• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kodeks postępowania administracyjnego z uwzględnieniem specyfiki doręczeń elektronicznych oraz przepisów deregulacyjnych po 13 lipca 2025 r.

Miejsce
Internet
Termin
27 października 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/455 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 13 października 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejsze zasady KPA. Podczas zajęć omówione zostaną również doręczenia elektroniczne.

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa o e-doręczeniach wprowadziła istotne zmiany dotyczące procedur związanych z prowadzeniem postępowań i wydawaniem decyzji administracyjnych. Funkcjonowanie doręczeń elektronicznych, poprzez przyjęcie nowych standardów dotyczących sposobów korespondencji i zastąpienie jej tradycyjnych form elektronicznymi, zmienia dotychczasowe postępowanie. Wejście w życie tzw. przepisów deregulacyjnych, przyjętych ustawą z dnia 21 maja 2025 r., również ma wpływ na sposób prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji. W celu przygotowania się do właściwej realizacji nowych obowiązków, uporządkowania wiedzy, proponujemy Państwu udział szkoleniu, podczas którego omówimy zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem ww. zmian.

Uczestnictwo w zajęciach pozwoli Państwu:

  • Zdobyć i ugruntować wiedzę dotyczącą stosowania prawidłowych procedur w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej oraz nabycie umiejętności właściwej interpretacji przepisów o doręczeniach elektronicznych w odniesieniu do stosowania k.p.a.
  • Doskonalić kompetencje pracowników administracji publicznej, w szczególności osób rozpoczynających pracę lub chcących podnieść swoje kwalifikacje i zaktualizować wiedzę o najnowsze zmiany prawne dotyczące prowadzenia postępowania, doręczania, wydawania decyzji administracyjnej po wejściu w życie e-doręczeń i nowelizacji k.p.a.
  • Prawidłowo stosować przepisy w praktyce, w szczególności wszczynać postępowanie administracyjne, zbierać dowody i wydawać decyzje, z uwzględnieniem ostatnich zmian w k.p.a. i wprowadzeniem e-doręczeń.
  • Zdobyć cenne wskazówki i podpowiedzi, w jakich sytuacjach nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz na co zwrócić uwagę przy tworzeniu wiadomości, wysyłaniu i odbieraniu ich.
  • Poznać przepisy deregulacyjne, mające wpływ na prowadzenie postępowania administracyjnego.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Dostarczenie kompleksowej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji z uwzględnieniem obowiązujących od 1.01.2025 r. e-doręczeń oraz zmian ustaw z 21 maja 2025 r. mających wpływ m.in. na  deregulację prawa administracyjnego, które weszły w życie 13 lipca br.
• Omówienie najważniejszych przepisów k.p.a., w tym tych regulujących etapy, zasady, terminy postępowania administracyjnego, właściwość organów czy stron postępowania i ich reprezentację.
• Wytłumaczenie, jak należy wszcząć postępowanie z zastosowaniem e-doręczeń i ePUAPu.
• Wskazanie prawidłowego stosowania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych w postępowaniach administracyjnych w odniesieniu do e-doręczeń, z uwzględnieniem decyzji PUODO.
 Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów w prowadzonych procedurach na gruncie k.p.a., w doręczeniach pism na etapie prowadzonego postępowania i w doręczaniu decyzji.
• Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
− Kto powinien podpisywać dokumenty elektroniczne? Jakie są rodzaje podpisów używanych podczas postępowania administracyjnego?
− Jak okres przejściowy wpłynie na doręczenia? Jak doręczać korespondencję przez ePUAP obecnie, a jak w przyszłym roku?
− Jak stwierdzić, czy korespondencja została doręczona?
− Kto może być pełnomocnikiem strony?  
− Kiedy mówimy o wszczęciu postępowania?
− Jak właściwie doręczyć korespondencję za pośrednictwem e-doręczeń?
− Jaka jest rola pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym?
− Jak wszcząć postępowanie administracyjne?
− Czym jest PUH i PURDE i jaką rolę odgrywają w doręczeniach elektronicznych?
− Czym się różni doręczanie przez e-PUAP od nowych e-doręczeń?
− Kiedy ma miejsce skuteczne doręczenie?
− Na czym polegać będzie „fikcja doręczenia elektronicznego”?
− Jak liczyć terminy?
− Co zmienią przepisy deregulacyjne w postępowaniu administracyjnym?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Pisemne załatwianie spraw na gruncie k.p.a. a doręczenia elektroniczne.
2. Rodzaje podpisów, używanych przez organ podczas postępowania administracyjnego w kontekście doręczeń elektronicznych.
3. Dokumenty w toku k.p.a.:
− Dokument elektroniczny. 
− Oryginał dokumentu.
− Odwzorowanie cyfrowe a kopia.
4. Wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu na wniosek strony a doręczenia elektroniczne, wszczynanie postępowań a doręczanie przez e-doręczenia i EPUAP a inne systemy teleinformatyczne.
5. Art. 63 k.p.a. i jego znaczenie w praktyce.
6. Chwila wszczęcia postępowania administracyjnego a skutek doręczenia.
7. Strona i pełnomocnik strony w toku postępowania administracyjnego. Jak doręczać korespondencję pełnomocnikom w związku z doręczeniami elektronicznymi?
8. Odmowa wszczęcia postępowania.
9. Wezwanie do uzupełnienia braków.
10. PURDE, KURDE i PUH w hierarchii doręczeń w k.p.a.
11. Baza adresów elektronicznych i jej znaczenie przy doręczaniu korespondencji, nie tylko e- doręczeniami.
12. Doręczanie PURDE a skuteczne doręczenia, dowody wysłania i dowody otrzymania.
13. Doręczanie PUHem – czy jeżeli zacznę doręczać pomimo braku obowiązku, czy muszę kontynuować doręczanie w ten sposób? Dowody wysłania i dowody otrzymania.
14. Rola EPUAPu – problemy praktyczne. EPUAP a k.p.a.:
− Jak wyglądać będą doręczenia przez EPUAP w 2025, a jak od 2026r.? 
− Doręczenia między organami publicznymi na gruncie k.p.a. a e-doręczenia a EPUAP.
15. Postępowanie dowodowe:
− Udostępnianie akt sprawy.
− Potwierdzanie za zgodność z oryginałem dokumentów w toku k.p.a.
16. Decyzja administracyjna – elementy, jak konstruować?
17. Doręczanie decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności.
18. Wydruk decyzji – art. 39 (3) k.p.a.
19. Ostateczność decyzji. Zrzeczenie się odwołania, art. 127 par. 1 a k.p.a.
20. Doręczenia między organami publicznymi na gruncie k.p.a. a e-doręczenia a EPUAP.
21. Kiedy nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych, kiedy nie będziemy stosować PURDE i PUH?
22. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP. Czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach?
23. Kwalifikowane Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego - na czym polegają? Kogo dotyczą? Jakie są zasady doręczania?
24. Ustawa z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego:
− Dodanie art. 45 a – doręczanie korespondencji.
− Zmiany dotyczące spraw podlegających mediacji.
− Zmiany w zawieszaniu postępowania.
− Załączniki do decyzji wydanej w sposób papierowy – sposób ich doręczania 
− Zmiany w przepisach dotyczących postanowień.
− Względna dewolutywność odwołań – zmiany.
− Wydawanie decyzji w wyniku wniesionego odwołania.
− Zmiany w przepisach o karach pieniężnych.
− Zmiany w przepisach ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
− Przepisy przejściowe.
25. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszyscy pracownicy administracji rządowej i samorządowej, biorący udział w wydawaniu decyzji administracyjnych i stosujący przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Barbara Jemioło-Róg
Specjalista ds. szkoleń
tel. 17 862 69 64
barbara.jemiolo@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 13 października 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 23 października 2025 r.