1. Dostosowanie sposobu funkcjonowania urzędu do zapisów Ustawy. Dostosowanie gminy, urzędu i jednostek.
2. Podstawa prawna: Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – analiza zapisów ustawy w perspektywie dostępności urzędów dla klientów ze szczególnymi potrzebami.
3. Określenie katalogu klientów ze szczególnymi potrzebami w urzędzie a katalog barier dla tych klientów.
4. Techniczne dostosowanie powierzchni urzędu do obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami.
5. Uniwersalne projektowanie nowych rozwiązań – jako instrument realizacji dostępności; zasady uniwersalnego projektowania (elastyczność użycia, dostępność i czytelność informacji, niski poziom wysiłku fizycznego, odpowiednie wymiary i przestrzeń, prosta i intuicyjna obsługa, tolerancja dla błędów).
6. Cztery płaszczyzny mające wpływ na obsługę klienta w urzędzie.
• Płaszczyzna architektoniczna.
• Płaszczyzna proceduralna.
• Płaszczyzna informacyjna.
• Płaszczyzna wizerunkowa.
7. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
a) W zakresie dostępności architektonicznej – windy, korytarze, klatki schodowe, ciągi piesze w budynku – dostosowanie do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, korzystających z kul, lasek, pomocy ortopedycznych, osób starszych, osób z wózkami dziecięcymi, osób mających problemy z poruszaniem się.
b) W zakresie dostępności cyfrowej – uregulowania wynikające z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. O dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych).
c) W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej – zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku (np. plan, schemat, oznaczenia kierunkowe) i dotykowy (np. tyflomapa, makieta, fakturowe ścieżki prowadzące) lub głosowy (informacja w urządzeniu typu infokiosk, infomat, nagranie audio na stronie internetowej), które umożliwią np. osobie niewidomej samodzielne zorientowanie się w zakresie możliwości dotarcia do danego pomieszczenia.
8. Dostęp alternatywny.
9. Koordynator ds. dostępności: Zadania koordynatora ds. dostępności.
10. Jak komunikować założenia i obowiązki wynikające z ustawy pracownikom urzędu.
Podsumowanie.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa