• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Poprawna polszczyzna w praktyce urzędniczej

online
Potwierdzone

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 września 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie z redagowania pism urzędowych, podczas którego zapoznają się Państwo m.in. z zasadami poprawności językowej przy tworzeniu dokumentów urzędowych.

Ważne informacje o szkoleniu

• Teksty oficjalne polszczyzny współczesnej nie są wolne od błędów i usterek językowych różnego typu. Obróbka językowa takich tekstów wewnątrz danej instytucji często okazuje się niewystarczająca. Warto pracować nad podniesieniem jakości tych tekstów. W tym celu należy zapoznać się z licznymi mechanizmami językowymi, przede wszystkim – z gramatycznymi. Niektóre z nich okazują się bardzo szczegółowe, a przez to trudne do zastosowania w codziennej praktyce urzędniczej. Przestrzeganie zasad poprawnej polszczyzny, precyzja, jasność i profesjonalizm w komunikacji są kluczowe dla budowania pozytywnego wizerunku instytucji oraz efektywnego wykonywania zadań urzędowych.
• Na co zwracać uwagę? Jak ułatwić sobie pracę nad tekstem pisanym? Co to znaczy: świadomie dobierać wyrazy i rozwiązania gramatyczne? Podczas proponowanego szkolenie przeanalizujemy te zagadnienia z perspektywy czysto praktycznej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poprawa jakości i skuteczności komunikacji urzędowej poprzez doskonalenie umiejętności językowych.
• Poznanie poprawnych zasad formułowania pism, e-maili i dokumentów.
• Nauczenie się, jak unikać błędów gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych w dokumentach urzędowych.
• Poznanie zasad tworzenia klarownych, precyzyjnych i zrozumiałych komunikatów, które będą łatwe do odczytania i interpretacji przez odbiorców.
• Zapoznanie się z zasadami polszczyzny wzorcowej i nauczenie się stosowanie jej w codziennej pracy urzędniczej.
• Uzyskanie wiedzy jak tworzyć dokumenty, które są zgodne z normami i standardami obowiązującymi w administracji publicznej.
• Zdobycie umiejętności w zakresie rozpoznania i poprawny najczęściej występujących błędów w tekstach oficjalnych współczesnej polszczyzny.

zwiń
rozwiń
Program

1. Istota poprawności językowej:
• Gramatyczna.
• Ortograficzna.
• Stylistyczna.
• Interpunkcyjna.
• Leksykalna.
2. Specyfika polszczyzny wzorcowej a przystępność tekstu oficjalnego, czyli jak pisać jasno, zrozumiale i klarownie. Prosty język w korespondencji oficjalnej:
• Na czym polega i dlaczego warto go stosować?
• Techniki, narzędzia i zasady ułatwiające proste pisanie.
• Upraszczanie języka w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej m.in. pisma urzędowe, regulaminy, instrukcje.
3. Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.
4. Utrudnienia ortograficzne: pisownia łączna lub rozdzielna, użycie wielkiej lub małej litery na początku wyrazu.
5. Interpunkcja profesjonalna – dobór najodpowiedniejszego wariantu: kiedy w środku zdania użyć znaku innego niż przecinek.
6. Odpowiedzialne posługiwanie się nazwiskami polskimi lub obcymi w tekście oficjalnym.
7. Odmiana wyrazów kłopotliwych.
8. Najczęstsze komplikacje składniowe a preferencje językowe czytelników:
• Zbyt długie zdania.
• Wtrącenia i dygresje.
• Niejasne odniesienia.
9. Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.
10. Podsumowanie. Sesja pytań i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie dedykowane jest szerokiemu gronu pracowników administracji publicznej, w tym jednostek samorządu terytorialnego administracji publicznej, którzy na co dzień posługują się językiem polskim w oficjalnych dokumentach i komunikacji z obywatelami;
• Sekretariaty i biura obsługi klienta, osoby pracujące na pierwszej linii kontaktu z obywatelami, które muszą precyzyjnie i zrozumiale komunikować się zarówno ustnie, jak i pisemnie.
• Pracownicy działów administracyjnych odpowiedzialni za przygotowywanie, redagowanie i wysyłanie pism, e-maili oraz innych dokumentów urzędowych.
• Kierownicy wydziałów i referatów, czyli osoby odpowiedzialne za nadzorowanie pracy podległych pracowników oraz za jakość i poprawność dokumentacji.
• Radni biorący udział w sesjach rady, którzy muszą formułować poprawne i zrozumiałe uchwały, zapytania, interpelacje oraz inne oficjalne dokumenty.
• Członkowie komisji, czyli osoby przygotowujące raporty, protokoły i inne dokumenty z posiedzeń komisji.
• Rzecznicy prasowi, odpowiedzialni za komunikację z mediami i opinią publiczną, dbający o poprawność i klarowność przekazu.
• Specjaliści ds. promocji i marketingu przygotowujący materiały informacyjne, promocyjne i reklamowe.
• Radcy prawni i prawnicy, osoby redagujące opinie prawne, umowy, regulaminy oraz inne dokumenty wymagające szczególnej precyzji językowej.
• Specjaliści ds. legislacji zajmujący się tworzeniem i opiniowaniem aktów prawnych.
• Pracownicy redagujący dokumenty którzy co dzień przygotowują różnorodne pisma urzędowe, decyzje administracyjne, e-maile oraz inne dokumenty, wnioski, raporty i sprawozdania, które muszą być napisane w sposób klarowny i bezbłędny.
• Specjaliści ds. funduszy unijnych odpowiedzialni za redagowanie dokumentacji projektowej i komunikację z instytucjami finansującymi.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Językoznawca, doktor nauk humanistycznych, redaktor językowy i korektor ze stażem ponad trzydziestoletnim. Przeprowadził kilka tysięcy godzin szkoleniowych z zakresu poprawnej polszczyzny, rozumianej jak najszerzej, a widzianej z perspektywy urzędników, redaktorów językowych czy korektorów. Autor podręcznika akademickiego do kultury języka polskiego, poradnika dla redaktorów oraz kilku słowników ortograficznych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 września 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 10 września 2024 r.