• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kodeks Postępowania Administracyjnego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z o doręczeniach elektronicznych. Wydawanie decyzji administracyjnych. Zagadnienia praktyczne

online
Program i karta zgłoszenia

 

14 i 30 listopada 2023 r. Szkolenie w godzinach 09:30-14:30
 

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejsze zasady KPA.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w dwudniowych warsztatach, podczas których kompleksowo omówimy zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego. Przypomniane zostaną m. in. zasady: prawidłowego liczenia terminów, skutecznego doręczania w kraju i za granicę, w tym doręczenia elektroniczne. Ponieważ ustawodawca dokonał już kolejnej zmiany w doręczeniach elektronicznych, uczestnicy zostaną zapoznani z niektórymi, istotnymi z punktu widzenia prowadzonego postępowania, zapisami ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem publicznych systemów teleinformatycznych. Wyjaśnimy, na czym polega uproszczenie niektórych procedur administracyjnych i jakie się z tym wiążą nowe obowiązki dla osób prowadzących postępowania administracyjne. Zajęcia będą miały charakter wykładowo – warsztatowy, będą także poparte licznymi przykładami, a po każdym module uczestnicy rozwiążą praktyczne przypadki, przygotowane w oparciu o orzeczenia sądów administracyjnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie i ugruntowanie wiedzy praktycznej dotyczącej stosowania prawidłowych procedur w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej.
• Zapoznanie z najnowszymi zmianami, wprowadzonymi ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.
• Omówienie najnowszych regulacji dotyczących publicznej usługi doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
• Usystematyzowanie oraz uaktualnienie wiedzy z zakresu procedury k.p.a. między innymi w zakresie przepisów, które utraciły moc w związku z odwołaniem stanu epidemii i nie powinny być już stosowane.
• Zwrócenie uwagi na najczęściej popełniane błędy proceduralne oraz błędy w wydawanych decyzjach administracyjnych.
• Podczas zajęć odpowiemy m. in. na pytania:
- Czy miesiąc to 30 dni?
- Jaka jest skuteczność „podwójnego awizo” i jak fikcja doręczenia ma się do ostateczności i prawomocności decyzji administracyjnej?
- Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień złożenia wniosku, czy też dzień jego uzupełnienia, jeśli wniosek był niekompletny?
- Czy możemy przedłużyć postępowanie od razu, np. o 3 miesiące?
- Jaka jest różnica między ostatecznością a prawomocnością decyzji?
- Jaka jest skuteczność wycofania złożonego wcześniej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez stronę?
- Czy możemy wydać decyzję stronie, która nie odebrała jej w terminie, po „podwójnym awizowaniu”?
- Czy wniosek złożony mailem można pozostawić bez rozpoznania i na niego nie odpowiadać? - nowe uregulowanie.
- Czy możemy stronie udostępnić treść skargi lub dane skarżącego, jeśli skarga znajduje się w aktach sprawy?
- Jaka jest różnica pomiędzy ePUAP a e-Doręczeniami?
- I wiele innych...

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I
1. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne.

• Nowe brzmienie zasady pisemności, załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji - zastosowanie praktyczne, „prostota i szybkość postępowania”.
• Zasada współdziałania organów. Jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek, zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony. Czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach I instancji można ją skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron. Obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych, czy nieznajomość prawa szkodzi?
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej. Co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw. Jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
• Zasada przekonywania - język urzędowy w pismach i decyzjach.
2. Ostateczność, prawomocność, wykonalność decyzji administracyjnej.
3. Strona postępowania administracyjnego - interes prawny a nałożony obowiązek.
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie.
• Forma pełnomocnictwa, konsekwencje udzielonego pełnomocnictwa, pełnomocnictwo substytucyjne, potwierdzanie własnoręczności podpisu.
• Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
• Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej.
• Opłaty skarbowe, zwolnienia.
5. Wszczęcie postępowania. Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych? - Analiza orzecznictwa. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania- elementy redakcyjne.
6. Wniosek złożony mailem - nowy tryb postępowania
7. Odmowa wszczęcia postępowania – przesłanki. Wniosek od osoby nie będącej stroną, „inne uzasadnione przyczyny”.
8. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania. Forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków?
9. Terminy w postępowaniu administracyjnym!
• Rodzaje terminów: terminy ustawowe a terminy urzędowe; terminy zawite a terminy przedawniające /prekluzyjne/, terminy porządkowe /instrukcyjne/; możliwość przywracania terminów.
• Sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
10. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie - przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie.
• Niezbędne elementy zawiadomienia, ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu.
• Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje, odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy.
• Bezczynność organu w orzecznictwie.
11. Prawo strony do wniesienia ponaglenia - forma pouczenia, przykłady.
12. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
13. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Postanowienia wydawane przez organy odwoławcze. Kiedy ponaglenie zostanie pozostawione bez rozpoznania?
Dzień II
14. Skuteczne doręczanie w praktyce.

• Obowiązujące zasady doręczeń.
• Doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi.
• Prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania.
• Doręczanie do miejsca zamieszkania.
• Doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie.
• Skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata/ Czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi „na ulicy”?
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do „państw trzecich”.
• Czy doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym?
• Doręczenie a związanie organu.
15. „Podwójne awizo” - fikcja doręczenia. Na czym polega? jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy „fikcyjnym doręczeniu”? Kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy „podwójnym awizo”?
16. Doręczanie drogą elektroniczną - aktualny stan prawny. Przepisy uchylone, ale obowiązujące do dnia poprzedzającego dzień zaistnienia obowiązku stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych. Doręczanie przez e- PUAP - skuteczność.
17. Ustawa o doręczeniach elektronicznych.
• Nowe zasady doręczania dokonywane przez podmioty publiczne: - korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego - korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej.
• Baza adresów do doręczeń elektronicznych. Nowy rejestr publiczny, zakres przetwarzanych danych w bazie (w tym danych osobowych), dostęp do bazy.
• Adres do doręczeń elektronicznych i skrzynka doręczeń. Jakie podmioty są zobowiązane do ich posiadania (terminy), nowe obowiązki JST i ich jednostek organizacyjnych.
• Wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń. Gdzie i w jaki sposób składać wnioski? Zakres wniosku, terminy?
• Administrator skrzynki doręczeń - nowa funkcja w urzędach administracji publicznej. Obowiązek wyznaczenia administratora /terminy/, jego obowiązki i uprawnienia, zarządzanie skrzynką doręczeń, zasady dostępu do zasobów skrzynki.
• Świadczenie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
- Rola i zadania operatora wyznaczonego.
- Doręczenia korespondencji do podmiotu publicznego.
- Doręczanie korespondencji do podmiotu niepublicznego.
- Koszty (cennik Poczty Polskiej) -wyłączenia stosowania usługi hybrydowej.
- Zmiany w KPA wprowadzane ustawą z 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych.
- Terminy stosowania.
- Doręczanie przez ePUAP a e-Doręczenia wg nowych zasad (różnice).
18. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań - upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe. Analiza interpretacji indywidualnej organu podatkowego w sprawie opłaty skarbowej za czynności wynikające z art. 76a KPA.
19. Zawieszenie postępowania - zawieszenie obligatoryjne (przesłanki) - zawieszenie fakultatywne (przesłanki).
20. Decyzja o umorzeniu postępowania jako decyzja proceduralna. Kiedy postępowanie staje się bezprzedmiotowe?
21. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów - (art.10) - obowiązkowe elementy zawiadomienia. Obowiązek powiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony. W jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony?
22. Decyzja administracyjna.
• Elementy niezbędne określone przez KPA oraz składniki dodatkowe wynikające z przepisów szczególnych.
• Uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji (redakcja, język).
• Pouczenia.
• Dane osobowe stron postępowania.
• Błędy w decyzjach i ich prostowanie.
23. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki.
• Uprawnienie stron postępowania administracyjnego, formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.
• Czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji, czy będzie ono skuteczne (analiza orzecznictwa).
• Czy można takie oświadczenie wycofać, czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne.
• Czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie.
24. Tryby nadzwyczajne:
• Wznowienie postępowania.
• Przesłanki, procedura postępowania „wznowieniowego”, odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia; decyzje po zakończeniu postępowania „wznowieniowego”.
• Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej – przesłanki, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nabyła prawo”, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nie nabyła prawa” (znaczenie pojęć).
• Stwierdzenie nieważności decyzji – przesłanki.
• Wygaśnięcie decyzji - przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
25. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o: kpa, przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
26. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.
27. Procedura odwoławcza i decyzje organu odwoławczego - prawo do samokontroli organu I i II Instancji.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszyscy pracownicy administracji rządowej i samorządowej biorący udział w prowadzonych postępowaniach administracyjnych i wydający decyzje administracyjne.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener procedur administracyjnych i systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (szkolenia z zakresu k.p.a., bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony „sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych - szkolenia radnych). Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne jst. Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert-Urzędnik”, „Urząd na miarę Europy”). Uczestniczył w programie Grundwig 2: Adults Education - Digital Literacy w Bergen (Norwegia) - współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 595 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 8 listopada 2023 r.