• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - dostosowanie sposobu funkcjonowania urzędu do zapisów ustawy

online

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści

• Poznanie założeń Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
• Wypracowanie katalogu dobrych praktyk w perspektywie technicznego dostosowania urzędu oraz strony BIP i strony internetowej do obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami.
• Wypracowanie katalogu dobrych praktyk w perspektywie obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami w urzędzie.
• Wymiana doświadczeń.
• Praca z doświadczonym trenerem.

zwiń
rozwiń
Program

I. Wprowadzenie do warsztatów:
1. Zagadnienia organizacyjne, agenda szkolenia.
II. Dostosowanie sposobu funkcjonowania urzędu do zapisów Ustawy:
1. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – analiza zapisów ustawy w perspektywie dostępności urzędów dla klientów ze szczególnymi potrzebami.
2. Określenie katalogu klientów ze szczególnymi potrzebami w urzędzie.
3. Proksemika pomieszczenia:
• Katalog barier.
• Techniczne dostosowanie powierzchni urzędu do obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami.
• Uniwersalne projektowanie nowych rozwiązań – jako instrument realizacji dostępności; zasady uniwersalnego projektowania (elastyczność użycia, dostępność i czytelność informacji, niski poziom wysiłku fizycznego, odpowiednie wymiary i przestrzeń, prosta i intuicyjna obsługa, tolerancja dla błędów).
• Racjonalne usprawnienia w usuwaniu istniejących barier.
4. Cztery płaszczyzny mające wpływ na obsługę klienta w urzędzie:
• Płaszczyzna architektoniczna.
• Płaszczyzna proceduralna.
• Płaszczyzna informacyjna.
• Płaszczyzna wizerunkowa.
5. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
• W zakresie dostępności architektonicznej – windy, korytarze, klatki schodowe, ciągi piesze w budynku – dostosowanie do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, korzystających z kul, lasek, pomocy ortopedycznych, osób starszych, osób z wózkami dziecięcymi, osób mających problemy z poruszaniem się.
• W zakresie dostępności cyfrowej – uregulowania wynikające z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. O dostępności cyfrowej stron internetowych 
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych).
• W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej – zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku (np. plan, schemat, oznaczenia kierunkowe) i dotykowy (np. tyflomapa, makieta, fakturowe ścieżki prowadzące)  lub głosowy (informacja w urządzeniu typu infokiosk, infomat, nagranie audio na stronie internetowej), które umożliwią np. osobie niewidomej samodzielne zorientowanie się w zakresie możliwości dotarcia do danego pomieszczenia.
• Dostęp alternatywny.
6. Obowiązki sprawozdawcze:
• Raporty o stanie dostępności.
7. Proces certyfikacji dostępności (jeśli dotyczy jednostki):
• Audyt dostępności.
• Minimalne wymagania.
• Etapy procesu certyfikacji.
• Certyfikat – okres ważności oraz jego elementy.
• Wymagania dla podmiotów, które otrzymały certyfikat.
• Opłaty.
8. Koordynator ds. dostępności:
• Zadania koordynatora ds. Dostępności.
• Analiza stanu zapewnienia dostępności.
• Publikacja informacji nt. dostępności jednostki.
9. Postępowanie skargowe:
• Wniosek o zapewnienie dostępności; podmioty uprawnienie do jego składania.
• Termin na zapewnienie dostępności.
• Skarga na brak dostępności.
• Postępowanie przed Prezesem Zarządu PFRON.

Podstawa prawna:

• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Kierownictwo oraz pracownicy jednostek samorządowych i służby cywilnej mający bezpośredni wpływ na kształtowanie polityki urzędu w perspektywie dostosowania pomieszczeń oraz stron internetowych i aplikacji do obsługi klientów ze specjalnymi potrzebami.
• Wszystkie osoby obsługujące klientów w jednostkach administracji rządowej oraz samorządowej.
• Osoby pragnące doskonalić swoje umiejętności w zakresie profesjonalnej obsługi klienta.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener i doradca, HR Business Partner, właściciel firmy szkoleniowej. Posiada 12-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń. Ponad 9000 godzin spędzonych w salach szkoleniowych. Nauczyciel akademicki. Autor kilkunastu systemów ocen pracowniczych. W pracy dydaktycznej wykorzystuje głównie metody warsztatowe i studia przypadków. Od 10 lat zajmuje się projektowaniem wrażeń klientów. Jest przekonany, że każdą wiedzę można przekazać w sposób przystępny i zrozumiały. Prowadzi szkolenia m.in. z następujących obszarów: obsługa klienta, język urzędowy, zarządzanie zespołem, zarządzanie relacjami, świadome przywództwo, motywowanie pracowników, systemy ocen pracowniczych, savoir-vivre i protokół dyplomatyczny, komunikacja wewnętrzna, coaching i mentoring, radzenie sobie ze stresem i syndromem wypalenia zawodowego, zarządzanie czasem, przedsiębiorczość akademicka.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

CENA:
240 zł netto/os. 
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT wprzypadku finansowania szkolenia ześrodków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane wwersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji ztrenerem.

ZGŁOSZENIA: 
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@frdl.org.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 12 czerwca 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!