instytucji – 2 dniowe zajęcia praktyczne. Obowiązki, odpowiedzialność i wyzwania stojące przed koordynatorem. Zadania i  rola koordynatora w zapewnieniu dostępności w jednostce. Wskazówki postępowania, przykłady, warsztaty z dostępności cyfrowej

Miejsce
Internet
Termin
25-28 kwietnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
639/679 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 679 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 11 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 639 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w 2 dniowym, kompleksowym szkoleniu, podczas którego omówimy najważniejsze kwestie dotyczące zadań, odpowiedzialności oraz wyzwań, stojących przed koordynatorem ds. dostępności w jednostce. Prowadzący, praktycy z wieloletnim doświadczeniem pracy w instytucjach publicznych, przedstawią najistotniejsze zagadnienia odnoszące się do realizacji zadań i stosowania ustaw o zapewnieniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami i dostępności cyfrowej, w kontekście codziennej pracy koordynatora ds. dostępności.

Szkolenie, dzięki praktycznym aspektom będzie miało charakter swoistego przewodnika, drogowskazu, porządkującego przepisy, wskazującego kwestie problematyczne, czy zagadnienia, na które należy zwrócić szczególną uwagę, przedstawiającego wskazówki, dobre praktyki i propozycje rozwiązań do wdrożenia w swojej jednostce.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Nabycie kompetencji, mających na celu pomoc w realizacji wymogu dotyczącego zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w świetle obowiązujących przepisów.
• Zdobycie i uzupełnienie niezbędnej wiedzy dotyczącej monitorowania dostępności w jsfp na gruncie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy o dostępności cyfrowej z perspektywy wypełniania funkcji koordynatora ds. dostępności.
• Poznanie roli, jaką koordynator pełni w jednostce w zakresie zapewnienia dostępności. Przypomnienie jego zadań, także dotyczących prawidłowej współpracy z instytucją, jej wydziałami, czy pracownikami.
• Zapoznanie z obowiązkami, wynikającymi ze stosowania przepisów ustawy o zapewnieniu dostępności, w szczególności zapewniania dostępności w instytucji, przeprowadzania analizy dostępności, tworzenia raportu dostępności czy rozpatrywania wniosków o zapewnienie dostępności.
• Poznanie minimalnych wymagań dotyczących zapewnienia dostępności w instytucji.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie przygotowywania tekstów dostępnych cyfrowo. 
• Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie obowiązujących przepisów ustawy o dostępności cyfrowej ze szczególnym uwzględnieniem sposobu prawidłowego przygotowania dokumentów zgodnie ze standardami WCAG 2.1 w najczęściej wykorzystywanych formatach pakietu MS Office i Adobe.
• Zapoznanie z narzędziami ułatwiającymi spełnienie wymagań WCAG 2.1 oraz  praktycznych sposobów redakcji tekstów dostępnych cyfrowo.
• Poznanie regulacji dotyczących zapisów w umowach na zlecanie zadań czy zamówieniach publicznych. 
• Uzyskanie podpowiedzi, jak samodzielnie przeprowadzić audyt, gdy brak na to środków finansowych, na które kwestie zwrócić uwagę po przeprowadzeniu analizy, jaką wybrać formę planu działania.
• Zdobycie porad i wskazówek dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w celu prawidłowego wykonywania zadań. 
 

zwiń
rozwiń
Program

I dzień – 25 kwietnia 2025 r.


1. Zadania koordynatora w zakresie monitorowania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.


2. Przygotowanie do audytów, rodzaje i terminy audytów – audyty samodzielnie przeprowadzane przez koordynatorów.


3. Tabele audytowe:
• Audyt architektoniczny.
• Informacyjno-komunikacyjny i cyfrowy.
• Z jakich tabel korzystać?
• Omówienie na przykładach.


4. Zalecenia i raporty z audytów.
5. Tworzenie planów działania na rzecz zapewnienia dostępności:

• samodzielnie czy za pomocą generatora?
• terminy, okres trwania,
• treść, aktualizacje.


6. Sprawozdania roczne z wykonania planów.
7. Deklaracje dostępności, przeglądy i aktualizacje.
8. Polityki i procedury dostępności. Obsługa klienta z zapewnieniem standardów dostępności.
9. Dostęp alternatywny.
10. Koordynator jako punkt kontaktowy w jednostce.
11. Standardy dostępności– na jakich się wzorować?
12. Rozpatrywanie wniosków o zapewnienie dostępności.
13. Postępowania skargowe a rola koordynatora dostępności.
14. Raportowanie o dostępności. 
15. Monitoring dostępności cyfrowej przez ministra.
16. Przygotowanie do raportu dostępności- od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę?
17. Zlecanie lub powierzanie, na podstawie umowy, realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych podmiotom innym niż podmioty publiczne a zapewnianie dostępności.
18. Rola koordynatora dostępności a zamówienia publiczne.
19. Dobre praktyki w pracy koordynatora.
20. Poradniki i standardy.
21. Podsumowanie. Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy instytucji publicznych odpowiedzialni za wdrożenie dostępności w urzędzie, koordynatorzy ds. dostępności w instytucjach publicznych, osoby ubiegające się o stanowisko koordynatora ds. dostępności, audytorzy i kontrolerzy wewnętrzni, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

- Radca prawny, ekspert z kilkunastoletnim zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej, m. in. dla koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych. Członek zespołów, przeprowadzających audyty dostępności w jednostkach. Autorka komentarzy i opinii prawnych. (I dzień)

HR Business, trener, mentor, coach akredytowany przez IIC&M i NMC. Wykładowca w Collegium Da Vinci (Poznań). Menedżer inkubacji przedsiębiorstw typu start-up w parkach naukowo-technologicznych. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z umiejętności twardych i miękkich, z zakresu dostępności, w szczególności dostępności cyfrowej (ponad 14 000 godzin spędzonych w salach szkoleniowych). W pracy dydaktycznej wykorzystuje głównie metody warsztatowe i studia przypadków. (II dzień)

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 679 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 11 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 639 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 22 kwietnia 2025 r.