• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak wdrożyć wymagania Dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dyrektywa o ochronie sygnalistów)

Adresaci

Pracownicy JST odpowiedzialni za wprowadzenie systemu zgłaszania nieprawidłowości (tzw. whistleblowing system), osoby zainteresowane tym tematem.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Dowiesz się czym jest system zgłaszania nieprawidłowości, tzw. whistleblowing system i jak go efektywnie wdrożyć w urzędzie.
  • Dowiesz się o wymaganiach nakładanych na JST przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, zwanej potocznie dyrektywą „o ochronie sygnalistów”.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener 1: audytor wewnętrzny i śledczy z doświadczeniem we wdrażaniu systemu zgłaszania nieprawidłowości w organizacjach międzynarodowych o rozproszonej strukturze.

Trener 2: prawnik, doświadczony praktyk bezpieczeństwa wewnętrznego i biznesowego w administracji, organizacjach i firmach.

zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie: Dyrektywa o ochronie sygnalistów w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). Cele, wymagania, system zgłaszania nieprawidłowości, narzędzia, szanse i ryzyka –
    • Cele wdrożenia dyrektywy
    • Podstawowe wymagania dyrektywy w odniesieniu do JST
    • Specyfika polskich uregulowań prawnych (a raczej ich braku)
    • Kim jest sygnalista?
    • Czym jest system zgłaszania nieprawidłowości?
    • Jakie są kanały zgłaszania nieprawidłowości?
    • System whistleblowing jako efektywne narzędzie doskonalenia organizacji
    • Narzędzia wspierające system zgłaszania nieprawidłowości – przegląd
    • Szanse i ryzyka
    • Jak zarządzać ryzykami zidentyfikowanych nieprawidłowości?
    • Wpływ zgłoszeń na zmiany w kulturze organizacyjnej, procesach, obszarach i otoczeniu biznesowym
    • Pytania i odpowiedzi
  2. Przygotowanie wdrożenia systemu
    • Jak dopasować system do potrzeb organizacji?
    • Jakie kanały zgłaszania nieprawidłowości wdrożyć?
    • Proces a procedura
    • Mechanizmy kontrolne
    • Komunikacja, szkolenia i raportowanie
    • Pytania i odpowiedzi
  3. Wdrożenie systemu – praktyczne aspekty
    • Tone at the top podstawą efektywnego wdrożenia systemu
    • Jak chronić sygnalistę i z nim pracować
    • Modelowy proces zgłaszania nieprawidłowości – od przyjęcia zgłoszenia do informacji zwrotnej o podjętych działaniach
    • Anonimy, anonimowość, poufność
    • Działania korekcyjne, doskonalące i zapobiegawcze
    • Pytania i odpowiedzi
    • Podsumowanie
zwiń
rozwiń