skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron: obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych.
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej. Co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw. Jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada trwałości decyzji ostatecznych. Kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony. Przykłady.
3. Ostateczność, prawomocność a wykonalność decyzji administracyjnej.
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa, potwierdzanie własnoręczności podpisu. Omówienie regulacji: Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo na piśmie, utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym:
• Rodzaje terminów: terminy ustawowe a terminy urzędowe.
• Terminy zawite a terminy przedawniające/prekluzyjne, terminy porządkowe/instrukcyjne.
• Możliwość przywracania terminów.
• Sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
• Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
6. Zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie. Przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie. Niezbędne elementy zawiadomienia. Ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu. Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje. Odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy.
7. Prawo strony do wniesienia ponaglenia: forma pouczenia, przykłady.
8. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
9. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem: postanowienia wydawane przez organy odwoławcze.
10. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia. Treść obwieszczenia.
11. Podanie wniesione na adres poczty elektronicznej - mailem. Nowy tryb postępowania.
12. Wszczęcie postępowania. Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych? Analiza orzecznictwa.
13. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania. Forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować, określając długość terminu na uzupełnienie braków?
Dzień II.
1. Skuteczne doręczanie w praktyce:
• Obowiązujące zasady doręczeń.
• Doręczanie stronie.
• Doręczanie pełnomocnikowi.
• Doręczanie domownikowi.
• Prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania - doręczanie do miejsca zamieszkania.
• Doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie.
• Skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata. Czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi „na ulicy”?
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do „państw trzecich”.
• Czy doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej, uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym?
• Doręczenia elektroniczne.
• e-PUAP a nowa platforma do doręczeń elektronicznych.
2. „Podwójne awizo”/fikcja doręczenia/. Na czym polega? Jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy „fikcyjnym doręczeniu”? Kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy „podwójnym awizo”?
3. Ustawa o doręczeniach elektronicznych:
• Publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE).
• Publiczna usługa hybrydowa (PUH).
• Zmiany w k.p.a., wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych.
• K.p.a. a prawo pocztowe.
• Nowe obowiązki podmiotów publicznych w związku z wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych - terminy obowiązywania.
4. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań: upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe.
5. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów (art. 10). Obowiązkowe elementy zawiadomienia: obowiązek powiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony, w jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony.
6. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki:
• Uprawnienie stron postępowania administracyjnego, formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.
• Czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji? Czy będzie ono skuteczne? Analiza orzecznictwa.
• Czy można takie oświadczenie wycofać? Czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne?
• Czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie?
7. Decyzja administracyjna/postanowienie:
• Elementy decyzji administracyjnej/postanowienia.
• Pouczenia.
• Błędy w decyzjach/postanowieniach i ich prostowanie.
8. Wyłączenie pracownika i wyłączenie organu:
• Czy w oparciu o zapis art. 24 § 1 pkt 5 należy wyłączyć pracownika, w sytuacji gdy decyzja przez niego wydana została uchylona przez organ odwoławczy i przekazana do ponownego rozpatrzenia w I instancji?
• Kiedy pracownik powinien być wyłączony „ze względów rodzinnych”? Jak liczyć stopnie pokrewieństwa i powinowactwa - Kodeks rodzinny i opiekuńczy?
• Co w praktyce oznacza konieczność „wyłączenia organu”? Jak interpretować pojęcie „sprawa majątkowa”?
9. Tryby nadzwyczajne:
• Wznowienie postępowania.
• Przesłanki, procedura postępowania „wznowieniowego”.
• Odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia.
• Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej - przesłanki, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nabyła prawo”, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nie nabyła prawa”.
• Stwierdzenie nieważności decyzji - przesłanki.
• Wygaśnięcie decyzji - przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
10. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o k.p.a. i przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
11. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym, w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.
12. „Język urzędowy” w pismach i decyzjach.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa