Koordynator ds. dostępności w instytucji – 2 dniowe zajęcia praktyczne. Obowiązki, odpowiedzialność i wyzwania stojące przed koordynatorem. Zadania i rola koordynatora w zapewnieniu dostępności w jednostce. Wskazówki postępowania, przykłady, warsztaty z dostępności cyfrowej

szkolenie w formule on-line
Cena: 679 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 11 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 639 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
• Nabycie kompetencji, mających na celu pomoc w realizacji wymogu dotyczącego zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w świetle obowiązujących przepisów.
• Zdobycie i uzupełnienie niezbędnej wiedzy dotyczącej monitorowania dostępności w jsfp na gruncie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz ustawy o dostępności cyfrowej z perspektywy wypełniania funkcji koordynatora ds. dostępności.
• Poznanie roli, jaką koordynator pełni w jednostce w zakresie zapewnienia dostępności. Przypomnienie jego zadań, także dotyczących prawidłowej współpracy z instytucją, jej wydziałami, czy pracownikami.
• Zapoznanie z obowiązkami, wynikającymi ze stosowania przepisów ustawy o zapewnieniu dostępności, w szczególności zapewniania dostępności w instytucji, przeprowadzania analizy dostępności, tworzenia raportu dostępności czy rozpatrywania wniosków o zapewnienie dostępności.
• Poznanie minimalnych wymagań dotyczących zapewnienia dostępności w instytucji.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie przygotowywania tekstów dostępnych cyfrowo.
• Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie obowiązujących przepisów ustawy o dostępności cyfrowej ze szczególnym uwzględnieniem sposobu prawidłowego przygotowania dokumentów zgodnie ze standardami WCAG 2.1 w najczęściej wykorzystywanych formatach pakietu MS Office i Adobe.
• Zapoznanie z narzędziami ułatwiającymi spełnienie wymagań WCAG 2.1 oraz praktycznych sposobów redakcji tekstów dostępnych cyfrowo.
• Poznanie regulacji dotyczących zapisów w umowach na zlecanie zadań czy zamówieniach publicznych.
• Uzyskanie podpowiedzi, jak samodzielnie przeprowadzić audyt, gdy brak na to środków finansowych, na które kwestie zwrócić uwagę po przeprowadzeniu analizy, jaką wybrać formę planu działania.
• Zdobycie porad i wskazówek dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w celu prawidłowego wykonywania zadań.
I dzień – 25 kwietnia 2025 r.
1. Zadania koordynatora w zakresie monitorowania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Przygotowanie do audytów, rodzaje i terminy audytów – audyty samodzielnie przeprowadzane przez koordynatorów.
3. Tabele audytowe:
• Audyt architektoniczny.
• Informacyjno-komunikacyjny i cyfrowy.
• Z jakich tabel korzystać?
• Omówienie na przykładach.
4. Zalecenia i raporty z audytów.
5. Tworzenie planów działania na rzecz zapewnienia dostępności:
• samodzielnie czy za pomocą generatora?
• terminy, okres trwania,
• treść, aktualizacje.
6. Sprawozdania roczne z wykonania planów.
7. Deklaracje dostępności, przeglądy i aktualizacje.
8. Polityki i procedury dostępności. Obsługa klienta z zapewnieniem standardów dostępności.
9. Dostęp alternatywny.
10. Koordynator jako punkt kontaktowy w jednostce.
11. Standardy dostępności– na jakich się wzorować?
12. Rozpatrywanie wniosków o zapewnienie dostępności.
13. Postępowania skargowe a rola koordynatora dostępności.
14. Raportowanie o dostępności.
15. Monitoring dostępności cyfrowej przez ministra.
16. Przygotowanie do raportu dostępności- od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę?
17. Zlecanie lub powierzanie, na podstawie umowy, realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych podmiotom innym niż podmioty publiczne a zapewnianie dostępności.
18. Rola koordynatora dostępności a zamówienia publiczne.
19. Dobre praktyki w pracy koordynatora.
20. Poradniki i standardy.
21. Podsumowanie. Dyskusja.
Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cena: 679 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 11 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 639 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 22 kwietnia 2025 r.