Aspekty organizacyjno-prawne instytucji kultury

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia prowadzący usystematyzuje wiedzę na temat organizacji i działalności instytucji kultury, w szczególności w aspektach zarządczych i płacowych. Omawiane zagadnienia będą poparte orzecznictwem w przedmiotowym zakresie. Prowadzący omówi także obowiązujące przepisy dotyczące nadawania, treści i zmiany statutu instytucji kultury, z uwzględnieniem szczególnych zasad opracowywania statutów dla bibliotek i muzeów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Prezentacja wybranych, kluczowych aspektów, dotyczących organizacji i działalności instytucji kultury.
  • Pozyskanie wiedzy niezbędnej do poprawnego opracowania statutów oraz niezbędnych regulaminów w instytucjach kultury.
  • Poznanie orzecznictwa w przedmiotowym zakresie.
  • Możliwość konsultacji problematycznych kwestii i uzyskania odpowiedzi na zadane pytania Prowadzącemu.
zwiń
rozwiń
Program

1. Tworzenie i zmiany organizacyjne, dotyczące instytucji kultury:

  1. aspekty rejestrowe – rejestr instytucji kultury:
    - znaczenie wpisu do rejestru,  odpisy z rejestru,
    - rejestr, księgi rejestrowe, akta rejestrowe,
  2. statut instytucji kultury:
    - nadawanie statutu,
    - zmiany statutu, - treść statutu,
    - szczególne zasady, dotyczące statutów bibliotek i muzeów,
  3. połączenia, podziały, likwidacje instytucji:
    - aspekt czasowy – zamiar (jego ogłoszenie),
    - aspekt rejestrowy,
    - opinie, zgody,
    - szczególne zasady, dotyczące bibliotek i muzeów,
  4. regulacja dotycząca wspólnej obsługi instytucji,

2. Aspekty reprezentacji i zarządzania instytucją:

  1. reprezentacja instytucji w obrocie prawnym – pełnomocnictwa,
  2. regulamin organizacyjny:
    - tryb nadawania regulaminu,
    - treść regulaminu,
  3. aspekty pracownicze:
    - szczególny status dyrektora,
    - pracownicy zarządzający, funkcje kierownicze,
    - stanowiska pracy,
    - zakresy obowiązków,
    - aspekty płacowe (szczególne zasady wynagradzania pracowników instytucji kultury, przepisy „kominowe”),

3. Aspekty prawne działalności instytucji kultury:

a) działalność podstawowa i działalność dodatkowa,
b) szczególna regulacja działalności bibliotek,
c) szczególna regulacja działalności muzeów,
d) działalność instytucji a działalność gospodarcza,
e) odniesienia statutowe działalności instytucji,

4. Przegląd wybranych orzeczeń sądowych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy instytucji kultury, pracownicy urzędów gmin i starostw (wydziałów zajmujących się kulturą) nadzorujący funkcjonowanie jednostek kultury na swoim terenie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny w Biurze Obsługi Prawnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Arbiter Sądu Polubownego do Spraw Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych na tematy związane z prawem kultury, własności intelektualnej, cywilnym, gospodarczym i podatkowym. Wykładowca (trener) z zakresu m. in. prawa autorskiego i praw pokrewnych, w szczególności z zakresu działalności projektowej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 305 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl
do 3 grudnia 2021 r.