Dzień 1
1. Wprowadzenie – w tej części szkolenia uczestnicy poznają zasady pracy w sekretariacie, przedyskutują kodeks etyczny pracownika sekretariatu oraz wyodrębnią kluczowe kompetencje niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych na tym stanowisku:
- Sekretariat „sercem i wizytówką” urzędu.
- Rola sekretariatu w sprawnym funkcjonowaniu urzędu.
- Etyka zawodowa pracy w sekretariacie.
- Profesjonalizm funkcjonowania sekretariatu.
- Kompetencje pracownika sekretariatu + moja analiza swot (słabe strony, mocne strony, - szanse i zagrożenia).
2. Sekretariat jako centrum zarządzania przepływem informacji - w tej części szkolenia uczestnicy poznają zasady przepływu informacji pisemnych, telefonicznych, ustnych, redagowania dokumentów urzędowych:
- Przepływ informacji.
- Proces komunikacji (nadawanie komunikatów, aktywne słuchanie, mowa ciała).
- Rozmowy telefoniczne (etykieta telefoniczna, anonsowanie rozmów, filtrowanie rozmów, umawianie spotkań, pozyskiwanie i udzielanie informacji przez telefon, ochrona informacji).
- Rodzaje pism urzędowych, elementy składowe pism, części pisma, protokoły, sprawozdania, notatki
- Zasady profesjonalnego tworzenia pism urzędowych.
3. Planowanie i organizacja pracy sekretariatu i pracy zdalnej – w tej części szkolenia uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób efektywnie zarządzać sobą w czasie, zaplanować dzień, tydzień, miesiąc pracy, w jaki sposób zarządzać kalendarzem przełożonych oraz jak organizować zdalną obsługę sekretariatu:
- Zasady dobrej organizacji pracy własnej i pracy przełożonych.
- Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie.
- Zasady efektywnego zarządzania kalendarzem przełożonych.
- Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.
- Złodzieje czasu - jak je eliminować.
- Narzędzia ułatwiające pracę zdalną.
- Organizacja i prowadzenie spotkań on-line.
- Podnoszenie własnej efektywności podczas pracy zdalnej.
- Kreowanie wizerunku profesjonalnego pracownika sekretariatu – urzędowy savoir-vivre – z tej części szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak ważne jest ich stanowisko pracy w procesie kształtowania dobrego wizerunku urzędu.
- Urzędowy savoir-vivre – podstawowe zasady.
- Przywitanie gości, dbanie o dobry wizerunek urzędu.
- Zasady precedencji (pierwszeństwa) – hierarchia stanowisk i funkcji, zasady pierwszeństwa podczas powitania, przedstawiania, zasiadania przy stole.
- Zasady dress codu – co klientom urzędu mówi mój ubiór, zasady profesjonalnego doboru garderoby.
- Organizacja spotkań służbowych.
Dzień 2
4. Trudne sytuacje w obsłudze klientów urzędu – z tego modułu uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób profesjonalnie obsługiwać różnych klientów urzędu:
- Profesjonalna komunikacja a kształtowanie wizerunku urzędu.
- Umiejętność słuchania – trzy poziomy słuchania, słuchanie aktywne, osiem ukrytych programów
- Sztuka zadawania pytań – pytania kartezjańskie, metoda C5, model GROW, analiza transakcyjna Ericka Bern'a.
- Komunikacja niewerbalna i jej wpływ na komunikację.
- Sztuka asertywności – podstawowe zasady asertywności, techniki asertywnej rozmowy: jestem słoniem; kocham, ale nie dam; zdarta płyta; jujitsu; asertywna odmowa.
5. Profil skutecznej asystentki/asystenta – w tej części uczestnicy poznają swój styl pracy, dowiedzą się jak sobie lepiej radzić pracy z sytuacjami stresowymi:
- Analiza własnego stylu pracy i działania
- Praca w stresie
- Sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
6. Praktyczne zasady zarządzania sobą w czasie – w tej części uczestnicy poznają konkretne metody zarządzania sobą w czasie oraz sposoby na efektywniejszą pracę własną i szefa:
- Metoda ABC, zasada Pareto, Matryca Eisenhovera, zasada 60/40, metoda ALPEN.
- Sporządzanie planów dnia swoich i przełożonych.
- Narzędzia wspomagające zarządzanie sobą w czasie i – kalendarze, multiplanery, aplikacje.
- Jak sporządzać profesjonalne notatki ze spotkań.
7. Profesjonalna korespondencja tradycyjna i mailowa – w tej części uczestnicy poznają podstawowe zasady tworzenia pism i korespondencji elektronicznej:
- Redagowanie dokumentacji urzędowej w formie klasycznej (drukowanej).
- Redagowanie dokumentacji urzędowej w formie elektronicznej.
- Ćwiczenia praktyczne w formatowaniu dokumentów urzędowych.
- Prowadzenie terminarza i organizacja spotkań służbowych.
8. Podsumowanie.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa