9:00-11:00 MODUŁ I:
Jak chronić się przed cyberatakami i jakie mogą być skutki takich zdarzeń?
Nawet najbardziej zaawansowane technologie nie wystarczą jeśli o zapewnienie bezpieczeństwa instytucji nie zatroszczą się pracownicy. Ogromna większość odnotowanych incydentów było spo-wodowane przez błąd pracowników.
Samorządy mogą walczyć z hakerami, a u podstaw sukcesu jest poszerzenie wiedzy pracowników na temat bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz sposobów reagowania na zagrożenia, które wzmocnią bezpieczeństwo organizacji.
Miasto Otwock, Gmina Tuczna, Gmina Lututów, Gmina Nowiny to tylko kilka przykładów Administracji Publicznej, które dotknął cyberatak w ubiegłym roku. Z danych przedstawionych przez NASK wynika, że co najmniej 14% samorządów zostało już zaatakowanych przez hakerów. W roku 2020 r. zgłoszo-nych zostało 2039 incydentów na JST. Według ekspertów 2022 rok przyniesie wzrost cyberzagrożeń. NIK wskazuje, że dane gromadzone i przetwarzane w bazach i systemach komputerowych urzędów gmin i miast, a także w starostwach są słabo chronione. Z roku na rok coraz więcej spraw załatwianych jest drogą elektroniczną, a administracja publiczna gromadzi i przetwarza coraz więcej danych - za-pewnienie bezpieczeństwa przetwarzania informacji w urzędzie staje się jednym z najistotniejszych wyzwań stojących przed administracją publiczną.
W ramach szkolenia omówimy przykłady ataków socjotechnicznych, ataków na infrastrukturę, ataki typu ransomware, oszustwa phishingowe, ataki na telefony, strony www itp. Tematy zostaną omó-wione na konkretnych przykładach „z życia wziętych”.
Rejestr umów w pigułce, w tym prezentacja narzędzia
Rejestr umów miał wystartować od 1 lipca 2022 r. i od tego dnia, informacje w rejestrze umów mają być za-mieszczane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnie-nia. Do rejestru miały być wprowadzone umowy zawarte od 1 stycznia br., czyli od dnia, kiedy ustawa weszła w życie. Rząd proponuje wydłużenie terminu. W rządowym projekcie poprawek do ustawy o podatku docho-dowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, na etapie procedowania w Sejmie, dorzucono prze-pisy dotyczące rejestru. Przesuwają one datę wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru na 1 stycznia 2023 r. Rejestr umów w jednostkach sektora finansów publicznych a RODO - Zgodnie z projektem rejestr będzie dotyczył umów zawartych od dnia:
➢ 1 października 2022 r. – w przypadku KPRM, ministerstw i urzędów wojewódzkich.
➢ 1 stycznia 2023 r. – w przypadku jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, związków me-tropolitalnych i samorządowych jednostek organizacyjnych;
➢ 1 kwietnia 2023 r. – w przypadku pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
Z poprawki wynika, że w rejestrze mają być zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisem-nej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 5000 zł bez podatku od towarów i usług.
Obecne przepisy wskazują sankcje za niewykonanie obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów albo podania w nim nieprawdziwych danych. To grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Projekt zmienia odpowiedzialność karną za naruszenie obowiązków rejestrowania umów - zostanie zmieniona na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
11:15-14:15 MODUŁ II: Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców /projekt z dnia 4.04.2022r./
Omówienie przygotowanego opracowania dla sekretarzy JST w zakresie projektowanych uproszczeń procedur administracyjnych w zakresie następujących aktów prawnych :
1. Kodeks postępowania administracyjnego - zmiany dot. ponagleń
2. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - procedura postępowania uproszczonego przy wydawaniu niektórych zezwoleń
3. Ustawa o drogach publicznych - wyłączenie możliwości odwołania od niektórych decyzji
4. Prawo łowieckie - zmiany w obowiązku i sposobie prowadzenia książki ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym
5. Ustawa o gospodarce nieruchomościami - uchylenie niektórych przepisów
6. Ustawa o transporcie drogowym - zmiana w trybie wydawania zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
7. Ustawa o ochronie przyrody - zmiany w sposobie składania wniosków o wydanie zezwoleń
8. Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - nowa postać wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
9. Prawo oświatowe -postępowanie uproszczone i milczące załatwienie sprawy przy wydawaniu niektórych zezwoleń
10. Prawo wodne - ustalanie strony postępowania w sprawie o ustalenie charakteru wód, inne niż wnioskodawca oraz Wody Polskie, nowy tryb zawiadamianie stron postępowania w sprawie o ustalenie charakteru wód, inne niż wnioskodawca oraz Wody Polskie, sposób zawiadomienia stron o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia linii brzegu, tryb zwoływania walnego zgromadzenia spółki wodnej, podejmowanie uchwał, obliczanie kworum, głosowania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii
11. Wejście w życie zmian w poszczególnych ustawach
15:00-17:00 MODUŁ III: Ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa /projekt z 6.04.2022r./
1. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii - jako akt prawny UE podlegający implementacji
2. Nowy projekt ustawy - regulacje, definicje (zmiany w stosunku do projektu z 14 października 2021r.), nowe pojęcia - "podmiot prawny", "postępowanie prawne"
3. Naruszenia prawa podlegające zgłoszeniu wg nowego projektu ustawy (w tym regulacje wewnętrzne i standardy etyczne)
4. Kto może zostać "sygnalistą"- dodatkowe uregulowania; co oznacza wg nowego projektu pojęcie "kontekst związany z pracą"
5. Dopuszczalność zgłoszeń anonimowych /zmiany/, ochrona danych osobowych zgłaszającego
6. Okres przechowywania danych osobowych przetwarzanych w związku z przyjęciem zgłoszenia oraz podjęciem działań następczych - zmiany
7. Zakaz działań odwetowych - nowy katalog (przykłady działań, które mogą być uznane za działania odwetowe)
8. Zgłoszenia wewnętrzne - ustalenie wewnętrznej procedury , niezbędne elementy procedury wewnętrznej, sposoby i zasady przekazywania zgłoszeń, wspólna procedura wewnętrzna dla kilku urzędów lub jednostek organizacyjnych, zwolnienia dotyczące niektórych gmin / zmiany/
9. Podmiot wewnętrzny upoważniony do przyjmowania zgłoszeń- kogo wyznaczyć ?
10. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych- niezbędne elementy rejestru, okres przechowywania danych w rejestrze /zmiany/
11. Zgłoszenia zewnętrzne zasady dokonywania zgłoszeń zewnętrznych, organy publiczne zobowiązane do wprowadzenia procedury, w tym organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, Obowiązki organu publicznego w zakresie przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, środki komunikacji, terminy
12. Rejestr zgłoszeń zewnętrznych- niezbędne elementy rejestru, okres przechowywania danych w rejestrze/zmiany/
13. Obowiązki sprawozdawcze organów publicznych, obowiązki zamieszczania informacji w BIP, obowiązek przeglądu procedur
14. Na czym polega "ujawnienie publiczne"
15. Zmiany w przepisach karnych oraz terminie wejścia wżycie projektowanych przepisów
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa