Dzień 1:
1. Pojęcie organizacji pozarządowych.
• Jakie podmioty uznawane są za organizacje pozarządowe?
• Katalog podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
• KGW a pożytek publiczny.
2. Odpłatna i nieodpłatna działalność pożytku publicznego:
• Definicja i znaczenie przy realizacji zadań publicznych.
• Wymagania w stosunku do organizacji.
3. Formy i zasady współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi. Dobre praktyki.
4. Zlecanie i powierzanie realizacji zadań publicznych na podstawie otwartego konkursu ofert .
5. Obowiązkowe uchwały wynikające z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
• Uchwała konsultacyjna.
• Roczny program współpracy.
• Inicjatywa lokalna.
• Rada działalności pożytku publicznego.
6. Zasady przygotowania programu współpracy:
• Niezbędne elementy, powiązanie z budżetem JST.
• Czy i jakie kwoty na realizację programu umieszczać w programie.
• Przygotowanie procedury powoływania komisji konkursowych – niezbędny element programu współpracy, program roczny a programy wieloletnie.
• Sprawozdanie z realizacji programu.
7. Procedura zlecania zadań organizacjom pozarządowym:
• Kiedy ogłaszać konkurs?
• Ogłoszenie – elementy obowiązkowe i fakultatywne.
• Podmioty uczestniczące w konkursie.
8. Komisja konkursowa i rozstrzygnięcie konkursu.
Dzień 2
1. Rozliczanie zadań z roku poprzedniego.
2. Realizacja zadań publicznych w bieżącym roku.
3. Druki ofert, umów i sprawozdań stosowane przy zlecaniu zadań.
4. Jakie elementy powinny być wpisane do ogłoszenia konkursowego w związku z nowelizacją:
• Przesuwanie środków między pozycjami kosztorysowymi.
• Wkład własny.
• Oczekiwane rezultaty.
5. Umowa realizacji zadania publicznego:
• Co oznacza ramowy charakter umowy?
• Dokonywanie przelewu: transze, jednorazowy przelew, terminy.
• Ponoszenie wydatków w ramach zadania.
• Zasady przesuwania środków w budżecie zadania.
• Obowiązki informacyjne.
• Zasady prowadzenia księgowości w zadaniu – faktury, opis.
• Kontrola zadania – umowa a przepis art. 17 ustawy.
• Rozliczanie rezultatów zadania i akceptacja sprawozdania.
• Zasady i tryb zwrotu dotacji.
• Umowa przy trybie uproszczonym (art. 19 a).
• Załączniki do umowy.
6. Sprawozdanie z realizacji zadania:
• Terminy złożenia sprawozdania i zasady odpowiedzialności za nie terminowe złożenie.
• Opis osiągniętych rezultatów.
• Konsekwencje nie osiągnięcia rezultatów.
• Rozliczenie budżetu.
• Rozliczenie wkładu osobowego i rzeczowego.
7. Oferta, umowa i sprawozdanie stosowana przy konkursach na wybór operatora (regranting).
8. Oferta i sprawozdania do trybu uproszczonego (art. 19a tzw. małe granty).
9. Czynności związane z rozliczeniem dotacji wewnętrzne działania w urzędzie, terminy.
10. Odrębne tryby zlecania zadań:
• Zdrowie publiczne.
• PZP a pożytek publiczny.
• Uchwała w sprawie wspierania sportu.
11. Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami w zadaniu publicznym (ujęcie w ofercie, umowie i sprawozdaniu).
12. Ustawa „Kamilka” w realizacji zadań zleconych.