MODUŁ IX Instrukcja kancelaryjna.
MODUŁ X Legislacja samorządowa.
MODUŁ XI Kontrola zarządcza, jako mechanizm zarządzania strategią rozwoju jst.
MODUŁ XII Kodeks postępowania administracyjnego.
MODUŁ XIII Narzędzia skuteczności osobistej.
MODUŁ XIV Zarządzanie w administracji publicznej.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU:
DZIEŃ 1 – 5 maja 2022 r.
MODUŁ I SKUTECZNE ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W INSTYTUCJI PUBLICZNEJ
W trakcie zajęć uczestnicy poznają metody i narzędzia skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi. Dzięki udziałowi uczestnicy zwiększą swoją wiedzę w zakresie: współpracy w zespole, komunikacji, udzielania informacji zwrotnej, asertywności oraz oceniania pracowników.
1. Analiza aktualnych kompetencji oraz wyzwań:
a. Test osobowości.
b. Test kompetencji.
c. Test mocnych stron.
d. Test wartości.
2. Zarządzanie zespołem:
a. Zarządzanie zasobami ludzkimi.
b. Przywództwo sytuacyjne.
c. Fazy rozwoju – zespołu i jednostki.
d. Ocenianie pracowników.
3. Skuteczna komunikacja interpersonalna:
a. Efektywność komunikacji przy uwzględnieniu typów osobowości.
b. Rola aktywnego słuchania w skutecznej komunikacji.
c. Feedback – metodyka udzielania informacji zwrotnej.
d. Podstawy asertywności.
MODUŁ II PEŁNOMOCNICTWA I UPOWAŻNIENIA
W trakcie modułu, uczestnicy poznają instytucję pełnomocnictwa i upoważnienia na gruncie prawa administracyjnego i cywilnego w aspekcie praktycznym. Uczestnicy zwiększą swoją wiedzę poprzez omówienie orzecznictwa sądów administracyjnych oraz powszechnych w obszarze pełnomocnictw i upoważnień.
1. Rozróżnienie pomiędzy pełnomocnictwem a upoważnieniem.
2. Pełnomocnictwo:
a. Rodzaje.
b. Sposób udzielenia, forma i treść.
c. Cofnięcie.
d. Wygaśnięcie.
3. Upoważnienie. Sposób udzielenia. Zakres. Skutki.
4. Wybrane orzeczenia sądowe zakresu pełnomocnictw i upoważnień.
5. Praktyczne rekomendacje konstruowania pełnomocnictw i upoważnień.
DZIEŃ 2 – 16 maja 2022 r.
MODUŁ III KADRY W JST
W trakcie zajęć uczestnicy poznają orzecznictwo sądów oraz instytucji nadzoru (PIP,NIK, UODO) w zakresie naboru i zatrudniania pracowników, urlopów, godzin nadliczbowych.
1. Podstawy zatrudnienia w samorządzie ze szczególnym uwzględnieniem umów terminowych.
2. Pracodawca i osoba działająca w jego imieniu na przykładzie urzędu i samorządowych jednostek organizacyjnych.
3. Wewnątrzzakładowe przepisy prawa pracy.
4. Przetwarzanie danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników.
5. Instrumenty dyscyplinowania pracowników w samorządzie.
6. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika.
7. Nadzorowanie wykorzystania urlopów wypoczynkowych.
8. Rola przełożonego przy zlecaniu oraz nadzorowaniu pracy nadliczbowej podwładnego.
9. Nadgodziny kadry kierowniczej – osoby wchodzące w skład tej kategorii pracowników, ewidencjonowanie godzin pracy, rozliczanie pracy nadliczbowe.
MODUŁ IV PODSTAWY FINANSÓW PUBLICZNYCH
Sektor finansów publicznych ma swoje bardzo specyficzne zasady funkcjonowania. Osoby nie pracujące w dziale finansowym mają często problem z odnalezieniem się w gąszczu charakterystycznych zasad dla tego sektora. Poprzez uczestnictwo w tym module uczestnicy podniosą i uporządkują swoją wiedzy w zakresie podstawowych pojęć i zasad funkcjonowania finansów publicznych, w tym szczególnie budżetu i wieloletniej prognozy finansowej JST.
1. Finanse publiczne podstawowe pojęcia: środki publiczne, dochody, dochody bieżące i majątkowe, wydatki, wydatki bieżące i majątkowe, przychody, rozchody, nadwyżka/deficyt budżetowy, równanie budżetowe, jednostki sektora finansów publicznych.
2. Jawność i przejrzystość finansów publicznych.
3. Zasady gospodarowania środkami publicznymi m.in.:
a. Funkcjonowanie w klasyfikacji budżetowej.
b. Obieg i podstawowe zasady funkcjonowania dochodów i wydatków.
c. Zaciągniecie zobowiązań, a istota zaangażowania.
4. Dyscyplina finansów publicznych – zasady i sytuacje odpowiedzialności za jej naruszenie.
5. Budżet jednostki samorządu terytorialnego:
a. Konstrukcja uchwały budżetowej jst.
b. Tryb uchwalania i opiniowania, kompetencje organów jst w zakresie budżetu.
c. Warunki dla budżetu jst.
d. Realizacja budżetu jst i jego zmiany.
6. Wieloletnia Prognoza Finansowa JST:
a. Założenia do WPF.
b. Przedsięwzięcia w WPF - zasady planowania przedsięwzięć.
c. Prognoza spłaty długu jako element WPF.
d. Okres sporządzania WPF i jej elementów składowych.
e. Zgodność WPF z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.
f. Konstrukcja uchwały w sprawie WPF. Tryb uchwalania i opiniowania WPF. Kompetencje organów JST w zakresie WPF.
g. Upoważnienia do zaciągania zobowiązań a WPF.
h. Monitorowanie realizacji WPF i jej zmiany.
DZIEŃ 3 – 19 maja 2022 r.
MODUŁ V TWORZENIE PROCEDUR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH W JEDNOSTCE
W trakcie zajęć uczestnicy poznają przepisy dot. ochrony danych osobowych, zasad przetwarzania danych, organizacji systemu ochrony danych. Uczestnicy zwiększą swoją wiedzę w zakresie analizy ryzyka oraz poznają zasady reagowania na naruszenia ochrony danych osobowych.
1. RODO i inne przepisy o ochronie danych osobowych.
2. Dane osobowe i inne kluczowe pojęcia.
3. Zasady przetwarzania danych na gruncie RODO – kiedy i jak dane osobowe można przetwarzać.
4. Podmiot przetwarzający i powierzenie przetwarzania –outsourcing usług a ochrona danych osobowych.
5. Prawa osób, których dane dotyczą - zasady realizacji uprawnień, rozbudowane obowiązki i procedury, klauzule informacyjne, klauzule zgody.
6. Organizacja systemu ochrony danych – jakie procedury wprowadzić, jakie polityki wdrożyć.
7. Jak udokumentować działanie zgodne z prawem i po co to robić – na co zwracać uwagę.
8. Rejestr czynności przetwarzania – jak i po co go prowadzić.
9. Analiza ryzyka i ocena skutków dla ochrony danych – kto, w jakim celu i kiedy musi ich dokonywać.
10. Czym są naruszenia ochrony danych osobowych, jak na nie reagować, aby nie naruszyć przepisów prawa.
11. Inspektorem ochrony danych – rola, zadania, współpraca z pracownikami urzędu.
12. Środki ochrony prawnej, odpowiedzialność i sankcje – komu i za co przysługuje odszkodowanie, kto odpowiada karnie, jak wygląda odpowiedzialność pracowników w przypadku naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych.
MODUŁ VI DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
W trakcie zajęć uczestnicy uporządkują swoją wiedzę w zakresie udostępniania informacji publicznej, w tym również zakresu dokumentów zamieszczanych na stronie BIP urzędu. Uczestnicy zdobędą wiedzę w zakresie procedury rozpatrywania wniosku, opłat za rozpatrzenie wniosku czy specyfiki decyzji odmawiającej udzielenia informacji publicznej.
1. Kto ma rozpatrywać wnioski w trybie u.d.i.p.?:
a. Spam a informacja publiczna – obowiązki instytucji.
b. Termin załatwienia sprawy i konsekwencje jego niedotrzymania.
c. Skarga na bezczynności i odpowiedź na skargę na bezczynność – uwaga na terminy!
d. Czy skargę na bezczynność może złożyć Klub Radnych?
2. Czy można przygotować „zryczałtowany cennik” dotyczący rozpatrywania wniosków w trybie u.d.i.p.?
3. Czy zasadne jest pobieranie opłaty za rozpatrzenie wniosku, a jeśli tak, to jak to zrobić?
4. Procedura rozpatrzenia wniosku:
a. Jaki charakter ma złożony wniosek? w trybie u.d.i.p. czy w trybie K.p.a. czy skarga a może petycja – zasady rozróżniania pism kierowanych do instytucji.
b. Czy wniosek musi być podpisany?
c. Czy wniosek może być anonimowy?
d. Czy można przekazać w tym trybie coś za zgodność z oryginałem?
e. Czy inny organ może w tym trybie wnioskować o informacje?
5. Procedura rozpatrywania wniosku:
a. Generalne przesłanki stosowania ustawy.
b. „Spacer wokół urzędu”, pierwsze czytanie wniosku, drugie czytanie wniosku, reakcja na to co przeczytaliśmy.
c. Brak danych określonych we wniosku – sposób reakcji.
d. Nadużycie prawa do u.d.i.p.
6. Problematyka tzw. informacji publicznej przetworzonej.
7. Dokument urzędowy, prywatny a wewnętrzny.
8. Specyfika decyzji odmawiającej udostępnienia informacji publicznej:
a. Zakres stosowania, K.p.a., elementy obligatoryjne decyzji.
b. Co ma być na BIP w związku z u.d.i.p.?
DZIEŃ 4 – 31 maja 2022 r.
MODUŁ VII PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Podczas tego modułu omówimy aktualnie obowiązujące przepisy ustawy prawo zamówień publicznych. Uczestnicy zwiększą swoją wiedzę w zakresie obowiązków zamawiającego związanych z przygotowaniem i przebiegiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z puntu widzenia obowiązków kadry kierowniczej jednostek samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych.
1. Wprowadzenie.
2. Organizacja procesu zakupowego.
3. Efektywność ekonomiczna zamówień publicznych.
4. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie.
5. Klauzule kontraktowe – nowy katalog.
6. Zasady waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy.
7. Raport z realizacji zamówienia.
MODUŁ VIII REDAGOWANIE PISM URZĘDOWYCH
W trakcie zajęć uczestnicy utrwalą wiedzę dotyczącą skutecznej weryfikacji dokumentów tworzonych przez pracowników pod kątem standardów WCAG 2.1 oraz zasad poprawności językowej.
1. Poprawność językowa a wizerunek urzędu.
2. Pisma urzędowe a zasady dotyczące dostępności, w tym standardy WCAG 2.1. Przegląd obowiązujących standardów. Zasady weryfikacji dokumentów pod kątem spełniania wymagań dotyczących dostępności cyfrowej.
3. Kultura języka polskiego w redagowaniu tekstów urzędowych – podstawowe zasady i normy. Omówienie i analiza najczęściej występujących błędów językowych w pismach urzędowych.
4. Redagowanie pism urzędowych. Zasady redakcji wynikające z Zasad techniki prawodawczej. Przegląd obowiązujących standardów. Zasady weryfikacji dokumentów pod kątem spełniania wymagań wynikających z Zasad techniki prawodawczej.
5. Elementy języka dziennikarskiego przydatne do redakcji i sprawdzania tekstów urzędowych:
a. Ortografia – duża litera, odmiana nazwisk, używanie liczebników i dat, skrótowce, sposoby zapisu nazw stanowisk, sposoby zapisu nazw terenu, odmiana nazw miejscowości – przypomnienie podstawowych zasad.
b. Interpunkcja w pismach oficjalnych – jak uniknąć błędów, przypomnienie podstawowych zasad.
c. Gramatyka – przypomnienie reguł określających zasady tworzenia poprawnych wypowiedzi – przegląd obowiązujących zasad.
6. Test poprawności językowej.
7. Struktura pisma i standaryzacja tekstu.
8. Narzędzia wspierające proces komunikowania się – Jasnopis, Logios; założenia języka łatwego do czytania.
DZIEŃ 5 – 3 czerwca 2022 r.
MODUŁ IX INSTRUKCJA KANCELARYJNA
W trakcie zajęć poruszone zostaną sprawy związane z Elektronicznym Zarządzaniem Dokumentem w świetle praktyk wykorzystywania systemu EZD jako systemu wspomagającego system tradycyjny, a w szczególności: zasady prowadzenia korespondencji dwutorowej : tradycyjnej i elektronicznej w jednej sprawie, zalety i wady elektronicznego obiegu i obiegu papierowego, problemy z terminowością załatwianych spraw za pośrednictwem ePUAPu a UPO.
1. Zasady stosowania instrukcji kancelaryjnej dotyczących:
a. Zadań kierownika podmiotu w zakresie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych – w tym zakres jego odpowiedzialności oraz możliwości w delegowaniu uprawnień.
b. Najważniejszych definicji/określeń użytych w instrukcji.
c. Rejestracji wpływów do Urzędu, znakowania spraw.
d. Sposobu rejestracji spraw ( w tym prowadzenie spisu spraw, zakładania teczek aktowych, prowadzenie teczek zbiorczych, przedmiotowych i podmiotowych – ich praktyczne stosowanie).
e. Elementów jakie powinno zawierać pismo załatwiające sprawę oraz egzemplarz a/a), stosowanie formuły „otrzymują/do wiadomości”, rola kierownika w zakresie poprawności językowej i formy przygotowywanych dokumentów.
f. Postępowania z przesyłkami wpływającymi do Urzędu w postaci elektronicznej (przesyłki wpływające do Urzędu na informatycznym nośniku danych, drogą poczty elektronicznej, e-PUAP), czy kierownictwo może wydawać polecenia e-mailem.
g. Stosowania pieczęci w Urzędzie, w tym zasady stosowani z „up i wz”.
h. Dekretacji, jako jednej z podstawowych form kontroli zarządczej, rodzaje dekretacji, skróty dyspozycyjne, nakładanie obowiązków poprzez określenie ich w dekretacji, datowanie i wyznaczanie realizatorów powierzonych zadań, wykorzystywanie dekretacji zastępczej wykonywanej przez podległych pracowników zalety czy wady, cofanie błędnych dekretacji.
i. Akceptacji wielostopniowej, jako jednej z form kontroli wewnętrznej funkcjonalnej wynikającej z pełnionych funkcji kierowniczych, kontrola terminowości i poprawności merytorycznej przygotowanych dokumentów.
j. Jednolitego rzeczowego wykazu akt (budowa i praktyczne stosowanie).
k. Archiwizacji dokumentacji zakończonej, standardy porządkowania, ewidencjonowania, technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych przed ich przekazaniem do archiwów państwowych, w tym zakres odpowiedzialności najwyższego kierownictwa za pracę archiwum i sprawozdanie z jego działalności.
l. Przepisy ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, a stosowanie instrukcji kancelaryjnej, w szczególności w części dotyczącej Jednolitego rzeczowego wykazu akt i kwalifikator dokumentacji tj.: budowa wykazu akt, podstawowe zasady rozbudowy / zmian w wykazach akt, kwalifikator dokumentacji jako forma uzupełnienia wykazu akt.
2. Elektroniczne Zarządzanie Dokumentem:
a. Zasady korespondencji dwutorowej: tradycyjnej i elektronicznej w jednej sprawie.
b. Elektroniczny obieg a obieg papierowy.
c. Wykorzystanie ePUAPu w elektronicznej skrzynce podawczej oraz podpisu elektronicznego.
d. Potwierdzanie za zgodność dokumentów elektronicznych oraz weryfikacja podpisu elektronicznego, stosowanie pieczęci w tym zakresie.
e. Problemy z terminowością załatwianych spraw za pośrednictwem ePUAPu a UPO – (tematyka związana z powtarzającymi się awariami systemu).
MODUŁ X LEGISLACJA SAMORZĄDOWA
W trackie zajęć przedstawione zostaną zasady stosowania poprawnych technik prawodawczych w tym dot. ujednoliconej redakcji aktów normatywnych. Uczestnicy podniosą swoje kompetencje w obszarze stosowania technik prawodawczych zależnie od rodzaju aktu.
1. Uwarunkowania systemowe prawidłowej legislacji samorządowej i rozróżnianie aktów prawa miejscowego (powszechnie obowiązujących) i aktów prawa wewnętrznego.
2. Kryteria poprawności legislacyjnej w aktach nowych i nowelizujących:
a. Poprawna podstawa prawna fundamentem zgodności z prawem wyższego rzędu.
b. Budowa aktu normatywnego, rodzaje przepisów i ich kolejność.
c. Najczęściej powtarzające się błędy legislacyjne samorządowych aktów normatywnych będące przyczyną stwierdzania ich nieważności.
3. Aspekty proceduralne legislacji samorządowej:
a. Zagrożenia wynikające z naruszeń procedur opiniodawczych i konsultacyjnych.
b. Wprowadzanie poprawek do projektów i redagowanie przyjętego aktu.
c. Obowiązki ustawowe w zakresie ogłaszania aktów prawa miejscowego i ich tekstów jednolitych.
DZIEŃ 6 – 15 czerwca 2022 r.
MODUŁ XI KONTROLA ZARZĄDCZA, JAKO MECHANIZM ZARZĄDZANIA STRATEGIĄ ROZWOJU JST
W tym module uczestnicy poznają czym jest kontrola zarządcza, poznają standardy kontroli oraz kwestie odpowiedzialności za kontrolę zarządczą. Uczestnicy zdobędą wiedzę nt. zarządzania ryzykiem w tym planowania, zarządzania, identyfikacji, analizy i reakcji na ryzyko w sektorze finansów publicznych.
1. Zarządzanie jednostką sektora finansów publicznych - uwagi ogólne:
a. Kultura stosowania przepisów a kultura osiągania rezultatów.
b. Nowe zarządzanie w administracji (New Public Management).
2. Kontrola zarządcza:
a. Ustawowa definicja kontroli zarządczej.
b. Standardy kontroli zarządczej.
c. Efektywność, adekwatność, skuteczność kontroli zarządczej.
d. Odpowiedzialność za kontrolę zarządczą.
3. Zarządzanie ryzykiem w sektorze finansów publicznych:
a. Zarządzanie ryzykiem a strategia rozwoju lokalnego.
b. Planowanie strategiczne wg metody SMART.
c. Zarządzanie ryzykiem w zakresie celów strategicznych i operacyjnych.
d. Identyfikacja ryzyka.
e. Analiza ryzyka.
f. Reakcja na ryzyko.
MODUŁ XII KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
W trackie niniejszego modułu omówione zostaną zagadnienia związane z ogólnym postępowaniem administracyjnym, a w szczególności z zakresem stosowania przepisów k.p.a., przebiegiem postępowania administracyjnego i rozstrzygnięciami wydawanymi w tym postępowaniu.
1. Wszczęcie postępowania:
a. Czynności związane z wszczęciem postępowania.
b. Wszczęcie z urzędu i na wniosek strony.
c. Kontrola formalna wniosku.
d. Przekazanie wniosku zgodnie z właściwością organu. Obowiązek informacyjny z RODO.
e. Braki formalne i wezwanie do ich usunięcia.
f. Konsekwencje nieusunięcia braków formalnych.
g. Kiedy brak jest formalny, a kiedy ma inny charakter?
h. Obowiązki informacyjne wobec stron i innych uczestników postępowania.
2. Terminy:
a. Moment wszczęcia postępowania i bieg terminów do załatwienia sprawy po nowelizacji od 5 października 2021 r.
b. Terminy procesowe i materialnoprawne. Obliczanie terminów.
c. Upływ terminu. Wyznaczanie nowego terminu i zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie.
d. Zasady przedłużania terminu załatwienia sprawy z ustawy covidowej.
e. Ponaglenie i jego konsekwencje dla urzędu i urzędnika. Skarga na bezczynność.
f. Zasady przywracania terminu – obowiązki organów administracji publicznej na podstawie ustawy covidowej.
3. Doręczenia:
a. Doręczenia w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji od 5 października 2021 r. – charakter czynności i ich znaczenie dla postępowania administracyjnego.
b. Rodzaje doręczeń i konsekwencje naruszeń procedury doręczenia.
c. Szczególne sposoby doręczeń wynikające z nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego od 5 października 2021 r.
d. Doręczenia właściwe, zastępcze, fikcyjne, elektroniczne po nowelizacji, przez publiczne obwieszczenia.
e. Doręczenia na podstawie ustawy o doręczeniach elektronicznych.
4. Orzeczenia:
a. Decyzje administracyjne. Co powinna zawierać decyzja administracyjna?
b. Formułowanie uzasadnień decyzji. Pouczenia.
c. Wydanie decyzji a doręczenie decyzji administracyjnej w czasie epidemii.
d. Decyzje ostateczne i prawomocne.
5. Zwyczajne i nadzwyczajne środki weryfikacji ostatecznych decyzji i postanowień:
a. Odwołanie od decyzji.
b. Wznowienie postępowania.
c. Stwierdzenie nieważności decyzji.
d. Zmiana i uchylenie decyzji.
e. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji.
6. Nadzwyczajne środki weryfikacji a skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
DZIEŃ 7 – 20 czerwca 2022 r.
MODUŁ XIII NARZĘDZIA SKUTECZNOŚCI OSOBISTEJ
W trakcie zajęć uczestnicy poznają narzędzia niezbędne do efektywnego komunikowania się w zespole w obszarze: motywowania, delegowania oraz rozwiązywania konfliktów w zespole.
1. Motywowanie, wywieranie wpływu:
a. Psychologia motywacji człowieka.
b. Realizacja celów organizacji, zespołu przy uwzględnieniu indywidualnych celów jednostki.
c. Teoria potrzeb Abrahama Maslowa.
d. Dwukierunkowa teoria motywacji Frederika Hezberga.
e. Teoria Davida Mcclallanda.
2. Delegowanie i egzekwowanie poleceń:
a. Co, komu i dla czego warto delegować?
b. Dopasowanie zadań do poziomu dojrzałości pracownika.
c. Metoda SMART w delegowaniu obowiązków.
d. Zasady delegowania.
e. Bariery w delegowaniu.
f. Błędy w delegowaniu.
3. Rozwiązywanie konfliktów:
a. Czym jest konflikt.
b. Źródła konfliktu.
c. Stres w pracy.
d. Metody rozwiązywania konfliktów.
4. Zarządzanie sobą w czasie:
a. Złodzieje czasu / diagnoza własnych złodziei czasu.
b. Zdiagnozowanie swoich przydatnych i zgubnych nawyków.
c. Wykorzystanie dobrych nawyków w celu podniesienia skuteczności osobistej.
d. Siedem nawyków skutecznego działania – Stephen R.Covey.
e. Priorytety zadań - Macierz Eisenhowera.
f. Skuteczność działań - Zasada Pareto 80/20.
g. Organizacja pracy – Metoda David Allen - Getting Thing Done.
MODUŁ XIV Zarządzanie w administracji publicznej
Przedmiotem też części zajęć będą wybrane aspekty związane z zarządzaniem w administracji publicznej, w tym m.in. podstawy definicyjne, czy wybrane modele zarzadzania i ich implikacje dla funkcjonowania organizacji. W ramach szkolenia uwaga poświęcona zostanie niektórym aspektom zarządzania strategicznego w samorządzie terytorialnym i ich wpływowi na wzrost konkurencyjności samorządów lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem roli i kompetencji menedżerów publicznych. Blok ten stanowić będzie z jednej strony klamrę spinającą dla zagadnień podejmowanych w ramach szkolenia, z drugiej natomiast – w jego ramach zwrócona zostanie uwaga na obszary niebędące przedmiotem wcześniejszych rozważań, a jednocześnie istotne z punktu widzenia kształtowania kompetencji profesjonalnych kadr menedżerskich.
1. Istota zarządzania publicznego:
a. Podstawy definicyjne.
b. Zakres zarządzania publicznego.
2. Modele zarządzania w administracji publicznej:
a. Model biurokratyczny.
b. Nowe Zarządzanie Publiczne.
c. Dobre rządzenie.
3. Governance w funkcjonowaniu samorządów lokalnych.
4. Zarządzanie strategiczne w samorządzie terytorialnym:
a. Planowanie i zarządzanie strategiczne w organizacjach publicznych.
b. Zarządzanie zmianą strategiczną.
c. Strategie organizacji publicznych.
d. Rola samorządu w procesach rozwoju i wzrostu konkurencyjności.
5. Menadżerowie organizacji publicznych:
a. Menadżer publiczny – istota i zakres pojęcia.
b. Role i kompetencje menedżerów publicznych.
c. Menedżer publiczny jako agent zmiany organizacyjnej.
Na zakończenie kursu zaplanowaliśmy test podsumowujący wiedzę z całego materiału.
KURSY